maandag 17 februari 2014

Zelf afwasmiddel maken

Ik heb een hele tijd ecologisch afwasmiddel gebruikt, dat kocht ik in Duitsland voor ongeveer € 1,- per fles. Niet echt duur dus. Maar in het kader van zelfvoorziening, wil ik ook graag mijn eigen afwasmiddel maken. Dat scheelt geld en afval, want ik kan gewoon oude flessen navullen.

Ik heb het volgende recept gebruikt:
1,5 liter water
20 gram geraspte (marseille) zeep
4 eetlepels soda
50 ml schoonmaakazijn
evt etherische olie naar keus (bijv. citroen)

Breng het water met de zeep aan de kook en zet daarna het vuur uit. Roer nu de soda erdoor tot het helemaal opgelost is. Roer als laatste de schoonmaakazijn en eventueel de etherische olie erdoor. Laat het geheel afkoelen en roer het daarna nog een keer goed door. Giet het nu in schoongemaakte flessen, en je bent klaar! Je hebt ongeveer een theelepeltje nodig per afwasbeurt.

De zeep kan je zelf makkelijk zelf raspen, je hebt niet veel nodig


Eerst is het heel erg vloeibaar en redelijk transparant

Na het afkoelen is het gel-achtig en wit van kleur

Resultaat: twee volle flessen van 750 ml

Ik gebruik eenvoudige harde zeep (gekocht bij de kaufland). Deze zeep is plantaardig en zonder toevoeging van kleur of geurstoffen, een stukje van 250 gram kost mij € 0,59. Ik heb er voor gekozen om helemaal geen etherische olie toe te voegen, het afwasmiddel ruikt nu heel licht naar zeep. Ik vind het eigenlijk lekkerder zo.

Natuurlijk heb ik het afwasmiddel getest, en ik ben bijzonder tevreden. Het werkt super! Ik stond er van te kijken hoe goed het werkt. Ik heb een thee mok, welke ik dagelijks gebruik, en deze had een randje aanslag waar mijn lippen altijd zitten. Dit randje heb ik al meermaals geprobeerd schoon te maken, helaas zonder resultaat. Met dit afwasmiddel kreeg ik het gewoon weg! Super dus!

47 opmerkingen:

  1. Zo zal ik het ook maar eens gaan maken. Ik heb het met alleen zeep wel eens gemaakt als wasmiddel maar vond het niet echt een succes.

    Dit met soda en azijn zal beter werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben ik blij met je post!
    Ik loop al een tijdje met het idee rond om zelf afwasmiddel te maken en deze post komt dan ook als geroepen.
    Dank je voor het delen!
    Liefs,
    Mommy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waar kan ik een Kaufland vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de website kaufland.de kan je een filiaal zoeken. In Kleve zit er een en in Papenburg ook, maar ik weet niet waar je in de buurt zit.

      Verwijderen
  4. Geweldig, zo doe ik het ook! Heb je al een allesreiniger gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak ook al een langere tijd allesreiniger. Ik maak het in een spray fles, hiervoor gebruik ik twee eetlepels gele zeep en twee eetlepels zuiveringszout op een liter water. Werkt super!

      Verwijderen
    2. dank voor de recepten :) inmiddels was ik nu 2,5 jaar met zelfgemaakt wasmiddel van Marseillezeep en soda. Toch erg leuk om zelf te maken en scheelt veel in de kosten :)

      Verwijderen
    3. Wasmiddel maak ik inderdaad ook al jaren zelf, ideaal toch? Het scheelt echt heel veel!

      Verwijderen
    4. Moet je het water voor de allesreiniger ook koken? Het zelfde procedure volgen dus als met jou afwasmiddel maar dan met gele zeep en zuiveringszout?
      Jolanda

      Verwijderen
    5. Nee, dat meng ik gewoon koud. Eerst doe ik de zeep en het zuiveringszout in de fles, daarna vul ik hem bij met warm kraanwater. Even schudden en klaar.

      Verwijderen
    6. Die gele zeep, is dat zo'n citroen-zeepje (in de vorm van een citroen)? Als daar al gelijk citroensap inzit, ontvet het natuurlijk ook al gelijk!

      Verwijderen
    7. geweldig recept. Heb het net gemaakt, is leuk om te doen. Ik heb gewoon regenwater gebruikt!

      Verwijderen
  5. leuk!! we gebruiken dreft, maar ik zal dit ook eens proberen.
    wat zou het allesreiniger recept zijn Tecla!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt. Ik moest zelf ook eerst maanden wachten voordat mijn afwasmiddel op was :)

      Verwijderen
    2. Mijn allesreiniger maak ik al een paar jaar en voldoet prima!
      ...1 liter (schoonmaak)-azijn met daarin de schillen van citrusvruchten. Je kan er ook een uitgedroogde citroen ( in stukken) in doen. Laat dit een week of 2,3 staan en giet het dan door een fijne zeef. Het ruikt heerlijk en maakt goed schoon!

      Verwijderen
    3. Die versie heb ik ook ergens gezien, lijkt mij heerlijk!
      Maar aangezien ik (momenteel) geen biologische citrusvruchten gebruik wil ik de schillen niet voor zoiets gebruiken, anders wordt het nogal giftig :)

      Verwijderen
    4. ik kocht in Duitsland 5biologische citroenen voor 1,19 . Met enen zesteur schil ik de mooiste stukken vd schil (hele fijne reepjes) en die reepjes gebruik ik deels en de rest vries ik in. Dan pers ik de citroenen uit, houd een beetje sap apart voor het recept waar ik mee bezig ben en de rest doe ik in een ijsblokjes en vries ik ook in. De resten doe ik dus in een liter (schoonmaak)-azijn. Na drie weken ruikt het heerlijk naar citroen!

      Verwijderen
    5. Goede tip! Ik zat aan sinaasappelen te denken, maar met citroen kan het natuurlijk ook. Super!

      Verwijderen
    6. welke schoonmaakazijn gebruiken jullie.ik doe dit ook maar ruikt naar azijn ipv naar citroen dank u

      Verwijderen
  6. Oh mooi, bedankt voor het recept! Ik had al eens zelf afwasmiddel gemaakt maar was er niet zo tevreden over. Dit lijkt me beter als ik het zo eens lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je een elektrisch fornuis heb lopen de kosten nogal op of een boiler. Goedkope afwasmiddel is niet duur, maar hier gebruiken wij eigen gemaakte vaatwasmiddel. poeder van jumbo aangemaakt met kilo soda en voor spoelglans schoonmaakazijn zo laat je de vaat doen voor nog tientje per jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor het recept, het wasmiddel maak ik al zelf maar voor een afwasmiddel had ik nog geen goed recept gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heft azijn niet de werking van zeep op? Anders zou je misschien beter een apart 'sopje' kunnen maken van heet water en azijn en daarin de vaat even omspoelen op het eind.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vroeg ik me ook al af. Ik gebruik azijn als wasverzachter, het verwijdert de laatste zeepresten (en voorkomt wasluis).

      Verwijderen
    2. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar de werking is prima. Naar mijn weten heft het de werking van de zeep niet op.

      Verwijderen
  10. dit recept komt op het perfecte moment! wilde ook net mijn eigen afwasmiddel gaan maken. ik heb wel elders gelezen dat azijn de werking van zeep opheft? maar goed, als dit sop voor jou zo goed werkt dan doet dat er eigenlijk niet echt toe. ik ga je recept gewoon eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat super leuk, al gebruiken wij eigenlijk geen afwasmiddel. Maar ga deze zeker onthouden en keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke tip! Ik ga hem ook proberen. En dan met zelfgemaakte azijn. En zeep van zeepkruid. Dat heb je helemaal geen winkel meer nodig! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. soda en azijn zjin een base en een zuur, als je deze twee bij elkaar doet, heft het elkaar op, en is het neutraal. Ook zeep is een base, dus iets zuurs erbij, en wordt de werking verminderd. Ik heb nu zelf een middel op basis van sunlightzeep gemaakt. En ook omdat ik het toch vaker tegenkwam er maar wat citroensap aan toegevoegd. Het werkt wel, maar echt vette dingen krijg ik er niet mee schoon. Het blijft vet, hoeveel ik ook gebruik, het zou natuurlijk ook aan de zeep kunnen liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wel oppassen met metalen, alluminium. Dat geeft strepen die er niet of nauwelijks af gaan. Volgens mij vreet azijn de metalen aan. Dus niet voor een sopje gebruiken om t fornuis mee te reinigen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo,
    Ik ken jullie niet,
    Maar ik wil graag zeggen dat ik het echt TOP vind dat jullie naar Duitsland zijn vertrokken met een doel !
    Ik ben zelf nog jong, (20) maar dit is ook mijn / onze droom! een eigen plekje, midden in de natuur! Mooie opvoeding in een mooie omgeving voor je kinderen,
    ik ga deze blog komende jaren in de gaten houden, Jullie zijn het voorbeeld! Dankjewel !

    Groeten, Tessa*

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kun je ook baksoda gebruiken ipv soda?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je niet hetzelfde effect krijgt. Soda koop je voor € 0,75-0,85 bij de AH.
      Lees ook dit voor meer info:
      http://wieditleestisvrek.wordpress.com/2012/11/09/neurootje-en-het-verschil-tussen-baksoda-en-huishoudsoda/

      Verwijderen
  17. Hoi! Dank voor de leuke interessante site!
    Ik heb gisteravond het afwasmiddel geprobeerd te maken met Aleppo's oerzeep, maar het blijft nog heel vloeibaar. Ik heb het net nog maar eens opgewarmd en een schep soda er in opgelost. Hopelijk helpt dat. Heb jij een idee hoe dit kan en hoe ik het meer gelachtig kan krijgen?

    Hieronder nog wat informatie van Greenevelien over verschillende soorten zeep. Vandaar ook mijn keuze voor oerzeep van pure olijfolie.

    http://www.greenevelien.com/1Eco_15schoonmaken.php#zeep
    Er zijn ontelbaar verschillende zepen. In veel recepten wordt Sunlight gebruikt, deze bevat echter dierlijke vetten en is dus niet plantaardig. Marseille-zeep is wel een plantaardige zeep, maar bevat palm-olie dat ontbossingen van het regenwoud veroorzaakt. Dit geldt helaas ook voor bijna alle biologische zepen.
    De enige plantaardige zeep zonder palm-olie is Aleppo-zeep op basis van olijfolie.

    Groet, Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi! Leuke inspirende blog heb je. Heb vandaag je afwasmiddel gemaakt en het wodt goed schoon. Alleen vond mijn vriend het te glibberig, heb ik er teveel soda in gedaan soms? Heb me gewoon aan je recept gehouden en 4 afgesteken eetlepels gebruikt. Het is ook vrij dik, iets van vla-achtig denk ik.

    Waar zou ik in Italië aan Aleppo zeep kunnen komen? Heb nu zeep op olijfolie basis gebruikt, maar kwam er thuis achter dat er wel palm olie inzit, ookal staat er een teken van het WNF op ben ik niet geheel overtuigd...

    Groetjes, Femke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het glibberige komt inderdaad door de soda en is even wennen, maar ik vind het zelf niet heel erg storend. Als het te dik is kan je het altijd nog wat verdunnen met (warm) water. Ik merk dat het wat dikker lijkt te worden als het even staat.

      Over zeep in Italië heb ik helaas geen verstand, waarschijnlijk moet je even zoeken en rondvragen. Misschien bij een bio-winkel o.i.d.?

      Verwijderen
  19. Volgens mij is de lol van zelfvoorzienend zijn dat je niks koopt. Dus ook geen baking soda, kokos, sinaasappels. Azijn is goed zelf te maken. En in dennennaalden zitten veel geur en smaakstoffen die op citrusvruchten lijken. En er bestaan planten zoals tamme kastanje en zeepkruid. Niemand daar ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo, wij hebben ook het recept voor afwasmiddel uitgeprobeerd, maar hebben minder positieve bevindingen bij de afwas. Heel vette pannen bijvoorbeeld blijven vettig. Het afwaswater voelt vettig aan en het vet blijft in de afwasbak hangen als het water weg loopt. Ergens wordt het vettige dus wel van de afwas gehaald, maar lost het niet op in het afwaswater.
    Hierboven las ik een gelijkaardige reactie en het feit dat de azijn de werking van zeep en soda zou opheffen. Dat zou natuurlijk de verklaring kunnen zijn voor het niet oplossen van het vet. Hebben jullie ervaring met andere recepten? of gelijkaardige bevindingen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij eten natuurlijk grotendeels plantaardig en hebben daardoor niet zulke vette pannen, daar zit al een verschil in. Er zijn ook wel andere recepten die je zou kunnen proberen, het simpelste recept is gewoon zeep vloeibaar maken en wat soda erin oplossen. Misschien werkt dat beter voor je?

      Verwijderen
  21. Hoi!

    Wat een leuk Blog!
    Wij willen ook zelfvoorzienend gaan leven en hebben daarvoor ook een Blog opgestart. Hierin beschrijven wij onze "reis" naar zelfvoorziening, en ook wat er allemaal zelf te maken is.
    Zo zijn we op jouw Blog gekomen van zelf afwasmiddel maken!
    Neem je ook een kijkje op ons Blog?

    Liefs,
    Maaike & Richard
    http://creatieruimtevanliefde.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind ook dat zelfvoorzienend zijn betekend dat je niks koopt. En al zeker niet in die grote winkelketens. Met assen van de houtkachel kan je ook afwasproduct maken, met zeepkruid, met vanalles. Maar wat is het verschil tussen een bus bio afwasproduct uit de winkel of 5 ingredienten uit de winkel?? Volgens mij alleen het prijskaartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. azijn ontkalkt, maar ontvet niet. soda wel. (schoonmaak)azijn is prima te gebruiken voor het spoelen van de was, het lost zeepresten op en ontkalkt je wasmachine of vaatwasser. voor het schoonmaken van je gasfornuis, koelkast of keukenkastjes kan je ook gewoon een sopje maken van kristalsoda, eventueel aangelengd met glycerine ter bescherming van tere en geverfde materialen. soda heeft namelijk ook een licht uitdrogende en blekende werking.
    in marseillezeep zit glycerine en lanoline, als je daar in vrhouding te veel van gebruikt zou dat het glibberige van je eindproduct kunnen verklaren

    BeantwoordenVerwijderen