zaterdag 12 oktober 2019

Onze inkomsten en een kleine hypotheek update

Vandaag keek ik weer even in mijn hypotheek-aflos-document en we hebben weer een leuke mijlpaal gehaald. Wij hebben inmiddels net iets meer dan € 60.000,- afgelost! We begonnen in juli 2013 met € 92.000,- aan hypotheek en inmiddels is daarvan nog maar € 31.175,-over. We hebben onze hypotheek nu voor 66% afbetaald, en (omdat we een aanbetaling van eigen geld hebben gedaan) zijn nu voor 70% eigenaar.

Ons stekje afgelopen zomer

Eigenlijk hebben we in totaal al € 65.000,- afbetaald, omdat we in 2013 begonnen met een kleine familielening van € 5.000,-. Die hebben we als eerste afbetaald.

Het is maar goed dat we elk jaar zo veel mogelijk hebben afgelost. Ten eerste omdat we maar €4.500,- per jaar extra boetevrij mogen aflossen, en anders duurt het veel langer. Ten tweede omdat ons inkomen inmiddels weer een stuk lager is, op dit moment is het voor ons heel erg moeilijk om die € 4.500,- per jaar bij elkaar te sparen.

Ons netto gezamenlijk inkomen heeft door de jaren heen flink geschommeld. Ik heb het voor de grap even nagekeken:
  • 2014 - € 22.100
  • 2015 - € 35.400
  • 2016 - € 26.600,-
  • 2017 - € 20.500,-
  • 2018 - € 20.200,-
  • 2019 - € 17.000,-

Halverwege 2013 zijn wij hier komen wonen, dus dat tel ik even niet mee. Maarten werkte toen eerst nog in Nederland terwijl ik hier op zoek was naar werk.

Begin 2014 waren we allebei werkloos, en in de loop van dat jaar vond ik eerst een slecht betaald (rot)baantje en later een goede baan, Maarten vond toen ook goed werk.

En in 2015 werkten wij allebei volledig en verdienden wij ook goed.

In 2016 zie je het weer zakken omdat ik toen zwanger werd en beviel van vera, dus mijn inkomen werd lager omdat ik overging van gewoon loon naar ouderschapsverlof met bijbehorende uitkering. Ook is Maarten vanaf begin 2016 overgegaan naar 32,5 uur per week i.p.v. 40 uur per week.

In 2017 zat ik het hele jaar in ouderschapsverlof. Maarten werkte 4 dagen per week.

In 2018 stopte mijn ouderschapsverlof en werd ik ontslagen. Ik kreeg nog een maand mijn "normale" oude loon omdat ze mij niet direct na het ouderschapsverlof mochten ontslaan. Ik vond gelijk een minijob, wat wel heel leuk is maar weinig verdient. Net voordat ik ontslagen werd had Maarten zijn contract veranderd waardoor hij nu nog maar 3 dagen per week werkt. (nee, mijn ontslag zagen we niet aankomen ;))

2019 Dit is wat we nu ongeveer standaard verdienen. Ik heb een seizoen gebonden mini baan (met mini salaris) en Maarten werkt maar 3 dagen per week. We redden het op zich goed, maar het sparen van de € 4.500,- om extra af te lossen is een uitdaging.

Ze word zo snel groot :)

Maar, het is een bewuste keuze van ons. We zouden meer kunnen werken, maar we willen nu veel thuis zijn voor Vera. We vinden het fijn tijd te hebben voor elkaar, en zoals nu om te klussen in huis zodat we dat niet hoeven uit te besteden. We hebben genoeg.

Het kan zijn dat we in de toekomst weer wat meer gaan werken, dat sluiten we niet uit. We krijgen het in elk geval ruimer als we in de zomer van 2022 onze hypotheek afgelost hebben. Dat scheelt ons dan € 600,- per maand!

19 opmerkingen:

  1. Vrouwen worden nog teveel ontslagen na terugkeer van zwangerschapsverlof. Mijn buurvrouw vertelde mij ook dat ze ontslagen is nadat ze haar tweede onlangs kreeg. Ik dacht dat hier een wet voor was, maar nee er zijn altijd weer 'loopholes' hiervoor. Scheelt heel veel geld in 2022 nog iets meer dan 2 jaar wat goed zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook echt asociaal dat vrouwen hierom ontslagen worden. Het bedrijf waar ik werkte was enorm ouderwets in dat opzicht, 99% mannen.

      In mijn geval hebben ze gewoon gewacht tot ik uit de verlofperiode was, toen had ik geen bescherming meer en mochten ze mij ontslaan. Jammer maar helaas.

      Een voordeel is dat ik de baan niet leuk vond (ook al betaalde het goed) en het werk wat ik nu heb vind ik geweldig :)

      Verwijderen
    2. Jij wilde kinderen en bent maanden niet beschikbaar voor werk maar je werkgever is een hark als ie zich slachtoffer voelt van jouw kinderwens.
      Een impopulair standpunt, ik weet het dus kom maar op....

      Verwijderen
    3. Ik snap best wat je zegt, maar een werkgever wordt financieel gecompenseerd tijdens de afwezigheid van de zwangere, dus die kan daar een vervanger op zetten.

      Ik las overigens laatst van iemand die in korte tijd 4 (!) kinderen kreeg, dan zou ik als werkgever heel erg klaar met je zijn.

      Verwijderen
  2. Mooi overzicht. Nog drie jaar en dan ben je van de hypotheek verlost. Fijn vooruitzicht.

    Ik heb met mijn werk altijd gekeken maar pensioen. ABP was erg betrouwbaar. Toen hè. Nu is anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar kijken wij echt naar uit, drie jaar is zo voorbij :)

      Wij houden inderdaad geen rekening met pensioen. Nadat onze hypotheek afgelost is zij onze kosten erg laag, we kunnen dan leven van rond de € 10.000,- per jaar.

      Het extra geld sparen we dan zodat we voor ons eigen pensioen kunnen zorgen. Dat is het idee in elk geval.

      Verwijderen
    2. Dat is een goed plan. Het past in deze tijd. De overheid is onbetrouwbaar. Jullie kunnen dat en houden dat vol.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Ja klopt, dat vergelijkt wat makkelijker.

      Hoewel 1 verschil met nederland is dat de zorgverzekering er dan al van af is.

      Verwijderen
  4. Hoe kun je met een hypotheek van nu ruim 31.000.- een maandlast van 600.- hebben? Want dat maak ik tenminste op uit het feit dat als je er in 2022 vanaf bent, het 600.- scheelt zeg je... Dus hoe zit dat???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was ook het eerste wat ik dacht...

      Verwijderen
    2. Wij hebben in 2013 een annuitaire hypotheek afgesloten van €92.000,-

      Wij mochten zelf aangeven wat wij als maandelijkse aflossing wilden hebben, wij kozen voor €600,- per maand zodat wij in elk geval in ongeveer 15 jaar klaar zouden zijn met aflossen.

      Inmiddels hebben wij extra afgelost, maar daarmee veranderd het aflossingsbedrag niet. Enkel de looptijd word korter.

      Verwijderen
  5. Respect dat jullie al zoveel hebben afgelost terwijl het inkomen niet hoog is en jullie ook geinvesteerd hebben in huis en tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed bezig! Jammer dat onze overheid alles afpakt. De wet Hillen gaat in der loop der jaren op de schop. Betekend dat je over je woz waarde belasting gaat betalen als je geringe of geen schuld hebt! Kan het zomaar zijn dat als je een woz waarde van €300000 hebt rond de € 2000 bij je inkomen wordt opgeteld, en daar weer belasting over betaald. Ik los zelf ook af op mijn hypotheek, maar twijfel steeds meer of dit wel het gewenste effect heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, wat zijn jullie goed bezig! Echt heel veel respect voor jullie en de tijd die jullie nu met Vera doorbrengen kan niet tegen een hoog loon op!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry, ik bedoelde het uiteraard andersom ;-)
    Een hoog loon kan niet op tegen de tijd die jullie met Vera doorbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen