vrijdag 30 juni 2017

Kalkverf - Witkalk

Graag gaan we even iets dieper hier op in omdat wij dit echt te gek spul vinden. We begonnen met een testje in een van de schuren, deden toen een deel van onze koele kamer er mee en inmiddels gebruiken wij het gewoon in huis. Het is goedkoop, milieuvriendelijk en goed voor het binnenklimaat (goede vochtregulatie en schimmelwerend). Bovendien is het ook heel makkelijk te maken!

Er staan op internet verschillende recepten, dit is hoe wij het doen. Super simpel.
Wat heb je nodig? Kalk in poedervorm, er zijn verschillende soorten. Je moet luchtkalk hebben, en het moet witkalk zijn, deze bestaat voor het grootste deel uit calciumhydroxide. Op de Duitse Wiki vond ik een duidelijk tabelletje van de soorten.

Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Baukalk

Een zak van 25 kilo van deze kalk kost je als het goed is niet meer dan een tientje, hier in Duitsland verkopen ze het bij de bouwmarkt (o.a. Obi en Hornbach) voor nog geen € 7,-

Het enige wat je verder nodig hebt is water. Maarten maakt het gewoon een beetje op de gok, maar het gaat als volgt. 
  1. Men neme een emmer
  2. Vul de emmer voor 1/3 met kalk
  3. Giet hier water op tot de emmer voor 1/2 vol is
  4. Roer goed

Dit mengsel kan je laten staan, zo lang als je wilt. Een deksel er op zodat er geen vuil in komt is aan te raden, en af en toe even roeren (zeg ongeveer 1x per week). Hoe langer je het laat staan hoe beter word te verf. Maar in geval van nood kan je het ook gelijk gebruiken. Als het te dik is kan je altijd weer wat water toevoegen, je wil dat het iets dikker is dan karnemelk.

Voordat je een muur hiermee gaat schilderen behandel je hem meestal iets voor, zeker als het een zuigende muur is. Je kunt hiervoor een deel van je kalkverf flink verdunnen en er dan een keer mee overheen gaan, als je over een eerder aangebrachte kalklaag schildert kan je gewoon wat water erover vernevelen.

Het aanbrengen doen wij gewoon met een kwast, in onze oude boerenwoning vind ik die kwaststreken wel wat rustieks hebben. Mocht je het wat gladder willen dan kan je met een spons vegen gladstrijken. Op een wat donkere ondergrond (zoals een betonnen muur) zijn twee lagen nodig voor het mooiste effect. Je kunt niet over latex heen met kalkverf en het hecht niet op hout (er komt wel een laag op maar het is er dan zo weer af te vegen).

Wij hebben onze muren gewoon gewit, maar online is ook veel informatie te vinden over het gebruiken van pigment bij kalkverf. Sommige mensen voegen een kop sterke koffie toe bij het maken van de kalkverf om een gebroken wit te krijgen. Ook kan je zand toevoegen om structuur en effecten te krijgen/maken. Er is genoeg mee te experimenteren en redelijk wat info online te vinden. Wij kunnen het in elk geval aanbevelen!

25 opmerkingen:

  1. kalkverf dat is ook bekend in Nederland. Ooit wilde ik een plafond schilderen dat met witkalk of kalkverf was behandeld alleen dat wist ik niet. Dus met de latex er overheen .....aaajjj... even later vlogen de stukken verf langs mijn hoofd. Alleen het hele plafond aansteken was nog het enige dat mogelijk was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het met behangen op een lelijk plafond mer barsten..door her vocht i d lijm glibberde alles zo naar beneden!

      Verwijderen
  2. hé, tof jullie recept. Zal het direct proberen en de schapenstallen van mijn dochter mee schilderen. Bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, ik kende het alleen als kalk door gewone latexverf. Als ik ooit nog eens een oude boerderij heb... dan heb ik jouw link gefavoriet, gelukkig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je weet nooit hoe het er in 5 of 10 jaar uitziet.

    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bianca,

      Bedankt voor je reactie.
      Zover ik weet werd vroeger het veel gebruikt voor het verven van kerken.
      Goedkoop en makkelijk overschilderbaar. Tevens zeer gezond om dat het er voor zorgt dat vocht niet in de muren blijft zitten maar er uit ademt en het is goed tegen schimmel. Ideaal dus.
      Had ik al gezegd dat het makkelijk overschilderbaar en goedkoop is ? :D

      Groet Maarten.

      Verwijderen
    2. kalkverf "leeft" en krijgt ddue een patine vooral in ruimtes waar er vocht is (en pas op ademen is vochtig) wil je dit niet, dan zet je er om de zoveel jaar een dun laagje bovenop, hoe het eruit ziet na bijna vijf eeuwen kan je zien in de sixtijnse kapel, dat is op basis van kalk geschilderd

      Verwijderen
  5. Ik zat je bericht net te lezen met manlief naast me. "Nee", hoor ik ineens. Ik: "huh?" Hij: "Nee, nee, geen kalkverf in huis. Dat geeft elke keer weer af als je het aanraakt".
    Dus bij deze de vraag: geeft het af? Haha! Want als het niet afgeeft wil ik het ook eens proberen. Zal beginnen in de schuur (zijn domein), dan kan hij er aan wennen haha :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Marike,

    Ik zal proberen duidelijk te zijn. maar weet niet of dit goed gaat lukken.

    Ten eerste werkt kalk verf alleen op muren die vocht opnemen. dus tegels gelakt hout , of andere oppervlakten van die aard daar zal klak verf vanaf bladeren.

    Een betonnen muur die vocht op neemt kun je prima kalk verven.
    Maar meestal smeer je een goede laag erop en dan heb je best kans dat als je er over heen wrijft er wat kalk los komt , die is echter zeer minimaal.

    Ik zal zeggen , probeer een stukje en kijk of het bevalt.
    Tevens kan ik niet om de gedachte heen:" wanneer zit je nu aan de muur te wrijven ?" ben eerder bang dat als ik aan de muur wrijf dat ik de muur vies maak dan dat de muur mij vies maakt met een beetje kalk.

    Dus in het kort: ja het geeft af, maar minimaal als het goed uitgehard is.
    Gewoon proberen dus, het kan geen kwaad.

    ( ik heb net even aan drie muren gewreven, 2 muren geven niet af , 1 muur die dik gedaan is had ik een klein beetje wat aan mijn handen)

    Veel probeer plezier toegewenst !

    Groet Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
      We hebben hier een 15maander die de meest gekke dingen uithaalt, dus hij was vooral bang dat de dreumes elke dag onder de vlekken zou komen :-).
      Ik ga het proberen!

      Verwijderen
    2. Ik trouwens nog even wat documenten gezocht.

      Hier 2 linkjes :

      https://56459.static.securearea.eu/Files/2/56000/56459/FileBrowser/labshop-downloads-webwinkel/het-kalkboekje-van-labshop.pdf

      en

      http://docplayer.nl/3461383-W-i-t-k-a-l-k-en-k-a-l-k-v-e-r-f.html

      Hoop dat je hier wat aan hebt.

      Groet Maarten

      Verwijderen
  7. Dank julli voor deze toffe tip. We gaan er mee aan de slag. Groet amarins

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Noesse1,

      Bedankt voor je reactie.

      Misschien is het ook nog goed dat ik laat weten dat je je muur eerst licht vochtig maakt voor dat je Luchtkalk aanbrengt.

      Groet Maarten

      Verwijderen
  8. Dit is n toptip! Als het afgeeft is dit juist wat je in je kippenhok nodig hebt tegen bloedluis!
    Ik heb hier in Nederland geen losse zakken met kalk kunnen vinden (net klaxo gekocht, 5 liter voor €33,-) dit scheelt enorm dus... op naar de bouwmarkten in Duitsland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is inderdaad ook prima in het kippenhok.
      Toch zou je dit ook in Nederland moeten kunnen vinden bij de bouwmarkt, volgens mij heet het mekal (luchtkalk). Dat kost ongeveer 10 euro per 25kg.

      Verwijderen
  9. Ik heb er kwark doorheen gedaan destijds... Meer kleefkracht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeveel kwark heb je gebruikt en welke? Heb ergens gelezen dat behanglijm ook een goede bonding zou geven maar heb nergens een bevestiging gevo den

      Verwijderen
  10. Hallo, heb je een idees of je die verf buiten kan gebruiken. Ik heb het reeds gebruikt onder een afdak en dat hangt daar wel goed aan maar echt onder regenweer? Nu zou ik de schoorsteen doen. Ik zou het ook graag donker (tot zwart)maken. Tips? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ooit geprobeerd op n betonnen buitenmuurtje. Mislukt. Afgespoeld.

      Verwijderen
  11. Hoi,

    Hoelang droogtijd heeft het nodig vooralleer er een tweede laag mag aangebracht worden?

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedemorgen,
    Is kalkverf te gebruiken op behang? Ook als behang geschilderd is.........?
    Waarschijnlijk latex muurverf op het behang gesmeerd; dan gaat het dus niet lukken?
    BVD Cocky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt mij niet kunnen, volgens mij kan het sowieso niet over latex verf heen. En grote kans dat het op het behang niet goed hecht.

      Maar als het alternatief eraf halen is zou je altijd een klein stukje kunnen proberen natuurlijk. Dan kan je het er altijd alsnog afhalen als het niet lukt.

      Verwijderen
  13. Werkt het ook goed tegen bloedluis zoals klaxo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor zover ik kan zien is dat eigenlijk gewoon hetzelfde, maar dan een kant en klaar product. Dus ja, lijkt mij wel.

      Verwijderen