zondag 26 mei 2013

De begroting

Tot voor kort hadden wij ieder een eigen huis en eigen begroting. Dit wordt nu samengevoegd. Op dit moment heb ik mijn huur opgezegd en zit ik ter overbrugging een maand bij mijn vriend in, terwijl mijn spullen elders staan. Dit is om kosten te drukken, want zodra wij de sleutel krijgen gaan de kosten natuurlijk ook lopen.
En ik heb de ervaring dat het moeilijk is om de kosten in de gaten te houden als je verhuist.

Toch heb ik al een nieuwe begroting gemaakt, ook al is dat nu nog een ruwe schatting. Posten kunnen in werkelijkheid mee- of tegenvallen. Hieronder de verwachtte vaste lasten voor de nieuwe situatie:

 Hypotheek
      600,00
 Familiebank lening
      150,00
 Elektra en gas *
      125,00
 Water *
        30,00
 Zorgverzekering
      175,10
 Eigen risico
      140,00
 Inboedel en aansprakelijkheidsverzekering*
        25,00
 Opstalverzekering*
        65,00
 Gemeentebelasting en "OZB"*
      200,00
 Internet en vaste lijn
        30,00
 Mobiele telefoon *
        25,00
 Reiskosten *
        50,00
 Wegenbelasting
          7,00
 Autoverzekering *
        40,00
 Kijk en luistergeld
        18,00
 Boodschappen/ huishoud geld
      250,00
 Zakgeld
      200,00
 Sparen
      300,00
 Overige uitgaven
               -
 Bankrekeningkosten
           6,00
 Hobby
         23,49
Totaal uitgaven
   2.459,59


Gezamenlijk netto loon
  2.500,00
Overige inkomsten
                -
HRA
                -
Totaal inkomsten
  2.500,00


Over
       40,41

Ik vind het heel spannend, veel kosten kan ik op dit moment niet goed inschatten, en heb ik daarom maar wat aan de hoge kant ingeschat. Met name elektra, gas en water is giswerk. 
Alle posten met een "*" zijn geschat, en kunnen dus hoger maar ook lager uitvallen.

Wat betreft het internet abonnement , wegenbelasting e.d., dat zijn dingen die ik al uitgezocht heb.
Ook ons inkomen kan nog variëren, omdat ik natuurlijk vanaf 1 juli geen werk meer heb. Maar ook zonder mijn inkomen zouden we het kunnen redden. Er zijn nog genoeg posten om in te snijden, hoewel dat natuurlijk niet wenselijk is.

De HRA hebben wij wel recht op, maar heb ik niet meegenomen in mijn begroting.  Dit zal niet zo hoog uitvallen, waarschijnlijk ronde de €50,- per maand in de eerste jaren.
Als ik het zo bekijk ziet het er eigenlijk heel erg luxe uit, wij hebben het lang zo slecht nog niet.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk plan! En het lijkt mij ook wel wat om in Duitsland te gaan wonen al zullen wij dat niet gaan doen.
    Succes met al jullie plannen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Het heeft hier ook wel even geduurd voordat wij de knoop doorgehakt hebben. Maar nu hebben wij er super veel zin in!

      Verwijderen