dinsdag 6 augustus 2013

Kweekvlees



Op nu.nl las ik dit bericht over een hamburger gemaakt in een laboratorium. Door vlees te maken van stamcellen van dieren zouden we van de bio-industrie af kunnen. Als ik zo'n bericht lees wordt ik niet vrolijk. Het idee dat "de wetenschap" weet hoe wij zouden moeten eten is net zo achterhaald als het idee dat onweer van " de goden"  komt. Als de wetenschappers zouden weten hoe het zit zouden er nu geen mensen met overgewicht zijn, zou niemand honger hebben en waren we allemaal in perfecte gezondheid.

Ik vind het prima dat wetenschappers dingen willen onderzoeken, echter naar mijn mening denken ze te simplistisch. Hun aanname dat voedsel uit koolhydraten, eiwitten, proteïne, vitamines en mineralen bestaan is te simpel. Als dat zo was zouden ze het na kunnen maken, echter als ze voedsel " maken" (wetenschappers of de voedingsmiddelen industrie op basis van deze gegevens) word het ongezonder. Voedsel is meer dan de som van de bij ons bekende voedingsstoffen, en als je tot die conclusie komt zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat er dan dus iets mist in de som. Wat ik jammer vind is dat wetenschappers hun conclusies met betrekking tot eten presenteren als waarheid. Zij zullen wel voor DE oplossing zorgen.

Beter zou het volgens mij zijn als wij inzien dat wij allemaal verantwoordelijk zijn voor onze gezondheid en de wereld om ons heen. Maar blijkbaar is het zo ondenkbaar dat iemand een stukje vlees minder zal eten (omwille van dierenleed en milieuvervuiling) dat er nepvlees gekweekt moet worden in een petrischaaltje. Met alle risico's van dien. Want de vraag is wat de wetenschappers deze keer over het hoofd zien. Over twintig jaar komt er ineens aan het licht dat het misschien toch kankerverwekkend was? Of dat een gebrek aan een nog onbekende voedingsstof in zit? 

Dit soort berichten zeggen mij dat ik op de juiste weg ben. Want als de winkel straks vol ligt met kunstmatig gekweekt vlees, kan ik gewoon wanneer ik zin heb in vlees een kipje uit eigen tuin slachten. Deze kip heeft dan een goed leven gehad en ik weet dan precies wat deze kip gegeten heeft.

10 opmerkingen:

  1. Tis echt van de gekke ja dat kweekvlees! Ik ga dat echt nooit eten, dan maar gewoon helemaal nooit meer vlees, is ook veel beter voor iedereen eigenlijk....en voor de aarde/milieu... Als wij van onze schulden af zijn gaan we ook echt weer veel gezonder eten dan we nu doen. Dat deden we voordien dus ook maar nu willen we eerst die schulden kwijt. Alhoewel ik soms ook twijfel hoor, moet gezond eten ten koste gaan van het extra aflossen...??
    Ik weet het niet.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat ook een lastige afweging. Ik koop wel minder biologische producten als ik erg krap zit. Maar probeer vlees en melk zoveel mogelijk biologisch te kopen.

      Verwijderen
  2. Ik vind het toch niet zo'n gek idee.
    In ieder geval minder dierenleed en minder belasting voor het milieu. Wel is het natuurlijk belangrijk wat er naast de stamcellen nog gebruikt wordt om de cellen te laten groeien.
    Ik heb er nu helemaal nog geen jakkiegevoel bij.
    We zullen zien wat het wordt.
    Groeten
    Jos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij persoonlijk gaat dit te ver, ik vind dat eten zo niet bedoeld zou moeten zijn. Maar minder dierenleed en milieubelasting is een goed argument, ik vraag mij alleen af of er geen andere (betere) manieren zijn om daar te komen.
      Naar mijn mening wel, alleen zijn de meeste mensen niet bereid er te veel voor op te geven, dat is jammer. Want doordat zij de keus zelf niet willen maken, verliezen ze op een ander vlak (kwaliteit en natuurlijk voedsel).

      Verwijderen
    2. Misschien is het over 50 jaar wel heel gewoon, maar nu krijg ik rillingen van het idee.

      Verwijderen
    3. Helemaal mee eens. En dan ben ik over 50 jaar zo'n eigenwijze bejaarde die niet met haar tijd mee wil gaan ;)

      Verwijderen
  3. Kweekvlees, brrrr moet er niet aan denken.
    Zelf eet ik heel weinig vlees, wel vis. Soms kip en in pastasaus gaat gehakt, maar zoveel mogelijk bioligisch vlees. Via een vriendin kan ik aan goed bio vlees komen, wel een stuk duurder. Maar dan eet ik liever minder dan gewoon vlees.

    Verder eet ik vanwege het budget weinig bioligisch, maar vlees vind ik wel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het helemaal met je eens! Dan liever een beetje minder van goede kwaliteit.

      Verwijderen
  4. Toen ik dit hoorde op het nieuws werd ik ook een beetje boos, mijn vriend reageerde luchtiger...

    Mensen zetten nu de wereld naar hun hand in plaats van wij met de natuur leven en ik denk dat met de natuur leven juist de oplossing is.

    Brr het idee van dit straks op mijn bord word ik echt misselijk van! In dit geval word ik echt vegetarisch.

    BeantwoordenVerwijderen