dinsdag 31 december 2013

Prioriteiten stellen II


Op 5 november schreef ik dat ik van plan was om beter voor mijzelf te gaan zorgen (zie hier), en dat ik weer begonnen was met sporten. Met trots kan ik zeggen dat ik het tot op heden nog steeds vol houd!

Ik was in de laatste 4 jaar ongeveer 6 kilo aangekomen, deels doordat ik 1,5 jaar geleden (weer) gestopt ben met roken. En daardoor zat ik eigenlijk niet meer op een gezond gewicht. Inmiddels ben ik al ruim 4 kilo afgevallen, en daar voel ik mij goed bij. Daarnaast ben ik volgens de 'officiele' BMI berekening nu ook weer op een gezond gewicht.

Ik sport momenteel ongeveer 5 a 6 dagen in de week en eet daarnaast zo veel mogelijk gezond. Dit alles natuurlijk op een budget. Ik heb thuis een crosstrainer en roeitrainer staan, deze gebruik ik regelmatig, ook ga ik af en toe hardlopen.
Voor deze activiteiten heb ik ooit een eenmalige aanschaf gedaan, en daar heb ik nu profijt van.

Ook doe ik een combinatie van krachttraining en cardiotraining met 'dvd's' van Jillian Michaels. Deze trainingen staan gewoon online op youtube en hier kan je dus helemaal gratis gebruik van maken. Super!
Mijn eten en sporten houd ik online bij in een dagboek bij myfitnesspal.com. Dit deed ik eerst bij het voedingscentrum, maar daar staan de helft van de voedingsmiddelen niet in. Door het bijhouden van wat ik eet heb ik beter inzicht in wat ik eigenlijk in mijn lijf stop, en dat werkt voor mij erg goed.

Wat eten betreft eet ik gewoon heel simpel. Havermoutpap, brood, groente, fruit en wat extra kwark om wat meer eiwitten binnen te krijgen. Hoe minder suiker ik eet, hoe minder behoefte ik heb aan zoetigheid. Dus ik eet zo min mogelijk bewerkt eten. Als tussendoortje eet ik graag mandarijntjes, zoute stokjes, rozijntjes en ander gedroogd fruit. En dat bevalt me prima.
 
Het mooiste vind ik wel, dat dit betekend dat ik (straks) al mijn kleding weer pas! De laatste kwam ik niet meer in de meeste van mijn kledingstukken, en dat is zonde. Nu heb ik twee vliegen in een klap, ik ben gezonder én ik hoef geen nieuwe kleding te kopen! En dat scheelt weer geld!

4 opmerkingen:

  1. Goed zeg! Jij bent de goede voornemens dus al voor! Ik beweeg zelf ook 6 dagen per week. Waarvan 5 hardlopen. Heerlijk, zeker nu de zon schijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow 5 dagen hardlopen zou ik niet redden, ik vind het vrij zwaar op mijn knieën en kuiten/schenen. Ik vind het wel heel lekker om te doen, en word er ook steeds beter in.
      Zeker heerlijk als het mooi weer is zoals vandaag!

      Verwijderen
  2. Jeetje, goed bezig zeg. Mijn goede voornemens zijn ook nog steeds van kracht gelukkig. Vooral de vraag "moet ik dit nu doen?" helpt mij erg met prioriteiten stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed voor jou! Ik probeer altijd te bedenken wat ik uit het leven wil, en of mijn acties daaraan bijdragen. Dat helpt voor mij goed!

      Verwijderen