dinsdag 9 juni 2015

De Kas staat!

We hebben hard gewerkt de afgelopen dagen, gelukkig zat het weer ook een beetje mee. De kas is inmiddels dicht en wij zijn zo goed als klaar. In de kas hebben wij bedden, dit heeft mijn voorkeur omdat de grond zo minder uitdroogt. Tussen de bedden hebben wij een pad gelegd zodat wij overal makkelijk bij kunnen komen, het pad is momenteel nog helemaal bedekt met wit zand zodat dat er goed ingelopen wordt. De laatste afwerking hiervan komt over een paar weken, dan werken wij ook het nog uitstekende worteldoek weg.

Om de kas heen hebben wij grind gelegd. Het gras om de kas was kapotgegaan door het leggen van de fundering, het zand spat natuurlijk omhoog als het regent en maakt er een zooitje van. Voor goede afwatering en om de kas schoner te houden heeft Maarten een mooi paadje rondom de kas gelegd, wij hadden toch nog genoeg over dus het kost niets extra’s en het staat mooi.

Nadat wij afgelopen zaterdag alle grond in de kas gekruid hadden en Maarten klaar was met het pad kon ik het niet laten om mijn plantjes al in de grond te zetten. Hoewel de kas officieel nog niet helemaal ‘klaar’ is , was het echt nodig voor de planten. Ze begonnen er de laatste tijd wat zieliger uit te zien, waarschijnlijk omdat ze niet verder konden groeien. Na kort overleg met Maarten bleek het prima te kunnen om ze er gelijk in te zetten. Ik had 20 tomatenplanten (oeps) en ik moest en zal ze er allemaal in krijgen, het ging net. Ik heb ook nog twee kleine aubergine plantjes, een paprikaplantje en een pepertje deze plantjes waren nog vrij klein en zielig maar ik besloot iedereen een kans te geven. We zien wel wat er van komt, wie weet hebben ze het naar hun zin en wordt het nog wat.

Het hommelnest in de buis

Het hommelnest is een leuke sta-in-de-weg geworden, maar wij hebben het er graag voor over, het is tenslotte maar tijdelijk en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het nest dicht te gooien.
Softie? ...misschien, maar het is ook nergens voor nodig en het zijn zulke leuke en nuttige dieren.

Wat er nu nog moet gebeuren is het afwerken van de uitlaat van de warmte opslag, deze pijp zorgt ervoor dat er lucht en vocht uit de opslag kan ontsnappen/verdampen. Deze pijp wordt een kopje kleiner gemaakt zodat hij niet meer in de weg staat en mooi in het pad valt. Dit gebeurt binnenkort nog, ik denk ergens in de komende paar weken. We zien wel.

Het laatste wat er dan nog moet gebeuren is het afmaken van de luchtinlaat van de warmteopslag, de pijp steekt nu al uit maar deze moet nog verlengt worden. Daarnaast moet er een ventilatortje komen die de lucht naar onderen blaast, en deze ventilator moet natuurlijk ook stroom hebben (waarschijnlijk plaatsen wij een mini-paneeltje daarvoor). Dit klusje heeft voor nu geen haast, de warmteopslag is eigenlijk voor de herfst en winter dus dit komt wel wanneer het komt, voor nu gaan wij eerst weer even rustig aan doen en genieten van het gedane werk!

Elke dag ga ik even in de kas zitten, en ik ben er zo vreselijk blij mee! Het is echt te gek om hem helemaal af te zien en mijn plantjes te zien groeien! Dit is echt een droom die waar geworden is!

Natuurlijk kunnen foto's niet ontbreken.... Foto's van de opbouw vind je hier. Hieronder het resultaat:

De fundering en de warmteopslag in wording

Het geraamte

Het geraamte en de warmteopslag
Het 'glas' zit er in!!

Van de andere kant, mooi grindpad :)

Ook aan deze kant issie mooi
Hier zie je nog een luchtuitlaat omhoog steken (als je goed kijkt)

De plantjes staan er in!!

Groei maar jongens!

Onze mooie raamopeners :)
De binnenkant is nogal lastig te fotograferen, het is misschien dan wel een redelijk grote kas (2,56m x 3,63m) maar het blijft een kleine ruimte. Wie weet lukt het mij later nog om alles beter in beeld te brengen. De kas voelt erg ruim aan, vooral ook omdat hij zo hoog is. De nok hoogte is zeker twee meter, en ik kan zelfs aan de zijkanten nog staan. Ik ben blij dat wij niet op grootte bezuinigd hebben!

Updates volgen later als wij de puntjes op de I zetten. Ik verwacht volgend weekend een werkplek te creëren, ook hier kijk ik enorm naar uit. Het is echt weer genieten hier!

11 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk voor je,om zo in je kas te zitten genieten. Misschien straks al snoepend van een tomaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt mooi geworden !!! Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is de kas mooi geworden! Veel plezier ermee, dat de plantjes maar goed mogen groeien! Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk er aan dat je al die tomatenplanten bijna dagelijks moet dieven. Als de planten te dicht op elkaar staan krijg je schimmel op je blad. Eigenlijk mogen de planten elkaar niet raken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de tomaten nét genoeg uit elkaar staan, volgens mij moet het wel goed komen. Het dieven is inderdaad belangrijk, maar ik ga elke dag na mijn werk even de kas in om te kijken hoe het er bij staat. Dan geef ik (indien nodig) wat water en kan ik ook de planten nalopen op dieven.

      Verwijderen
  5. Mooie grote kas! ..en Maarten heeft geweldige paadjes gemaakt. Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel plezier ermee en heel grote opbrengsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een feest! Ruikt het al zo lekker tropisch?

    BeantwoordenVerwijderen