zondag 27 december 2015

De Hauptuntersuchung

Dit jaar was het zo ver, mijn auto moest weer gekeurd worden. Ik heb mijn auto inmiddels ongeveer twee jaar geleden ingevoerd en de keuring is hier tweejaarlijks. Het is wel een stuk duurder en strenger dan de apk in Nederland, daar was ik meestal met € 19,- klaar. De test bestaat hier niet alleen uit een normale keuring maar ook uit een abgasuntersuchung waarin gekeken word of de uitstoot wel binnen de normen is, alles bij elkaar kost alleen de keuring € 125,-

Gelukkig is mijn vader apk-keurmeester en automonteur geweest dus nadat mijn auto de keuring de eerste keer niet doorstaan had, heeft hij wat reparaties uitgevoerd. De schijfremmen aan de voozijde zijn beide volledig vernieuwd door hem, een klusje wat toch echt wel een paar uurtjes duurt (zeker zonder een handige werkplaats). Daarnaast heeft hij alle standaard dingen nog even nagelopen, nieuwe bougietjes, koelvloeistof, olie e.d. controleren en eventueel bijvullen.

Twee van de zomerbanden bleken ook te weinig profiel te hebben, en ik heb online twee nieuwe besteld en die er in de buurt op te laten zetten. Voor de keuring hebben we nu gewoon even de winterbanden gebruikt, want die waren nog prima (en het is er ook de tijd voor).

Ook waren er nog wat gaatjes op de linker en rechter dorpel aan de achterkant waar de keurder over gevallen was. Omdat wij niet in het bezit zijn van een geschikt lasapparaat hiervoor hebben wij dit bij de garage laten doen.

Totale kosten:
€ 100,- Vernieuwen remmen voor           
€  85,-  Twee nieuwe banden + montage 
€  75,-  Lassen van de gaatjes
€ 125,- Keuring en meting
€ 385,- Totaal

Op dit soort momenten ben ik altijd heel erg blij dat ik maandelijks spaar voor autokosten en afschrijving, want dit bedrag hadden wij natuurlijk gereserveerd in een potje staan. Heel fijn!

Hiermee komen de totale onderhoudskosten voor mijn auto in de laatste twee jaar op € 441,-
Wij hebben er in deze twee jaar 23.000 km mee gereden.
Niet slecht! Natuurlijk heb ik het geluk dat ik een handige vader heb, anders waren de kosten in totaal € 660,- geweest. Zoals je kunt begrijpen heb ik mijn vader een klein kerstpakketje met lekkers gegeven als dankeschön, want het is heel lief dat hij die moeite gedaan heeft.

Mede door zijn inzet is de auto afgelopen maandag uiteindelijk door de keuring gekomen, en voorlopig kunnen/mogen wij er weer twee jaar mee rijden. Weer een zorg minder!

5 opmerkingen:

  1. Heel voordelig een monteur in de familie. Mijn man onderhoudt de auto,ik ken dat voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel veilige km's gewenst. Hopelijk worden die net zo voordelig als nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is mooi meegenomen. Wij hebben vorige week 800,00 betaald voor een beurt en remschoenen, interieurfilter plus ruitenwisser!!
    Het is een autootje van 4 jaar oud.pfft schrikken.
    Wij kunnen het niet zelf dus moeten de volle prijs betalen.
    Fijn dat jij nu weer twee jaar verder kan.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan kun je weer even vooruit, met autotechnisch gezien in ieder geval veel veilige kilometers! Voordelig hoor een automonteur in de familie.
    Wij brengen onze kleine auto uit 2011 (gemiddeld 15000km pj) elk jaar bij een klein bedrijfje in de buurt. Die levert goede service en is goedkoop. De ene keer een kleine beurt voor een kleine € 70 euro, de andere keer een grote beurt met APK voor zo'n € 125. Dit jaar wat duurder uit omdat de banden vervangen moesten worden.
    Als wij dan de huuropbrengsten per jaar via SnappCar er aftrekken, dan rijden wij erg goedkoop.
    BespaarBalans / www.bespaarbalans.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk dat je vader je zo kon helpen. Ook hier bij ons is de autokeuring 2 jaarlijks.Toen we onlangs onze auto invoerde is die gelijk apk gekeurd dus die kan ook weer ff mee. Wij hebben net als jij de mazzel dat we iemand hebben die automonteur is en bij hem weten we gewoon hij doet het goed.Helaas hebben wij ervaren dat garage's het soms niet wisten op te lossen en hij , puur door ervaring en te luisteren wist wat het was. Ik denk dat dat voor jouw vader ook zal gelden

    BeantwoordenVerwijderen