zondag 3 januari 2016

Onze Saving rate: Het overzicht van 2015

Begin mei en half juli deed ik een update over onze savings rates voor dit jaar, inmiddels is het jaar tot een einde gekomen en kan ik de definitieve cijfers meedelen. Er zijn aan het eind van het jaar toch nog een paar verrassende veranderingen ingeslopen.

Ten eerste heeft Maarten sinds december geen werk meer, het is zelfs zo dat hij dus tussen december en februari helemaal geen inkomen heeft maar dit is een keus die wij samen bewust gemaakt hebben. Zijn nieuwe werkgever beviel toch niet en hij kreeg een aanbod van zijn oude werkgever. Doordat Maarten nu thuis is kan hij veel huishoudelijk werk oppakken nu het mij te veel is wegens mijn zwanger-zijn, en ook in huis wat extra dingen afmaken voordat de baby komt.

Per 1 februari begint hij weer bij zijn oude werkgever. Ditmaal met de garantie dat hij het jaarrond werk heeft, een auto van de zaak voor woon-werk verkeer, een loonsverhoging en een contract met minder uren zodat hij in de zomer overuren heeft en in de winter minimaal 1 dag per week extra thuis is. Zijn werkgever is op de hoogte van de aankomende gezinsuitbreiding en snapt dat Maarten rond die tijd wat verlof neemt, dit is geen probleem.

De tweede verandering is nu nog niet direct duidelijk maar heeft zeker nu al invloed op de begroting, dat is de zwangerschap en aankomende baby. Ik ben in augustus en september veel ziek geweest en dit is te zien in minder inkomen in september en oktober. Ook maak ik sindsdien sowieso minder uren wegens vermoeidheid en dat trekt toch mijn inkomen wat omlaag. Ook reserveren we alvast wat geld in een nieuw potje 'kosten kind' en dat zijn toch vast extra kosten.

Tijd voor het overzicht voor 2015, nog even voor de duidelijkheid:
De Savings rate is voor mij alles wat ik opzij kan zetten na onze maandelijkse kosten. Geld wat ik op de spaarrekening zet als reservering voor (mogelijke) komende kosten of standaard aflossingen op de hypotheek beschouw ik als vaste lasten en reken ik dus niet mee voor de savings rate. Feitelijk komt het neer op al het geld wat naar de buffer gaat, al het geld wat wij extra aflossen op de hypotheek en  het geld wat wij over hebben om in woningverbeteringen te stoppen gerekend worden als ‘spaargeld’ en dus meetellen voor de savings rate.


Januari
Savings rate : 51%
Inkomen totaal: € 3.485,-
Totaal Sparen: € 2.805,-

Februari
Savings rate : 56%
Inkomen totaal: € 4.071,-
Totaal Sparen: € 2.260,-

Maart
Savings rate : 54%
Inkomen totaal: € 3.582,-
Totaal Sparen: € 1.932,-

April
Savings rate : 49%
Inkomen totaal: € 3.922,-
Totaal Sparen: € 1.925,-

Mei
Savings rate : 50%
Inkomen totaal: € 3.233,-
Totaal Sparen: € 1.620,-

Juni
Savings rate : 68%
Inkomen totaal: €5.857,-
Totaal Sparen: € 3.990,-

Juli
Savings rate : 50%
Inkomen totaal: € 3.120,-
Totaal Sparen: €1.550,-

Augustus
Savings rate : 53%
Inkomen totaal: € 3.754,-
Totaal Sparen: € 2.000,-

September
Savings rate : 49%
Inkomen totaal: € 3.387,-
Totaal Sparen: € 1.670,-

Oktober
Savings rate : 48%
Inkomen totaal: € 3.230,-
Totaal Sparen: € 1.550,-

November
Savings rate : 44%
Inkomen totaal: € 3.037,-
Totaal Sparen: € 1,325,-

December
Savings rate : 23 %
Inkomen totaal: € 1.738,-
Totaal Sparen: € 400,-


Totaal gespaard in 2015
€ 7.980,- Sparen extra aflossing
€ 7.332,- Sparen buffer
€ 7.265,- Woningverbeteringen
€ 22.577,-

De gemiddelde savings rate voor 2015 komt hiermee op 50%! Ik had gedacht dat december het gemiddelde meer omlaag zou trekken maar dat valt reuze mee. Het totale bedrag vind ik echt indrukwekkend, € 22.577,-!!

Wij mogen jaarlijks € 4.500,- extra boetevrij aflossen op de hypotheek, met deze aflossingen waren wij in mei al klaar. Maar wij besloten door te sparen, er stond nu al € 3.480,- klaar voor de aflossingen in 2016. Wij hebben op 1 januari gelijk € 4.500,- over  gemaakt, het potje staat dus tijdelijk in de min en dit sparen wij nu weer bij. Zo profiteren wij maximaal van de verminderde rente.

Het spaardoel van de buffer voor dit jaar was € 10.000,- en dat hebben wij gehaald. De buffer staat inmiddels op € 10.120,- en uitgaande van onze standaard vaste lasten van ongeveer € 1.500,- is dat genoeg voor ruim 6 maanden leven in geval van nood. Deze buffer is enkel en alleen als appeltje voor de dorst, voor alle andere mogelijke extra kosten hebben wij aparte spaarpotjes.

Woningverbeteringen was natuurlijk ook een belangrijk punt, wij hebben ook dit jaar weer heel veel bereikt op dit vlak. Recent hebben wij de slaapkamer en kinderkamer klaargemaakt en de plafonds daarboven geïsoleerd. Eerder dit jaar hebben wij het dak vernieuwd, de zonnepanelen geplaatst en een groot deel van de elektra vernieuwd. Daarnaast hebben wij ook nog een kas aangeschaft en geplaatst. Ook kleine dingen zoals het plaatsen van rookmelders, vernieuwen van schakelmateriaal en stopcontacten het laten plaatsen van roosters op de schoorsteen e.d. komt allemaal uit dit potje. Dit jaar sluiten wij af met nog ruim € 6.000,- in het potje. Prima dus!

Volgend jaar gaat er een hoop veranderen, ook op financieel vlak, en het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe we het gaan doen. Wat betreft mijn verlof en inkomen tijdens die periode willen wij deze maand wat informatie gaan inwinnen. De nieuwe begroting is wel al gemaakt, uitgaande van de slechtste situatie. In dat geval zal onze savings rate voor 2016 neerkomen op 27% .

Maar in 2016 zullen ander dingen belangrijk zijn, onze gezinsuitbreiding en extra tijd voor elkaar hebben. Het worden bijzondere tijden en het is belangrijk daar zoveel mogelijk van te genieten. Dit jaar hebben wij in elk geval een hele goede basis gelegd waardoor wij volgend jaar niet zo snel geldzorgen zullen krijgen, en dat geeft heel veel rust!

7 opmerkingen:

  1. Ik heb bewondering hoe goed jullie met geld kunnen omgaan en een groot deel kunnen sparen. Een kindje kost natuurlijk geld maar dat kun je zo duur maken als je zelf wil. Grootste kostenpost voor ons is de kinderopvang. Ga jij daar gebruik van maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn niet van plan om gebruik te maken van kinderopvang, zeker de eerste twee jaar niet.
      Ik heb nu het idee dat ik mijn ouderschapverlof over twee jaar uitsmeer. Dan zou ik gedurende die twee jaar maandelijks ongeveer 1/3 van mijn nettoloon betaald krijgen, en het kindgeld van € 190,- per maand.
      Ons gezamenlijke inkomen zal hierdoor met 25% dalen. Dat is veel maar wel heel haalbaar.

      Verwijderen
  2. Super netjes, inderdaad indrukwekkend! En mooi dat Maarten bij zijn oude baas weer terecht kan, plezier in je werk is toch heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk dat Maarten bij zijn oude baas terecht kan , wat zullen jullie blij zijn . Knap hoor zoals je alles bijhoudt.Geniet van de zwangerschap

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed maarten weer bij zijn oude werkgever terecht kan, met tegenzin gaan werken is ook niet fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wow, respect! Persoonlijk tel ik het geld voor woningverbeteringen niet bij onze saving rate, omdat dit geld zich niet direct vertaalt naar een waardetoename van ons huis. Ik zie het meer als periodiek onderhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak zelf onderscheid tussen woningverbeteringen en standaard onderhoud. Het onderhoud is een apart potje en reken ik tot kosten, de verbeteringen zijn optioneel en maken vaak onze kosten lager. Voorbeelden van verbeteringen zijn zonnepanelen, (verbeterde) isolatie e.d.

      Verwijderen