zondag 1 mei 2016

Flessen voor de Baby

Nu wij als aanstaande ouders nieuwe flessen hebben, kon de baby niet uitblijven :)
Tijdens mijn zoektocht naar mooie drinkflessen zag ik dat er ook hele mooie flessen voor baby's en kinderen waren. Nu ben ik van plan om borstvoeding te geven, dus ik ga niet op voorhand voor een vermogen aan flesjes uitgeven maar deze flesjes hebben mij overtuigd van hun nut en duurzaamheid.

Ten eerste het materiaal, helemaal van hoge kwaliteit rvs (18/10) en de spenen zijn natuurlijk van medische kwaliteit silicone. Dat is wat mij betreft een stuk beter dan bpa-vrij plastic, want dat doet mij altijd denken aan vet vrije producten die stiekem vol met suiker zitten :)


Maar wat deze flesjes ook nog mee hebben is het feit dat ze jarenlang te gebruiken zijn, want met een kleine aanpassing hebben ze een nieuwe functie:
  • Zo begin je met een kleine fles met een speen erop om baby te voeden. 
  • Als baby groter word kan je een grotere fles nemen met de speen erop.
  • Kom je in de fase dat baby wat anders te drinken krijgt kan er een anti-lek-tuit op.
  • Als het kind zelfstandig kan drinken kan je er een rietjesbeker of een sportbeker van maken.
  • Of gewoon een beker met deksel en uit de opening drinken.
  • En de kleine versie? Daar kan je gewoon een snack in meegeven naar school bijvoorbeeld.


Zo gaat een flesje met wat kleine hulpstukken echt jaren mee! Kijk dat vind ik slim en duurzaam!
En zo was ik overtuigd en bestelde ik gelijk een setje mee, want blijkbaar zijn deze flesjes (in tegenstelling tot veel andere producten) goedkoper in Nederland.


Ik koos voor de flesjes met een silicone sleeve, dit omdat het maar € 0,50 duurder was en je ze er altijd af kunt halen. De sleeve is fijn omdat het de grip verbeterd voor kinderen en omdat de temperatuur van de inhoud wat tegenhoud. Het flesje voelt dus niet ineens heel koud aan bij koud drinken. Het zijn geen thermosflesjes, die heb je wel maar dat vond ik niet nodig. Er zijn trouwens ook flesjes die geverfd zijn, maar die kan je niet uitkoken en voor zover ik weet gaat de verf uiteindelijk bladeren. Vandaar dat ik ook niet voor die versie heb gekozen.


De kleine heeft een inhoud van 150 ml en de grote een inhoud van 325ml. Deze flessen kan je ook gewoon uitkoken en er kunnen ook speentjes op van een ander merk (zoals dr. Brown en Difrax). Bij de flessen zit standaard een siliconen dop zodat je speentjes niet vies worden onderweg. De flessen liggen goed in de hand en de kwaliteit ziet er ook erg goed uit. Ik vind de opzetstukken die van de tuit een deksel maken ook erg mooi en ik zie ons dat zeker gebruiken! Doordat rvs makkelijk warmte aanneemt kan je de flessen ook goed opwarmen in warm water en aan de binnenkant van de flessen zit een maataanduiding zodat je weet hoeveel je er in doet. Ook leuk; op de roestvrijstalen delen van de fles zit levenslang garantie.

Nu heb ik nog geen baby om het mee te testen, maar dat ga ik zeker doen! En dan zal ik hier nog even melden of ze de baby ook bevallen :)

Hier vind je de flesjes (hier de grote) bij bol.com, als je via deze link koop krijgen wij een kleine vergoeding.


32 opmerkingen:

  1. Nou die zien er niet alleen super mooi uit maar ook heel praktisch!
    Daar ga je heel veel plezier aan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat hebben bijna alle flessystemen dus vind ik niet speciaal voor dit merk.
    Ik sleep al jaren avent flessen mee naar de camping als hagelslag potten.

    En houd er ook rekening mee dat baby A beter drinkt uit speen D of E, er zijn veel vormen.
    Hier ook overtuigd aan de bv begonnen, maar helaas kind had meer honger dan ik kon bieden, dus na 4 dagen en een bijna uitgedroogd kind toch maar bijvoeden met fles en dat hebben we volgehouden tot 9 maanden en madam klaar was met de borst en weigerde te drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen ander merk kunnen vinden wat zulke veelzijdige flessen heeft. De meeste hebben inderdaad wel een afsluitdop en sommige handvaten maar verder geen andere opzetstukken.

      Bovendien zien ze er niet zo mooi en duurzaam uit dat ik ze jaren later nog mee naar school zou kunnen geven. Het blijft er toch uit zien als een baby-fles.


      Wat betreft de spenen, daarom vind ik het fijn dat er meerdere merken op passen en heb ik maar een speentje nu. Dan kunnen we proberen wat baby zelf fijn vind.

      Ik begrijp ook dat borstvoeding niet altijd lukt, mijn moeder heeft zelf ook problemen gehad. Eerste baby had ze niet genoeg melk en de tweede baby wilde niet drinken. Tja, je hebt helaas niet alles in de hand. Daarom vind ik het handig al flesjes in huis te hebben voor de zekerheid.

      Verwijderen
    2. En als de bv wel lukt (En mijn tip: schakel meteen een IBCLC lactatiekundige in als je problemen ervaart), zijn flesjes ook heel handig! Want het als je geen flesweigeraar wilt, moet je al best snel beginnen met regelmatig een flesje (gekolfde) melk aanbieden. En dat geeft vrijheid! Kan je ook eens naar de kapper ofzo ;)
      Mariska

      Verwijderen
    3. Oja, en die grote fles hebben wij nog steeds niet nodig trouwens. Zoontje is 8 mnd en drinkt maximaal 150 cc (gekolfde) melk per keer. Dat zal voorlopig nog wel zo blijven - de maaginhoud wordt bij borstvoeding namelijk niet kunstmatig opgerekt. En hij gaat straks natuurlijk minder melk drinken als vaste voeding een groter onderdeel wordt van zijn eetpatroon. Dus, bedenk ik me nu, hebben we die grote fles misschien helemaal niet nodig... :0
      Mariska

      Verwijderen
    4. Als ik naar de kapper 'moet' dan maak ik de afspraak niet te lang van te voren. En als het toch niet helemaal uitkomt probeer ik vlak ervoor te voeden en direct als ik thuiskom weer. Zo flexibel is BV dan ook weer =D

      Verwijderen
    5. Mijn kapper is ook heel flexibel, dat ben ik namelijk zelf :) Ik denk dat ik in 10-15 minuten klaar ben dus dat past wel ergens tussendoor :)

      Verwijderen
  3. Met die flessen heb ik ook zitten worstelen over wat te kiezen. Vandaag is mijn kind een maand en heb ik nog geen fles gebruikt.;)

    Omdat ik over een paar weken weer ga werken heb ik me eerst verdiept in een goed kolfapparaat en daar zitten ook al weer flesjes bij.
    Ik heb bij de flessen meer gekeken naar hoe een kind eruit moet drinken. Ik kwam dan met name uit op Dr. Browns en Calma van Medela (die zit al bij mijn kolfapparaat); drinken daaruit gebeurt zoveel mogelijk als uit de borst (ze moeten nog zuigen - het komt er niet uitgelopen) zodat ik het met borstvoeding zoveel mogelijk kan combineren. Een collega had betere ervaring met Avent dan met Difrax maar wel een kind wat altijd veel spuugde.
    Naast flesjes is het voor jezelf handig als je al een (hand)kolfapparaat in huis hebt (ik had teveel melk op een bepaald moment en dan moet je wel kolven)

    Wat betreft borstvoeding niet lukken :
    - Is het niet gek dat het met name in onze cultuur niet lukt? Het percentage waarbij het niet lukt is kleiner dan je denkt. Waarbij ik best geloof dat het bij Twan van de voorgaande reactie echt niet gelukt is, maar dit zijn eerder uitzonderingen dan de regel.
    -Ten tijde van je moeder kwam borstvoeding misschien net weer in de mode na de "flessentijd" maar er was toen een hoop kennis verloren gegaan en veel minder begeleiding dan nu. Te weinig melk heb je tijdens regeldagen en die zijn erg vermoeiend maar meestal komt het na een paar dagen weer goed. Niet willen/kunnen drinken komt soms ook door een te kort tongriempje en dat kan met een kleine medische handeling verholpen worden.
    - Een goed begin is het halve werk. Ik heb mezelf uitgebreid voorbereid. Een aanrader is het boek "De melkfabriek" van Sofie van den Enk en Eva Munnik (zij laten ook de moeilijke momenten aan bod komen), ik ben op lactatiecursus geweest, ik heb "Veilig door de kraamtijd" bestudeerd (bevat ook stukken over borstvoeding en hoe je deze het beste op gang brengt). Ik had dus vooraf al een goed idee over hoe je moet aanleggen, wat tepelkloven zijn etc.
    - Nog meer voorbereiding : waar kan ik terecht voor hulp. Ik heb (oudere) collega's die borstvoeding gegeven hebben, sommigen die maanden hebben moeten kolven die me allemaal graag willen helpen. Ik heb een nichtje uit Moldavie die het neefje 1,5 jaar borstvoeding gegeven heeft en dus ervaring heeft en ik heb een vriendin die nu bekende haar zoontje van 3 nog elke ochtend borstvoeding te geven. Naast mensen uit mijn omgeving kwam ik erachter dat in het ziekenhuis op maandag "borstvoedingscafes" georganiseerd werden onder leiding van een lactatiekundige. Via de kraamzorg had ik ook nummers van een lactatiekundige die ik kon bellen en via de vereniging borstvoeding natuurlijk kwam ik erachter dat er een vrijwilliger in mijn woonplaats is (dus zelfs een gratis lactatiekundige!).

    Laat je dus vooral niet onzeker maken en weet dat er via allerlei manieren hulp te vinden is bij borstvoeding. Mijn moeder is ook snel gestopt met mij borstvoeding geven (mijn zuigreflex zou niet sterk genoeg zijn - achteraf gezien hield ze vast aan de tijden van Dr Spock en had ik al snel een speen) maar ik heb zelf niet zulke hobbels ondervonden. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips! Leuk om te lezen dat wij heel erg op een lijn zitten!

      Ik denk ook dat ze vroeger niet genoeg kennis hadden en te snel stopten. Dingen als regeldagen en clusteren waren niet aan de orde, ze hebben mij als baby in het ziekenhuis zelfs suikerwater gegeven :S
      Dat geeft wel aan dat ze er totaal geen verstand van hadden!

      Ik heb mij al veel ingelezen en voorbereid en ik ben van plan om hier in de buurt een stillgruppe (borstvoedingsgroep) te zoeken of op te zetten. Het liefst een voor langdurig voeden, dat is ook mijn plan. Ik heb gelukkig lang verlof, bijna twee jaar dus veel kolven zal geen noodzaak zijn.

      Maar ik moet wel een medische behandeling ondergaan ongeveer 6 tot 8 weken na de bevalling. Hiervoor moet ik ook verdoofd worden of onder narcose, vandaar dat ik voor die (korte) periode zeker wil kolven voor de zekerheid. Het lijkt me dat ik de melk van de dag erna beter weg kan gooien. Een handkolf heb ik in huis, dus dat zit goed.

      En indien nodig kan ik hier ook altijd hulp krijgen met borstvoeding. Sowieso komt mijn verloskundige de eerste 3 tot 4 dagen dagelijks langs, dan heb ik nog een buurvrouw met veel kennis en een lactatiekundige is ook zo opgezocht. Ik heb er dus alle vertrouwen in!

      Verwijderen
    2. Je kunt je nog ze goed voorbereiden als je lichaam het niet aan kan lukt het niet. Dat is bij iedereen en elke bevalling anders. Bij onze eerste had ik een flinke nabloeding, (mijn HB daalde bijna 6 punten) en was alle energie nodig om zelf op te knappen, onze baby raakte uitgedroogd en wat ik ook probeerde en met welke hulp ook, de borstvoeding kwam niet op gang. Nummer twee en drie heb ik respectievelijk anderhalf jaar en twee jaar gevoed. Zo zie je maar weer niet alles gaat zo als je hoopt hoe goed je je ook voorbereid.

      Verwijderen
    3. hier ook goed voorbereid op bv te geven, cursus hier boek gelezen daar en als verpleegkundige weet ik dat bv het beste is voor je kindje. niet wetend dat ik na mijn bevalling 2 liter bloed verloor bewusteloos raakte en dat mijn lichaam zo'n opdonder had gehad dat er werkelijk geen druppel bv meer uitkwam. Volgens de verloskundige had mijn lichaam zelf de keuze gemaakt om bv te laten vallen zodat ik zelf kon opknappen (de natuur deed zijn werk) zo zie je maar niks valt te plannen.

      Verwijderen
    4. En deze bijdrage is op welke wijze constructief? Informatief?

      Jullie situatie is een uitzondering. Maar WnZ gaat gewoon lekker twee jaar lang de tiet geven aan die prachtige baby van haar!

      Nee echt. Dat is wat je graag hoort als je zwanger bent van je eerste he? Ik denk dat de schrijfster zelf ook wel een plan heeft voor als het niet loopt zoals zij wil. Ga toch weg met je doemscenario's.

      En trouwens, voor nood heb ik nog een lading in glazen potten bewaarde melk van de eerste weken voor je. Dus mocht de nood aan de man zijn, komen we het wel brengen.

      Verwijderen
    5. Anders is er altijd nog, zeker als je een kleine periode na je operatie wil overbruggen, de borstvoedingsbank. Heb ooit in de regio Amsterdam gedoneerd. Ik weet niet of er in Duitsland zoiets zit. Er zijn vaak echt meer oplossingen ( en nee ik heb niets tegen opvolgmelk of hoe het ook allemaal weer mag heten.) Helena

      Verwijderen
    6. Ik denk dat mensen zelf teleurgesteld zijn in hun ervaring en anderen willen waarschuwen dat het niet altijd gaat zoals je wil. Het is goed bedoeld, en zo vat ik het ook maar op :)

      Laat duidelijk zijn dat ik flexibel genoeg ben om mij aan te passen als de situatie daarom vraagt. Maar dat ik niet van plan ben om op voorhand er al van uit te gaan dat het mis gaat, daar word het leven niet leuker van.

      Het punt hier, waar Diana het ook over had, is dat het belangrijk is om geïnformeerd te zijn. Belangrijk is om kennis te hebben en heel belangrijk is om hulp en ondersteuning te hebben. Juist omdat het niet altijd goed en makkelijk gaat.

      En natuurlijk zijn er uitzonderingen, wij spraken in het algemeen over gezonde vrouwen en kinderen. Niet over vrouwen die extreem veel bloed verliezen bij de bevalling, of op een andere manier niet gezond zijn. Het blijft roeien met de riemen die je hebt/krijgt. En we doen allemaal ons best voor onze kinderen toch?

      Verwijderen
  4. Ik heb nauwelijks melkklieren een erfelijk iets want ook moeder en oma hadden dit. Ik vind het hele mooie flesjes. Goed dat je ze alvast in huis hebt voor indien nodig. Een tip. Geef jezelf een break. Je mag best terugkomen op keuzes. Het is in theorie heel makkelijk om iets te willen of niet te willen de praktijk kan weerbarstiger zijn. Het is dan geen falen of zwakte. Laat het over je heen komen dat geeft een hoop rust. Mijn beste vriendin raakte in een diepe depressie omdat borstvoeding niet wilde of lukte. Ze blijft zichzelf maar verwijten maken terwijl ze een blakende gezonde dreumes heeft.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed punt, het doel moet zijn dat je je best doet om zo goed mogelijk voor je kind zorgt met de middelen die je hebt. Je ongelukkig voelen omdat iets niet gaat zoals je wilt (terwijl je er niets aan kunt doen) is je kind ook niet bij gebaat.

      Het lijkt mij dat in zo'n situatie de juiste hulp wellicht helpt. Als een lactatiekundige aangeeft dat het niet werkt, dan kan je je er misschien makkelijker bij neerleggen? Sowieso lijkt het mij belangrijk zulke (negatieve) gevoelens te bespreken zodat je het los kunt laten.

      Verwijderen
  5. Wat een prachtige flessen! Al zou je de spenen maar heel weinig gebruiken als borstvoeding goed lukt (en waarom zou het ook niet), dan ga je er daarna nog veel plezier van hebben!
    Het lijkt wel sommigen je telkens een doemscenario willen aanpraten zeg! Maar volgens mij ben jij prima in staat om flexibel te reageren als dingen anders lopen.
    Volgens mij schiet het al op toch, met de zwangerschap? Wat leuk dat het al zo dichtbij komt nu!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schiet zeker aardig op, inmiddels in de 39e week aangekomen. Begint spannend te worden :)

      Verwijderen
  6. Mooie flessen. Mijn schoonzus heeft ook twee keer lang borstvoeding gegeven. 1 keer dik 2 jaar en de tweede 1,5 jaar. Die tweede vond het toen zelf wel genoeg. Ze heeft bij de eerste zwangerschap borstvoedingscursus gedaan. Ik geloof vier bijeenkomsten met een klein groepje vrouwen en 1 deskundige. Ze vond het ook heel belangrijk om borstvoeding te geven. Twee keer om medische reden (bij de moeder) met keizersnede moeten bevallen. Beiden kinderen 10 dagen in couveuse gelegen. Toch is ze blijven aan dringen om borstvoeding te geven. Verpleging gaf bijvoorbeeld aan in de nacht wel fles te geven want zij had ook haar rust nodig. Dat heeft ze niet geaccepteerd. Ze heeft aan gegeven dat ze haar moesten wekken en komen halen. Dat hebben ze ook gedaan. Ze heeft altijd flesjes gebruikt die bij de elektrische kolf zaten. Daarin werd het op gevangen. Deksel erop en in de vriezer. Ze is bij beiden na een maand of 4 2 dagen per week gaan werken. Ze kregen op die dagen ongeveer twee/drie flesjes geklofde melk. Ik denk dat de kans bij je ook groot is dat de bv gewoon lukt. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn voor haar dat het toch gelukt is! Zeker omdat ze het graag wilde!

      Verwijderen
  7. Mooie flessen. Als ik weer een keuze moest maken, zou ik ook voor deze gaan! Denk inderdaad dat je er heel lang plezier van zult hebben.
    Wij hadden een la vol flesjes, bekers, tuitjes etc... heel wat aangeschaft tot we uitgevonden hadden waar zoon het beste uit kon drinken. Aantal dingen helaas nauwelijks gebruikt, andere erg blij mee. Maar wij hadden dan ook de uitzonderlijke situatie met een kindje die bijna volledig afhankelijk was van sondevoeding en leren drinken uit een fles/beker met 9 maanden moest gaan leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie flessen. Fijn dat je er ook jaren mee kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie flessen. Fijn dat je er ook jaren mee kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kelere, wat hebben mensen hier ontiegelijk veel te emmeren over jouw goede en zeer weloverwogen keuzes zeg. Is een baby op laten groeien tot blij kindje opeens raketwetenschap. Maar goed :)
    Superhandig dat je er zo lang mee kan doen. Vind het prachtige flessen. Bijna jammer dat die van ons al een klean kanteen heeft voor straks, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaaf he? Ik heb wel even zitten dubben maar ik vind ze zo mooi en multifunctioneel. Ik ben gek op zulke duurzame en weloverwogen producten!

      Het opvoeden van kinderen zal altijd wel iets blijven wat discussies uit lokt. Ik denk dat het goed is om van elkaars ervaringen te leren, dus wat ik gebruiken kan steek ik in mijn zak :D

      Verwijderen
  11. Prachtige en goede flessen. Mijn dochter heeft ze ook, haar tweeling heeft ze vanaf de 9e maand gebruikt. Je maakt goede, doordachte keuzes, respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kende je deze al? http://kiind.nl/de-borstvoedingsmaffia-bestaat-niet/
    Citaatje uit het artikel: "Twee procent van de vrouwen kan van nature geen borstvoeding geven. Zodra de zorg optimaal is, en iedereen borstvoeding geeft die dat kan, dan kunnen we er met z’n allen voor zorgen dat de twee procent niet-voedende vrouwen wel gedoneerde moedermelk kunnen geven. Omdat dat is wat alle baby’s nodig hebben."
    Vooral lekker vanuit gaan dat het gaat lukken dus! En mócht je bij die 2% horen, bel dan ff ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vroeg mij al af wat het percentage is :)
      Zolang de moeder gezond is en er geen bijzondere omstandigheden zijn is het percentage vrouwen waarbij het niet lukt inderdaad erg klein, en het lijkt mij in ieders voordeel dat de vrouwen die graag borstvoeding willen geven ook de juiste hulp krijgen. Ik denk dat we het daar allemaal wel mee eens zijn :)

      Verwijderen
  13. Mooie en handige flessen. Mijn zoontje weigert uit de fles te drinken en dan zijn deze ideaal omdat je ze zo later nog kan gebruiken. En die borstvoeding dat gaat best goed komen hoor. Wegens een groeiachterstand tijdens de zwangerschap had mijn zoontje een groeispurt de eerste 6 weken waardoor ik onzeker werd of ik wel genoeg melk had omdat hij zo vaak wilde drinken(elke 1,5 uur) Het was even pittig maar de investering zeker waard. Inmiddels is hij 9 maanden, lekker rond en zijn we nog lang niet van plan om te stoppen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lees je nog altijd graag en wat een mooie flessen heb je uitgekozen. Die kunnen zeker lang mee.

    BeantwoordenVerwijderen