woensdag 17 mei 2017

Wassen en Drogen

Inmiddels maken we al weer een jaar gebruik van de wasbare luiers, en het gaat prima. Een paar weken terug heb ik van mijn moeder haar droogmolen gehad omdat zij hem niet meer kan gebruiken. Wow, wat is dat ideaal zeg. Ik hing mijn was altijd op aan twee droogrekjes die ik binnen en buiten gebruikte en dat werkt op zich prima. Maar de droogmolen heeft een aantal grote voordelen, zo kan er meer op én kan de kat er niet bij. Want de kat blijft het leuk vinden om in de was te gaan hangen want zo krijgt hij aandacht, en na vier keer waarschuwen, hem wegjagen en een hoop gevloek moet ik hem meestal opsluiten ergens totdat ik klaar ben. Maar nu niet meer :)

Lekker buiten drogen..

Ik ben sowieso blij dat het weer lekker weer is en dat we de was buiten kunnen hangen, want dat maakt echt een wereld van verschil. Waar de was binnen soms na twee dagen nog niet helemaal droog is, is de was buiten vaak binnen een uurtje droog. En je hebt ook die rekken niet binnen, niet dat we ruimte te kort komen maar het staat zo rommelig.  

De komst van de droogmolen was voor mij ook een mooi moment om gelijk nieuwe wasknijpers te kopen, want de meeste lagen uit elkaar. Ik wilde dat niet meer, van die goedkope rommel en heb lang getwijfeld wat ik zou kopen. Ik kwam uit op de ouderwetse houten knijpers, gemaakt in Duitsland en doordat ze geen bewegende delen hebben gaan ze hopelijk niet zo snel stuk. Online kon ik helemaal geen reviews vinden, want blijkbaar worden ze alleen nog maar gebruikt om mee te knutselen, maar ik gokte het er op. En wat ben ik er blij mee!

Oude en nieuwe naast elkaar

Ze werken heel erg makkelijk, je schuift ze er op en de was zit vast. Ze passen met gemak op mijn droogmolen (met 3mm lijn) en mijn wasrekjes.  Ik las wat reviews waarin mensen klaagden dat ze te ruw waren van binnen, maar dat valt mij prima mee. Een aantal (denk 1 a 2 op de 100) zijn iets ruwer van binnen en de rest is verrassend glad. Ik zou er geen zijde mee ophangen maar verder is het wat mij betreft voor alles geschikt.


En qua prijs, het is niet zo goedkoop als een pakje action rommel, maar ik kocht er 150 en betaalde iets minder dan 12 cent per stuk (en dat is inclusief thuisbezorging). Dat valt wat mij betreft reuze mee. Je schijnt ze ook prima als tubeknijper te kunnen gebruiken en het is ideaal baby speelgoed. Dus voor ons niets anders meer!



18 opmerkingen:

  1. Ik gebruik die ouderwetse wasknijpers al een paar jaar. Vind ze ideaal. Bij ons vorige huis waaide het vaak en veel, gewone knijpers lagen regelmatig uit elkaar. Ik had daar zo'n lange waslijn. Als je 1 enkele lijn vol had kon je achter de was aanhollen xD.
    Heb je ze een nachtje geweekt in water (met soda dacht ik). Dat stond toen op een briefje die bij mijn knijpers zat. Geen idee waar het goed voor is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar heb je die knijpers besteld en bezorgen ze in Nederland? Lijkt mij wel wat. De wasknijpers van 20 jaar geleden zijn vaak nog prima, maar de soorten die ik tegenwoordig koop zijn van slechte kwaliteit en zomaar stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb even gekeken maar vanuit Duitsland naar Nl word erg duur denk ik.
      Ik zie ze ook in nl bijvoorbeeld hier:
      https://www.handiggoed.nl/product/houten-bolwasknijper/
      https://www.deboerenmeid.nl/a-27032970/iets-van-vroeger/houten-bol-wasknijpers/
      https://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/504/a/360/wasknijper-rond-lengte-11-cm-zakje-met-12-stuks

      mocht je er niet uitkomen kan je mij mailen en via mij bestellen, dan stuur ik het je toe.

      Verwijderen
    2. Die van Dille en Kamillie barsten dan weer wél snel. Had daar ook een setje van 12 van maar de meeste zijn kapot.

      Verwijderen
  3. Soms hebben ze die ouderwetse gewoon bij de Wibra :). Heb ik ze ook eens gekocht :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Was altijd al benieuwd hoe deze soort knijpers het doen. Goed idee als we de huidige knijpers moeten vervangen (al hebben we er nog wel heel erg veel)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn droogmolen ook buiten. Ikgebruik nooit knijpers. Klein goed,slips, bh's topjes en sokken gaan op een handdoekenrekje in de kastenkamer.
    De rest van theedoek tot laken vouw ik over de molen. Binnenin de kleinere stuks en buitenop de lakens.
    Een enkele keer zwerft een theedoek of een keukendoek of een kussensloop door de tuin. Zelden dat ik ze opnieuw moet wassen.
    Tijdsbesparing dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik deed het voorheen ook vaak zo, met kleding en handdoeken gaat dat ook wel. Maar die luiers en alle schoonmaakdoekjes en inleggers waaien makkelijk weg. Bovendien vangt de droogmolen ook meer wind, had de eerste paar keer al regelmatig was over de stoep (voordat ik genoeg wasknijpers had). Maar opnieuw wassen doe ik dan ook niet hoor ;)

      Verwijderen
  6. Ik was ook benieuwd hoe deze knijpers het deden. Ik heb nu nog houten wasknijpers uit twee delen waarvan ik merk dat de nieuwe wel heel erg snel stuk gaan. Er zitten nog een paar oudere bij die het al veel langer uithouden. Dus mocht ik straks knijpers te kort gaan komen, dan ga ik ook eens naar deze uitkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze knijpers heb ik vroeger in de thuiszorg al mee gemaakt ze zijn echt ideaal alleen moet je soms even zoeken naar ze en wat je zegt ook leuk kinderspeelgoed. Een droog molen is zo heerlijk , vooral als de wind er goed bij kan . hier droogt het supersnel buiten en het ruikt ook nog eens heerlijk fris. Als kind maakte wij een tent met oude kleden van de droogmolen als mijn moeder hem niet nodig had .We konden daar uren met die tent spelen op die manier.
    gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik ze al jaren, ideaal!
    O.a. hier te koop:
    https://www.deboerenmeid.nl/a-27032970/iets-van-vroeger/houten-bol-wasknijpers/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk he een droogmolen. Ik vind het ook ideaal.
    Als ik nu de was buiten wil hangen moet ik een wasrek naar buiten sjouwen. We hebben ook vaste lijnen maar die zitten naast de landbouwgrond en daar wil je je was niet hangen als ze spuiten, omwoelen en noem maar op...
    Maar inderdaad met die wind erbij is je was zó droog buiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben waslijnen zowel in de tuin als onder de carport, dus kunnen wij bijna altijd onze was buitendrogen. Ook in de winter. Alleen bij heel vochtig weer binnen en als laatste redmiddel de wasdroger voor het grote goed zoals lakens.
    Is er bij jullie in de schuurruimte om bij regenweer de was aan lijnen te hangen? Als er maar trek is kun je daar gemakkelijk je was 'voor'drogen en dan het laatste stukje binnen bij de kachel.
    Adja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook bedacht de was onder de carport te hangen, gelukkig herinnerde Maarten mij er aan dat de carport behoorlijk lek is ;)

      Het staat wel op de planning voor de toekomst, een overdakking. Maar voor nu nog even geduld.

      Verwijderen
  11. Van harte gefeliciteerd met jullie kleine meiske hoor!

    Groetjes Willeke

    BeantwoordenVerwijderen