dinsdag 18 juli 2017

Nieuwe Auto!

Het is goed nieuws en slecht nieuws tegelijk. We hebben een (voor ons) nieuwe auto!
Dit is slecht nieuws omdat het betekent dat wij afscheid nemen van onze trouwe kleine rode auto. Bij de laatste  check-up zijn wij er achter gekomen dat er te veel roest op de achteras zat en dat hij de komende keuring niet door zou gaan komen. De auto had niet genoeg 'vlees' om dat goed te repareren.


Ik vond het echt moeilijk want het was zo'n vreselijk fijn autootje, maar we hebben er bijna 6 jaar van genoten en ooit € 1200,- voor betaalt (en nog € 300,- voor het invoeren) dus ik denk dat het goed geweest is zo. Dus RIP fijn rood autootje.


Maar dan de andere kant, we hebben een nieuwe...
We kozen weer voor een Daihatsu Cuore, maar een nieuwere (uit 2006). Hij is iets luxer dan de vorige maar het is nog steeds een hele bescheiden auto (al zeg ik het zelf). Voor ons is een auto toch gewoon een vervoersmiddel om van A naar B te komen. De grootste vooruitgang is toch echt wel dat dit een 4-deurs is, en dat is waarschijnlijk ook wel handig nu wij niet meer met zijn 2-en zijn. Verder moeten we nog steeds de raampjes met de hand omlaag draaien en hebben we geen centrale vergrendeling, maar we hebben wel airco (wat ik alleen gebruik als het écht nodig is).


Ik wilde heel graag weer een Cuore omdat ze zo fijn rijden en verschrikkelijk zuinig zijn. Wij rijden eigenlijk helemaal niet veel, de meeste maanden ongeveer 250 kilometer en dan af en toe een tripje naar Nederland (maximaal om de maand). Dat valt reuze mee hier op het platteland. Maar vanaf volgend jaar ga ik weer werken, en heb ik dus weer een auto nodig om op het werk te komen. Maarten gaat dan deeltijd werken en dat betekent dat hij niet meer met de auto van de zaak kan rijden maar met onze auto moet rijden. De auto gaat dan dus elke dag gebruikt worden voor woon-werk verkeer, en dan is zuinigheid wel belangrijk. Zeker omdat wij geen reiskostenvergoeding krijgen (is hier niet zo gebruikelijk, maar je kan wel een deel van de belasting aftrekken).


Ook is deze auto enorm voordelig qua wegenbelasting en verzekering. De aanschafprijs was ook schappelijk, we betaalden € 1850,- voor de auto. Deze prijs was inclusief een set (zo goed als nieuwe winterbanden + velgen). Ook was de auto net gekeurd en hoeft hij pas over twee jaar weer (kost toch € 100,-).

Er kwamen nog wat extra kosten bij, onder andere voor het vervoer van de auto naar ons huis (kenteken staat natuurlijk op naam van persoon en niet van de auto dus dat is anders dan in Nederland) en het overzetten van het kenteken van de oude auto naar de nieuwe auto. In totaal rekenden wij voor de auto en bijkomende kosten € 2000,- af. Gelukkig hebben wij hiervoor een potje, waar ik de afgelopen jaren maandelijks gespaard heb voor onderhoud en afschrijving dus we konden het zo afrekenen. Wat een luxe!

En deze auto is volgens mijn vader (die een kenner is als ex-automonteur en keurmeester) in prima conditie en zou jaren mee moeten kunnen. Dat is natuurlijk de bedoeling, dat we weer lange tijd fijn, zuinig en veilig kunnen rijden. Ondertussen spaar ik weer netjes mijn (nu lege) auto spaarpotje vol :)

8 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat jullie veel plezier mogen hebben van de nieuwe auto. Wij hebben ook pas een andere auto gekocht, zijn nu veel voordeliger uit qua verzekering, belasting en verbruik van de auto. Dat is heel gemakkelijk verdiend geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn altijd goede karretjes die Daihatsu,s maar ik heb er bewust er voor gekozen voor meer auto om zo zelf de kreukelzone niet te zijn. Oh en zou airco toch wekelijks gebruiken voor juiste werking en nare geurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inderdaad begrepen dat het goed is de airco 1 keer per maand even te laten draaien, dus dat is zeker het plan.

      Verwijderen
  3. Leuke auto, hopelijk kunnen jullie er lang mee vooruit! Altijd jammer als je zo noodgedwongen iets moet vervangen, maar wel fijn dat jullie hier een potje voor hadden staan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supergoed gedaan! En een mooie auto, netjes, klein of ruim genoeg en zuinig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn, zo'n nieuwe auto! Veel rijplezier er mee!

    Wij hebben 2 auto's. De 'gezinsauto' (peugeot 207 sw) gebruik ik, en die wordt gebruikt als we met zn drieën (en hond) weg gaan. Is een ruimere auto, paste in ons budget, hond kan makkelijk mee, en rijd redelijk zuinig.
    'Mijn' auto wordt nu door m'n man gebruikt (aygo). Hij rijd veel km's voor zijn werk, en de aygo is ook echt een hele zuinige en fijne auto.
    M'n man werkt nu 4 dagen per week. Als hij meer thuis gaat werken gaan we de aygo wel weg doen (wel met pijn in ons hart denk ik, we vinden het allebei een heerlijke wagentje).

    BeantwoordenVerwijderen