dinsdag 22 mei 2018

Vera is 2 jaar!

Vandaag is het precies 2 jaar geleden dat onze kleine meid ter wereld kwam, de tijd is echt voorbij gevlogen. Ze is al een echt mensje, kan veel zelf en heeft een heel eigen willetje. Ik vond haar een enorm schattige baby maar ik vind het eigenlijk steeds leuker worden nu ze ouder word. Naast het fijn is dat ze wat dingen zelf kan vind ik de interactie ook erg leuk. We leren haar steeds meer kennen.

Doordat ze nu steeds meer kan praten krijgen wij een beter beeld van wat er allemaal in dat hoofdje omgaat. En dat is soms meer dan ik dacht. Zo weet ze vaak nog wat we gisteren deden en wat ze leuk vind, en ze is momenteel enorm bezig met cijfers en tellen, en ze weet precies waar ze in de tuin aardbeien kan vinden. Ook weet ze precies van welke buurvrouw ze lekkers krijgt :D

Ze speelt echt enorm graag buiten, en ze vraagt er ook vaak om. Wij hebben in de tuin het oude schommelgestel opgeknapt en er een tweedehands babyschommel ingehangen, ook hebben we een oude glijbaan van de buren gekregen en opgeknapt. En alsof dat niet genoeg was hebben we ook nog de oude zandbak (een trekker band) gevuld met vers nieuw zand. Dus nu heeft ze een kleine speeltuin in de achtertuin, waar ze de komende tijd nog veel kan spelen. Het kostte ons in totaal € 12,- ( € 10,- voor het zand en € 2,- voor de schommel) en wat inspanning en dat is het zeker waard want ze heeft er nu al veel plezier van. Vooral schommelen vind ze te gek.

Ik geef haar nog steeds borstvoeding, en daar geniet ze ook nog heel erg van. In de ochtend als ze aan het wakker worden is drinkt ze wat, verder ook nog bij het middagslaapje en voor het slapengaan nog een keer. Het is duidelijk een stuk minder dan wat het was, maar ik zie haar voorlopig niet stoppen. En dat hoeft ook  niet, want het is eigenlijk weinig moeite voor mij. Natuurlijk heb ik soms momenten dat ik wat meer ruimte voor mijzelf zou willen, maar op andere momenten kan ik er toch nog erg van genieten. Ik denk niet dat we veel langer dan een jaar nog door zullen gaan, maar we zien wel hoe het loopt.

Qua eten is ze verder echt heel makkelijk, ze eet eigenlijk alles zonder morren. Ze eet gewoon met de pot mee, en dan eet ze de ene keer misschien meer groente en minder aardappel maar er gaat altijd wel wat in. Toe eten we meestal fruit, daar is ze gek op en gaat er altijd wel in. In de tuin plukt ze graag bieslook en munt om te eten, en aardbeien.... De aardbeien moeten beschermd worden want ze plukt (en eet) alles wat ook maar een beetje verkleurd is :D

Praten gaat heel goed, maar wel voornamelijk in het Nederlands. Het is duidelijk dat ze Nederlands en Duits kan verstaan, maar ze spreekt slechts een paar Duitse woordjes. Volgens mij is dat heel normaal, en ik maak mij ook verder geen zorgen hierover. Ik vermoed dat ze toch zeker al een stuk of 200 Nederlandse woorden spreekt, en er komt ook bijna dagelijks een nieuw woord bij. Ze zingt ook veel tijdens het spelen, vooral fonetisch. Wij vinden het echt heel schattig als ze ineens heel hard zing "daar buite loopt e saap". Poesje mauw is ook een favoriet hier, want ze is gek op de kat. Ze word wel dagelijks aan de Duitse taal blootgesteld, soms alleen met een boek of liedje een andere keer een tekenfilmpje. We hebben ook regelmatig contact met Duitse mensen (buren, vrienden, bekenden) waarbij Duits gesproken word en ongeveer 1x per week gaan we naar de Krabbelgruppe waar meerdere kinderen van haar leeftijd bijeenkomen om te spelen. Dus dat loopt allemaal wel los qua taal.

Wat heel fijn is, is dat ze heel erg bezig is met zindelijk worden. Sinds een week of 2 leeft het heel erg bij haar, en gaat ze uit zichzelf op het potje als ze moet plassen en poepen. Ze doet dan netjes haar behoefte en roept daarna hard 'nice!', blijkbaar zeggen wij dat vaak :D
Ook s'nachts gaat dat verrassend goed, ze heeft in die 2 weken slechts twee ongelukjes in bed gehad. Buiten zoekt ze alleen niet naar het potje maar meestal zakt ze iets door dr beentjes en plast ze zo van zich af (jurkje zonder onderbroek), dat zou ik graag nog anders zien maar dat komt vast wel. We doen haar nu enkel nog een luier aan als we de deur uit gaan, dus het scheelt echt heel veel was. En daar zijn we heel erg blij mee natuurlijk!

Wat haar verjaardag betreft, ze heeft nog niet echt door dat ze jarig is. Volgens mij snapt ze het concept 'verjaardag' ook niet helemaal. Maar de visite vond ze heel gezellig, en de slingers en ballonnen zijn het helemaal. Ze heeft voor haar verjaardag van de grootouders samen een kinderkruiwagen gekregen, en daar kan ze nu heerlijk mee spelen. Dus wat dat betreft is het een geslaagde dag geweest.


19 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd.
    Ja ik vond het ook steeds leuker worden naarmate er meer "tegengas" kwam, maar je gaat nu richting peuterpubertijd, dat is ook heel verrassend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd met de jarige Vera!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd.
    En leuke leeftijd
    “ ik ben 2 en zeg nee”

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat..... Je schrijft dat, als Vera buitenspeelt en een jurkje (zonder onderbroekje) aan heeft, ze gewoon door de beentjes zakt en plast. Ik zou haar toch zeker een onderbroekje laten dragen vooral omdat als ze over de grond kruipt, ze in de zandbak speelt, geen infecties zou oplopen.
    eerlijk gezegd vind ik het ook geen zicht als een kindje zit te spelen in zijn blote poep.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blote poep...? Helemaal mee eens. Geen gezicht. Dat moet esthetisch beter kunnen.

      Grace.

      Verwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Vera! Wat een mijlpaal weer :-)
    Wat heerlijk, die speelruimte voor Vera! En leuk voor dat bedrag!

    "dat zou ik graag nog anders zien".. ik kom niet meer bij :-D Ik zie het gebeuren :-)
    Hier met warme dagen ook in zn blote bips, of een onderbroekje aan. Plast met onderbroek gewoon in z'n broek, maar in zn blote billen gaat hij echt heel bewust staan plassen. Heeft meer effect geloof ik, blote kont.
    Jesse drinkt op dezelfde momenten nog borst. En niemand mag daar tussen komen, zeker 's morgens niet. Even lekker rustig wakker worden bij mama in bed. 's Avonds zegt hij nu weleens dat papa hem op bed moet brengen. Helft van de keren staat hij dan een halfuur later toch nog "mama asseblieft borst" te roepen.

    Een fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd! Wat een heerlijke buitenspeel plek hebben jullie gemaakt voor de dame.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alsnog van harte gefeliciteerd net Vera. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt niet normaal, een kind van twee aan den borst.
    De man wil toch ook zijn portie borst.....

    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hehe. Nu voel ik me geroepen om te reageren.
      Ik (Maarten) man van Maia en vader van Vera dat mijn kind toch echt voorrang heeft op de borst.
      Wel kan ik zeggen dat ik het mis en dus echt wel minder er aan kan zitten dan voorheen.
      Maar ik krijg genoeg aandacht ook al is het minder dan daarvoor.

      Ik vind het belangrijk dat mijn kind veel aan de borst zit, je weet wel.... veel antistoffen en goede stofjes ect.
      Voor mij apart duurt het nog 3 jaar.
      Mijn persoonlijk grens ligt als ze 5 jaar is.
      We zullen zien wat Vera graag wil en natuurlijk Maia, het zijn niet mijn borsten. :D

      Bedankt Natalie dat je voor me opkomt !

      Groet Maarten

      Verwijderen
  9. Gefeliciteerd met jullie mooie dochter :-D alweer 2jr wat gaat dat hard he.
    Geniet er maar flink van voor je het weet gaat ze naar school.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat hij of zij normaal vindt ;-) Onze zoon is ook zindelijk geworden door in zijn blootje lekker buiten te lopen en als het nodig was gelijk te plassen. Het duurt even voordat kinderen, als ze aandrang voelen, hun plasje op te houden, en dan is het makkelijk dat ze niet eerst een broekje hoeft uit te trekken. Komt vanzelf goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik bedoel wel buiten in de tuin natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte gefeliciteerd met de grote kleine meid <3

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lees net je stukje, wat een leuke foto's en hoewel te laat als nog gefeliciteerd met jullie dochter. Een vriendin van ons is half duits.En zij heeft altijd duits tegen de kinderen gesproken en hij nederlands.En de kinderen 5 en 7 jr spreken inmiddels duits met opa en oma en andere familie net zo makkelijk als dat ze nederlands spreken.

    Gr uit roemenie
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een grote meid wordt Vera al!
    Ik vond het ook steeds leuker worden toen ze gingen praten, maar ben dan ook een praatmoeder. Zo leuk om met kinderen te praten waar ze mee bezig zijn en wat ze denken.
    Hoe bevalt jullie leven in Duitsland? Jammer dat je niet zo vaak meer blogt.

    Groetjes,
    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bevalt ons echt super hier!
      Ik merk dat ik meestal te druk ben om te bloggen, het schiet er bij in. We zijn te druk met leven, werken, (moes)tuinieren en genieten :)

      Verwijderen