vrijdag 5 april 2019

Voorjaar en tuinbezigheden!

Sinds het duidelijk weer voorjaar aan het worden is, zijn wij ook weer steeds meer in de tuin bezig. Hoewel mijn slechte humeur/ lichte depressie niet veroorzaakt werd door de donkere dagen, is het licht toch wel een factor waardoor ik mij beter voel.

Een van de belangrijkste tuin dingen voor dit jaar was het bijvullen van de moestuinbakken, als ik dat niet zou doen dan zouden we eigenlijk niet fatsoenlijk kunnen tuinieren. En ergens in de winter dacht ik dat het er nooit van zou komen. Maar het is al klaar!
Hier zie je hoe leeg deze bak was

Wij hebben in totaal 4 verhoogde moestuinbakken, de bakken zijn behoorlijk groot 4m lang bij 1,25m breed. De bakken zijn 80 cm hoog. In elke bak gaat dus ongeveer 4 kuub aarde. Dat is veel. Toen wij ze maakten en voor het eerst vulden hebben we onderin veel takken, bladeren en ander organisch materiaal gedaan, mede daardoor zijn ze inmiddels behoorlijk ingezakt. In de bakken moest ongeveer 25-40 cm bijgevuld worden, afhankelijk van welke bak.

De eerste is klaar!

Wij twijfelden nog over waarmee we ze zouden bijvullen, maar hebben ervoor gekozen om ze met 100% compost te vullen. Het is makkelijk, goedkoop en duurzaam én daarnaast hebben we dat eerder ook gedaan en je kan er prima planten in groeien en er komt weinig onkruid in op.

Onze kleine helper :)
Dus wij hebben weer 8m3 compost laten komen en zijn aan het werk gegaan. Vooral Maarten heeft zich flink ingespannen, want sinds wij Vera hebben blijkt het een stuk lastiger om lekker samen te klussen. Iemand moet tenslotte altijd op die kleine ontdekker letten, en dan kan je toch een stuk minder werk verzetten. Uiteindelijk viel het mij echt reuze mee, in 4 dagen heel hard werken waren wij klaar. En in die tijd hebben we niet alleen onze 4 bestaande bakken opgevuld, maar hebben we ook twee nieuwe kleinere bakken in elkaar gezet en gevuld.

Deze aspergeplant is dus 1 jaar oud

De twee nieuwe bakken zijn om plaats te maken in de bestaande bakken. Een bak is voor de aardbeienplanten en de andere is voor mijn aspergeplanten. De aspergeplanten heb ik vorig jaar gezaaid en stonden in een van de bakken te groeien. Nu een jaar later hebben ze een verrassend groot wortelstelsel ontwikkeld en moesten ze hoognodig een permanente plek in de tuin krijgen waar ze de komende 10 jaar kunnen staan. Voor ons gemak kozen we voor een verhoogde bak.

Zo zagen ze er vorige zomer uit

De aardbeien stonden afgelopen jaar op verschillende plekken in de tuin, maar we hadden er nooit genoeg. Meestal werden ze buiten al opgegeten, en voor jam had ik nooit wat over. Dus dit jaar wilden wij het wat groter aanpakken. Ik had al veel jonge plantjes van loten opgepot vorig jaar, dus we zochten nog een goede plek. Uiteindelijk besloten wij ook hier voor een verhoogde bak te gaan.

Klaar!

Om tijd te besparen hebben we er voor gekozen om kant en klare verhoogde bakken te kopen, deze bakken zijn wat kleiner dan onze andere(3,20 lang, 80cm breed en 45cm hoog). Maar wij zijn er erg tevreden mee. Nu hopen wij natuurlijk op een goede oogst!

3 opmerkingen:

  1. Ja het moestuinieren is helemaal begonnen. Het kriebelt.
    Ik heb een vraag, los van dit topic.
    Ervaar jij dat de traptreden in Duitse huizen breder zijn dan in Nederlandse?

    Benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet genoeg trappen gezien hier on daar een zinnig antwoord over te geven. De huizen die ik betreden heb waren allemaal heel verschillend. In vergelijking met een standaard jaren 80 rijtjeshuis in nederland hebben sommige ruimere duitse huizen volgens mij wel ruimere trappen. Maar wellicht hebben ruime Nederlandse huizen dat ook.

      Verwijderen
  2. Dat zal het zijn, in de ruimere huizen zijn bredere trappen. Ik heb uitgebreid op Funda gekeken en ik vond het wel meevallen.


    Bij de Funda zoektocht werd ik jaloers op de huizenprijzen in Duitsland en de ruimte.
    Maar ja, ik ga de stap naar ver weg niet maken. Vastgeroest aan water, familie en vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen