zondag 24 januari 2021

De Badkamer is klaar!

We zijn eindelijk klaar met de badkamer, nou ja.. soort van. Er moet nog een handdoekenrek opgehangen worden, en een paar kleine details afgewerkt worden maar we hebben het opgegeven 😉. We waren het zo zat, (of eigenlijk ik, want ik geloof dat ik (een beetje) overspannen ben) dat we een pauze van al het werk hebben ingevoerd. En dat bevalt goed, ik krijg langzaam aan weer een beetje ruimte in mijn hoofd.

 

Maar de badkamer dus, daar maken wij inmiddels al weer een paar maanden gebruik van en het bevalt zo goed! Het is een beetje een rare ruimte, langwerpig en smal. Rond de 1,7 meter breed en 3,7 meter lang, en een rare nis (door een oude schoorsteen) achter de deur.

De vorige bewoners hadden er een bad in gepropt, en een aparte douche. Daarmee was de achterwand helemaal vol, en dan om de hoek bij de deur als je binnenkwam zat de wastafel aan de muur. Zodat je daar amper je kont kon keren. Ik heb maar 1 oude foto van hoe het was, want ik ben in de laatste 6 a 7 jaar misschien 2 keer daar binnen geweest. Het was zo'n vieze oude bende met spinnen en muizenpoep, brrr.

 


Dus dat hebben we helemaal leeg gemaakt, alles moest eruit tot aan het zand toe. En toen moest de vloer wat meer uitgediept worden zodat wij er vloerisolatie en verwarming in konden leggen. Maarten heeft echt keihard gewerkt, om alle tegels en oude stuc lagen van de muur te krijgen en al het puin af te voeren. Het was rotwerk; vies, zwaar en stoffig. Maar ergens komt dan een punt waar het slopen stopt en het opbouwen begint. En toen begon het leuker te worden.





 

Wij hebben er voor gekozen om geen bad te nemen. Maar wel een grote douchecabine. Die hebben we over de hele breedte van de kamer aan het eind geplaatst. De douchewand hebben we gemaakt door een kunststof raam met balkondeur element in te plaatsten. Onze cabine is nu 1 meter bij 1,70 meter. Alleen in de douchecabine hebben we wand tegels, en achter de wastafel ook een strook. Verder hebben we de wanden gewoon gestuct en daarna geverfd met (zelfgemaakte) kalkverf.

In de ene hoek zit dus de douchecabine, waar ook een raam zit zodat je lekker kunt luchten. In de andere hoek hebben we de wasmachine staan. Hoewel we eerst van plan waren de muren wit te houden, ben ik van gedachten verandert en heb ik de muren roze geverfd. Het voordeel van de gewone muur in de badkamer is, dat je makkelijk eens een ander kleurtje kunt nemen :)

 

Ik wilde wel heel graag houten kastjes in de badkamer. Tot op heden had ik altijd van die goedkope witte kastjes van multiplex of zo, en dat was ik zo zat. Ik wilde iets met karakter en warmte, van echt hout. Dus wij hebben rondgekeken en twee tweedehands kastjes op de kop getikt. Het spiegelkastje kon zo boven de wastafel, en het ladekastje hebben we wat aan moeten passen zodat hij onder de wastafel past. 


We hebben bijna alles zelf gedaan. De betonvloer hebben we laten storten (2 lagen) maar daarbij kon Maarten meehelpen zodat het iets goedkoper was. In de zomer heeft mijn vader geholpen met het stucen van de muren en het leggen van de tegels in het (aparte) toilet. En de tegels in de badkamer hebben wij laten doen, omdat het allemaal wat lang begon te duren en we wilden er graag klaar mee zijn. 

Een aantal dingen hebben wij gebruikt gekocht, om het milieu en onze portemonnee te sparen. Dingen als de kastjes, wastafel, lampen, radiator en ook de douchestang (had iemand gekocht maar niet gebruikt). De tegels waren restpartijen, daar hebben we ook veel op bespaard. We hebben besloten om de huidige deurkozijnen en deuren er gewoon in te laten zitten ook al moet Maarten bukken. Ze zijn wel oud maar nog goed en vervangen zou zonde zijn, bovendien vind ik dat het wel bij het karakter van het huis hoort. Het is nu eenmaal geen nieuwbouwhuis. 

Veel van het overige geld is gaan zitten in alle leidingen, koppelingen en alle kleine dingen, dat tikt behoorlijk aan. Het blijft een kostbaar grapje, dat verbouwen.

Ik heb natuurlijk alle uitgaven nauwkeurig bijgehouden, en  uiteindelijk zijn wij in totaal zo'n € 6000,- kwijt geweest voor het vernieuwen van deze badkamer en het toilet. En dat vinden wij een heel acceptabel bedrag. Daarvoor hebben wij nu een hele fijne badkamer die wij elke dag met veel plezier gebruiken.

11 opmerkingen:

  1. Een lekker grote douche en fijn een apart toilet. Over een aantal jaren ben je de ellende vergeten.
    Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoop ik ook, het is zo heerlijk luxe. Vooral dat het zo lekker warm is, de oude badkamer was amper warm te stoken.

      Verwijderen
  2. Een erg geslaagde renovatie. Wat een geweldig idee van die balkondeur als douchewand! Je moet er maar opkomen en het pakt erg mooi uit. Ook een slimme keuze om alleen de 'natte cel' van douchecabine tot aan het plafond te betegelen. Mooi gedaan, jullie kunnen er trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :)
      Het enige detail wat wij niet van te voren bedacht hadden is dat de douchecabine wat galmt. Maar daar heb je eigenlijk amper last van, behalve als je met een gillende kleuter doucht ;)

      Verwijderen
    2. Anti slipmat er in

      Verwijderen
    3. Onze tegels zijn vrij stroef als ze nat zijn, dus geen gevaarlijke glij partijen hier :)

      Verwijderen
  3. Prachtig, en idd hout geeft een heel natururlijke uitstraling. Hebben wij ook in de badkamer, die eigenlijk ook nodig opgeknapt moet worden. Helaas is die zo klein dat het alleen maar vernieuwen is, wordt niet groter, en dan is het lang zo leuk niet maar na 28 jaar geen overbodige luxe.
    Jullie zullen van jullie veranderingen wel veel plezier hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de juiste indeling kan een ruimte wel groter voelen. Dat is hier zeker het geval :)

      Verwijderen
  4. Heel mooi geworden!
    Wij hebben ook onze badkamer verbouwd voor dat bedrag.
    Ook veel zelf gedaan.
    Alles wél nieuw.
    Máár we hoefden de vloer niet uit te bikken tot aan het zand en beton te storten.
    We hoefden de muren niet af te bikken en te stuccen.
    Er zit geen vloerverwarming in.
    Wel hadden we toen een baby en moest het uit nood omdat mijn man een gat in de douchemuur viel haha!
    Met 6 weken was het klaar en ik zou het zo weer doen.
    Zo prettig als je zelf je badkamer mag indelen.
    We gebruiken hem nog dagelijks met plezier.
    En ik kan me voorstellen dat dat voor jullie weer al het werk goed maakt!

    BeantwoordenVerwijderen