woensdag 13 juli 2022

Einschulung

Afgelopen mei is Vera 6 jaar geworden, en daarmee is ze oud genoeg om deze zomer naar de basisschool te gaan. De einschulung vind over een week of 6 plaats en dat gaat allemaal heel anders dan in Nederland. Het eerste verschil is natuurlijk dat ze hier pas vanaf 6 jaar naar de basisschool gaan. 

Een ander groot verschil is dat ze hier vanaf de 1e klas huiswerk krijgen. Daarom lopen Duitse basisschool kinderen met grote rugzakken, want omdat ze huiswerk krijgen nemen de kinderen steeds boeken e.d. mee naar huis. De rugzak keuze is echt een dingetje hier, en veel kinderen lopen met enorm dure merk rugzakken rond. Voor een set rugzak-gymtas-etui geven (veel) ouders zo ruim €250,- uit. Daar keek ik wel even van op!

We hebben de eerste ouderavond gehad bij de basisschool hier in het dorp, en daar kregen we van de lerares een lijst mee van de spullen die wij moeten kopen. Daarbij horen schoolboeken (vooral werkboeken, het schoolboek kan ook gehuurd worden), schriften, potloden, tekenblok, speciale mappen en snelhechters, waterverf, kwasten, sportspullen voor gym en nog veel meer. Dat ken ik ook niet zo uit mijn basisschooltijd in Nederland, boeken schriften en potloden kreeg je gewoon van school.

 

Grote rugzakken en Schultüten Bron

En dan is er nog het Duitse gebruik van de Schultüte ook wel Zuckertüte genoemt. Dat is een soort puntzak gemaakt van karton. Dat ding is vrij groot, meestal zo'n 70 cm. Deze krijgen de Erstklassler van hun ouders (of soms grootouders) gevuld met.. nou ja van alles. Voornamelijk kleine (schoolgerelateerde) cadeaus en snoep. Deze Schultüte krijgen ze dan op hun eerste schooldag.

Wat ik ook heel bijzonder vind is dat de eerste schooldag op een zaterdag is. Dan gaat het schoolkind met de ouders naar school, waar het welkom geheten word met een programma waarvan ik nog niet precies van weet wat er gaat gebeuren. Volgens mij word er een kleine voorstelling opgevoerd door de kinderen uit de 2e klas, en er word vast nog wat verteld en gedaan. De kinderen krijgen dan volgens mij ook nog een klein 'lesje' en dan gaan we weer naar huis. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan.

Sommige ouders houden dan nog een "einschulungsparty". Dan worden familie en vrienden uitgenodigd en het groots of minder groots gevierd. In bepaalde delen van het land word dat echt heel groots gevierd, hier leeft dat iets minder geloof ik.

Ik moet zeggen dat ik het allemaal wel spannend vind, vooral omdat het allemaal zo anders is dan in Nederland. Ik wil het niet 'fout' doen, voor Vera dan. Zou het rot voor haar vinden als ze (het gevoel krijgt dat ze) helemaal buiten de boot valt. Nu zal het allemaal wel los lopen, en ik lig er ook niet wakker van. Maar het is een bijzondere tijd.

 


Wij doen wel ons best om de kosten een beetje binnen de perken te houden. Zo kochten wij de rugtas set gebruikt via ebaykleinanzeigen (soort marktplaats). En Vera mocht zelf kiezen welke ze het mooiste vond, en dat werd er een met paarden. Ze is er helemaal verliefd op. En omdat de tas weinig gebruikt is, door het homeschooling tijdens corona, ziet hij er als nieuw uit. Het was een set van tas, gymtas, etui en etuimapje en hiervoor waren we €56,- kwijt. Nou vind ik dat nog steeds veel geld voor een (gebruikte) rugzak, maar het is een merktas die nieuw ruim €250,- zou kosten.

Voor de boeken en alle spullen van de lijst zijn we ook  nog zo'n €230,- kwijt, dus het totaal tot nu toe is zo'n €286,- Dat vind ik best een smak geld! En ik heb nog op het geld gelet en een deel gebruikt gekocht.

Vera gaat alleen volgende week nog naar de kindergaten, dan heb ik nog tijd om stiekem de Schultüte in elkaar te knutselen. Ben benieuwd hoe dat gaat, want zo heel erg knutsel begaafd ben ik niet. Maar het is een kant en klaar knutselpaket dus hopelijk valt het mee. En 27 augustus is de eerste schooldag, spannend hoor!

14 opmerkingen:

  1. Zo te zien heeft ze er veel zin in! Veel plezier met je prachtige tas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Als het kon zou ze dagelijks al met de tas rond slepen. Maar ik heb hem nog even verstopt :)

      Verwijderen
  2. Ik kende dat gebruik ook niet. Wel hel bijzonder, en leuk, om zo verwelkomd te worden op school.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar, het is een heel feestelijk gebeuren. De kinderen krijgen het natuurlijk ook wat meer mee omdat ze al wat ouder zijn.

      Verwijderen
  3. Wow, dat zijn nogal flinke uitgaven voor een kind dat naar (Nederlandse) groep 3 gaat. Hier op de basisschool moeten kinderen zelf een etui, kleurpotloden, gum enz. aanschaffen. Geen pen, want die krijgen ze van school. Ook de gymschoenen en een tas staat op de lijst, samen met een broodtrommel en een hervulbare waterfles. De rest krijgen ze via school, huiswerk wordt als printje meegegeven en schoolboeken zijn niet nodig bij het maken van het huiswerk.
    De Schultüte ken ik wel van het boodschappen doen in Duitsland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Broodtrommeltje en waterfles staan hier ook op de lijst inderdaad. Huiswerk als printje klinkt makkelijker.

      Verwijderen
  4. Wat een leuke foto van Vera met haar nieuwe tas. Gelijk heb je, als je in Duitsland naar school gaat moet je zoveel met de ‘stroom’ meegaan. Dat is belangrijk voor een kind.
    Mijn kleinkinderen wonen in Australië, lopen ook iedere dag met zo’n grote rugzak, iedereen dezelfde, een schoolrugzak. Ook dragen ze een schooluniform.
    Ook zij krijgen iedere dag huiswerk mee vanaf dag 1.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wist ik niet, dat ze in Australië schooluniformen hebben. Interessant!

      Verwijderen
  5. Maria wat ben ik blij dat je de bijna burn out hebt overwonnen. Ik volg je al vanaf je eerste berichten en heb die altijd met plezier gelezen. Je hebt zoveel te vertellen en je kan zo goed met geld om gaan. Ik heb veel van je geleerd en ben blij dat je weer terug bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is best wel anders dan in NL, inderdaad. Dan zie je maar weer dat dingen in NL financieel ook best wel eens goed geregeld zijn met nagenoeg gratis onderwijs.

    Mijn zoontje is twee maanden geleden begonnen op de kleuterschool, gewapend met een klein rugzakje met z'n lunchboxje en drinkbeker (Paw Patrol, hij is er verliefd op) en op school een gymtasje met kleding. Hoewel m'n dochter er destijds echt 'aan toe' was, had deze kleine man best nog een half jaar op het kinderdagverblijf kunnen vertoeven, hij is echt nog zo puur en 'grote baby'.

    Hebben ze voor hun zesde jaar in Duitsland wel andere opvang met pedagogische invloeden? Of is het echt pas vanaf nu?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, Paw patrol is hier ook een grote hit!
      Ik snap wat je bedoelt, ik vind 4 jaar vaak ook nog best vroeg.

      In Duitsland kunnen kinderen voordat ze naar school gaan naar de krippe (voor de allerkleinsten) of naar de Kindergarten (vanaf 2/3 tot schoolleeftijd). Het voelt wat laagdrempeliger en vrijblijvender, en toch worden ze zo voorbereid op school. Hier in Niedersachsen is de Kindergarten (sinds 2018) gratis voor kinderen vanaf 3 jaar.

      Dus toen Vera 3 werd hebben wij haar aangemeld zodat ze beter Duits zou leren en kon spelen met andere kinderen. Wij brachten Vera meestal rond half 9 en haalde haar zo rond half 1 weer op. En buiten een incidenteel uitje hebben we hier geen kosten aan gehad.

      Verwijderen
    2. Grappig hoe het toch in elk land weer zo anders werkt. Haar tweetaligheid zal zich ook als een razende ontwikkelen natuurlijk vanaf nu. Leuk hoor. Veel succes voor Vera!

      Verwijderen
  7. Spannende tijden, maar wel leuk!
    Van jongsaf aan kom ik in Duitsland en ik wilde toen ik klein was ook heel graag zo'n schoolrugtas.
    Toen ik 6 werd (ruim 40 jaar geleden) ben ik met mijn vader vanuit Sneek naar Leer gereden en heb ik een hele mooie rode tas uitgekozen en mijn eerste flesje Cola gedronken (ik mocht geen "prik" van mijn moeder).
    Destijds kostte die tas Fl 100,-, een behoorlijk bedrag voor mijn ouders. Dat zou nu neer komen op zo'n €175,- heb ik net opgezocht.
    Naar school heb ik de tas eigenlijk niet gebruikt, maar mijn Barbie/Sindyspullen gingen er in. Een paar jaar geleden heb ik de tas met inhoud van mijn ouders meegekregen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen hem weg te doen.

    Veel succes en vooral plezier voor Vera.

    Cath

    BeantwoordenVerwijderen