vrijdag 26 december 2014

Autoband plakken

Afgelopen week had ik net mijn winterbanden eronder gezet toen bleek dat een van de banden leeggelopen was. Gewapend met een compressor ging ik naar buiten om hem weer op te pompen om eens te kijken of hij nu lek was en waar. Na het oppompen bleek al snel dat de band lek was, omdat hij hard begon te sissen. Daar had ik natuurlijk geen zin in!




Dus de band er af gehaald want hij moet natuurlijk gemaakt worden. Omdat ik geen zin had om hier direct weer (veel) geld voor te betalen heb ik online opzocht hoe dit nu gaat, en dat leek helemaal niet zo moeilijk. Ik heb nog even overleg gepleegd met mijn vader, en hij bevestigde dit. Dus ik kocht online een mooi setje om banden te plakken en nam de band mee naar Nederland voor een lesje banden plakken van mijn vader (hij was jaren lang automonteur en is ook apk-keurmeester geweest).



Het bandenplakken viel bijzonder mee, en ik kan het iedereen aanbevelen om het zelf te leren. Het setje koste mij € 11,50 en hier zitten genoeg proppen in om 30 gaten te repareren. Dit is geschikt voor alle banden zonder binnenband, dus auto, caravan, aanhanger, scooter e.d. Hieronder stap voor stap het proces van banden plakken.


Zoek het voorwerp en zet met een krijtje een cirkel er om heen, neem vervolgens een tang (of ander stuk gereedschap) en haal het voorwerp uit je band.


Vervolgens gebruik je het priem-achtige-ding om het gat goed uit te boren. Hierbij druk/draai je hem meerdere keren helemaal in je band en trek je het er goed hard uit.


Nu neem je een "prop" en deze steek je door de naald, zodat deze in het midden zit. Nu verdeel je wat lijm goed in het midden van de prop.


Trek de priem uit het gat en druk de naald met de belijmde prop in het gat, zorg dat hij het gat goed dicht. Laat ongeveer 1/3 van de prop uit het gat steken, trek vervolgens de naald uit het gat, de prop blijft nu in het gat zitten en vult het gat op.


Laat het even drogen en snijd het overige materiaal er af, en dan ben je al klaar! Het ziet er niet zo mooi uit maar daar gaat het ook niet om, je band is nu gerepareerd. Nu kan je hem weer oppompen en je kan eventueel nog met wat water testen of het goed dicht is. Mocht je nog een duidelijkere beschrijving willen kan ik je dit filmpje aanbevelen. Zo zie je hoe simpel het eigenlijk is!

8 opmerkingen:

  1. Mooie beschrijving hoe je proppen schiet..

    Maar let op, in Duitsland is het verboden!!!
    Vraag me niet waarom, maar het is wel degelijk een feit.
    Kan narigheden veroorzaken bij de TÜV, en in het ergste geval bij een ongeluk kan de verzekeraar de schade op je verhalen..

    Goedkoop kan dus snel duurkoop worden..

    Ondanks dat een fijne 2e kerstdag..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super dat je dit zelf doet. Ik doe het zelf ook al jaren en het heeft me honderden euro's bespaard op nieuwe banden. Of het legaal is in Dld en NL durf ik niet te zeggen, maar dat interesseert mij persoonlijk niet zo. Het werkt zeer betrouwbaar en ik rijd zelf zelden harder dan 110 km/u. Vraag je meer van je auto en/of heb je een hele zware auto, dan kun je je band beter professioneel laten proppen met een 'paddestoel'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rijd zelf zelden harder dan 90 km/uur, maar ik heb van mijn vader begrepen dat het evengoed een zeer betrouwbare manier van reparatie is. Hij gebruikt het bijvoorbeeld ook voor de caravan.

      Verwijderen
  3. Wij wonen zelf in Dld en volgens mijn vriend mag dit gewoon. Ook bij de TÜV geen problemen gehad. Mits het wel door iemand gedaan is die er 'verstand' van heeft, het lijkt me dat jouw vader met jarenlange ervaring dit prima weet! Fijn dat je je band weer gewoon kunt gebruiken en je zelf nu ook weet hoe het moet! Fijne dag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Likt me dat die man op het YouTube filmpje wel een heel nieuwe band had mogen aanschaffen. Hij hijgend blij met een repair set voor 5 dollar en een tang uit eineg bezit.
    De voorband van de scooter werd tienduizend kilometer terug voorzien van een prop. Ik vond het maar eng, maar hij rijdt nog steeds goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het viel mij inderdaad ook op dat zijn profiel flink afgesleten was, maar ik vond het een erg duidelijk filmpje en je ziet goed hoe het werkt zo.
      Ik was eigenlijk ook verbaasd dat dit de normale manier van banden plakken is, het lijkt niet zo stevig. Maar mijn vader heeft inmiddels al zeker 30 jaar ervaring hiermee, en daar vertrouw ik graag op :)

      Verwijderen