dinsdag 5 september 2017

Baby Update; 15 Maanden!

Eindelijk is het zo ver, ze loopt! Een week of 2/3 geleden begon ze met haar eerste stapjes en inmiddels gaat ze het hele huis door. Het is haar nieuwe hobby en echt even wennen voor ons want ze loopt je nu overal achteraan. Dus ze is nu nog sneller én kan meer spullen verslepen :)

Het is echt geen baby meer, maar een grote kleine meid! Eigenlijk gaat alles goed, ze eet prima, groeit goed, ontwikkeld zich volgens het boekje. Ik geef nog steeds borstvoeding en dat wil ze ook nog graag dus dat houden we maar zo.

Praten doet ze nog niet echt, maar communiceren wel. Vooral in geluidjes en gebaren, dus zwaaien naar alles en iedereen (auto's, mensen, dieren) en bij een aantal dieren en handelingen kent ze het bijbehorende geluid. Ook brabbelt ze meer, en bepaalde geluiden lijken vaker terug te komen en voor haar wat te betekenen.

Ze kan ook heerlijk rustig spelen in d'r eentje, lekker slepen met spullen en dingen bekijken en ontdekken. Favoriet hier zijn dozen, om dan vervolgens van alles erin te leggen en er weer uit te halen. Het verbaasd mij eigenlijk hoe lang ze het vol houd om alleen te spelen, jammer genoeg kan ze het niet op commando en komt ze juist naar mij toe voor aandacht als ik even rust wil :D.

Het enige waar ik mij wat zorgen om maak zijn haar voortanden, die zien er wat raar uit. Er zitten wat kleine gele vlekjes op de voorkant en het lijkt wat grijzig aan de achterkant. Een stukje is afgebroken, waarschijnlijk van een val. En er mist nog een ander stukje, niet helemaal duidelijk waarom. Poetsen gaat hier nog niet echt goed, probeer het een keer per dag te doen maar het is nog niet echt efficiënt. Ik ben toch even bij de tandarts voorbij gegaan, maar zij zei dat het geen cariës was (waar ik bang voor was) maar een aanslag die ik er niet af kan poetsen. Tja, het leek mij ook sterk dat ze nu al tandbederf zou hebben maar ja... ik ben er toch niet helemaal gerust op. Maar over een paar maanden staat weer een afspraak voor controle, dus zolang er niets raars gebeurd wacht ik het maar af.

Verder is het gewoon heel gezellig hier, zeker nu ze steeds meer communiceert. Zo leren we haar kennen en worden we nóg verliefder op haar! Wat een heerlijk mensje is het! En die lieve kusjes en knuffeltjes daar smelt ik van!

19 opmerkingen:

  1. Mijn dochter heeft ook vlekjes op haar tanden, maar ik vind ze oranje-achtig. Dat kan erfelijk zijn, maar dat weten we niet, omdat ze geadopteerd is. Het is geen probleem( volgens onze tandarts en orthodontist) en omdat het op de melktanden zit, verdwijnt het vanzelf.bij het wisselen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verschil maakt lopen hè? Hier hebben de jongens ook een paar grijze tanden. Dit zijn tanden waar ze eens hard op gevallen zijn en die toen los gezeten hebben of waar een stukje afgebroken is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ook nog kunnen ja, dat het grijze komt door een/de val. Afwachten dus..

      Verwijderen
  3. Het glazuur op de melktandjes van jongste dochter was erg dun, ze hadden ook grijzige kleur, de tandarts zei dat het niet erg was. Ze is nu 39, nooit gaatjes en haar tandarts geeft haar elke keer complimenten over haar gebit. Nooit tandsteen en tandvlees in de allerbeste conditie! Dus het komt vast wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze jongste heeft ook verkleurde voor tanden inderdaad van een val. Hiervoor gingen wij wel elke maand op controle zijn tandjes zitten los de wortels lossen op door de val. Het is nu wachten tot ze er uitvallen. De controle is nodig om te controleren of er bij de ruimte onder de tand geen ontsteking oid ontstaat.

    Zelf heb ik ook verkleurde voortanden, ik vind het heel naar maar er is niets aan te doen. Bij mij is overmatig penicilline gebruik de oorzaak dit heeft mijn blijvende gebit aangetast. blij dat dit niet zoveel meer word voorgeschreven door artsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze vent loopt nu ook. De dag dat ie 17 maanden werd zag ie ineens het licht. Gaat als een malle, z'n wereld is veel groter en sleept ook echt vanalles door het huis. Klompen, plantjes, speelgoed. En een BENDE dat hij ineens kan maken.. ;-p
    Tandjes poetsen gaat hier zingend, maar de ene keer beter dan de andere keer hoor. Komt vanzelf wel. Hopelijk niks gekt met haar tandjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, zo herkenbaar die BENDE! Hier ook! Waar het voorheen beperkt bleef tot 1 kamer of 1 plek sleept ze nu alles mee :)

      Verwijderen
  6. De reacties boven mij zijn waarschijnlijk spam. Daarnaast heeft onze oudste dochter witte vlekken op haar tanden gehad dit kwam doordat we gewone tandpasta ipv peutertandpasta gebruikten de witte plekken komen van teveel fluor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het grijze kan een soort bloeduitstorting zijn door een val. Vergelijk het met een blauwe plek die heel lang duurt 😂. Ook had een van mijn kinderen een verkleuring op een tand. Die konden we er ook niet afpersen. Helaas verdween dit dus o as bij het wisselen.
    Leuk dat je ons op de hoogte houdt van Vera!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk grietje en nu ze loopt is het inderdaad allerter zijn. En dat je met haar naar de tandarts bent geweest heel begrijpelijk bij ons gingen ze ook al van baby af aan mee ze wende er zo aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je een ouder bent weet je wat het betekend dat je hart opzwelt. Dat gevoel als je naar je kroost kijkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een grijze tand zou dood kunnen zijn. Dat moet je wel goed in de gaten houden, want de wortelpunt kan ontstoken raken en dan kan het ook weer gevolgen hebben voor het blijvend gebit. In het ergste geval moet een dode tand getrokken worden.

    Ikzelf had het toen ik 13 was ofzo. Die tand zit er nog in, maar inmiddels is de wortelpunt een stukje afgeschraapt en zijn de zenuwen verwijderd. Ook wordt ie regelmatig van binnenuit gebleekt om het grijsworden tegen te gaan.

    Kortom: hou het in de gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen we! Gelukkig hebben we in februari weer een afspraak staan dus komt goed!

      Verwijderen
  11. Gaat het allemaal nog goed. Je heb zolang al niet meer geschreven. Ik mis je gezellige blogjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gaat het goed met jullie? Ik mis je blogjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve maja, ik hoop dat alles goed gaat bij jullie, en dat jullie samen in de heerlijke donkere tijd weer bij elkaar zijn. Dank voor je fijne blogs en recepten en ideeen. Weet ik het even niet meer dan kijk ik altijd even op je site en vind ik telkens toch weer een leuke tip. Zo hebben we vandaag een grote rol super bubbeltjesplastic aangeschaft voor de enkelglas tamen. Een fijne tijd samen gewenst, groetjes amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoe gaat het met jullie...? Geen zin meer om te bloggen?
    Ik mis het.
    Lieve groet uit Dordrecht, Maria

    BeantwoordenVerwijderen