donderdag 7 december 2017

Boek: Charles Dowding's Vegetable Garden Diary

Onlangs schreef ik dat ik de moestuin sinds dit jaar wat meer gestructureerde aanpak, ik maakte een overzicht van alle weken en de bijbehorende klussen heb ik daarbij genoteerd. Toen ik daar mee bezig was kwam ik ook dit boek tegen, het leek mij een interessant boek en ik kocht hem van een cadeaubon die ik nog had liggen.


Ik ken Charles Dowding van zijn no-dig manier van moestuinieren wat bijzonder inspirerend is. Hij heeft ook een aantal hele leuke filmpjes online staan. Hij heeft hele toffe en originele ideeën, zo zaait hij bijvoorbeeld bepaalde dingen in groepjes bij elkaar zonder uit te dunnen.  Hij heeft veel ervaring en doet alles vooral heel makkelijk.

Charles Dowding's Tuin

En ik zocht nog een manier om mijn eigen overzicht zo te maken dat ik het mee de tuin in kan nemen, want nu zit het als een document in de pc. Dat is leuk, maar niet praktisch tijdens het tuinieren. Een steeds overschrijven vind ik ook geen goed plan. Dit boekje leek mij wel geschikt, omdat het ook een soort dagboek is.


Het is een handzaam boekje, iets groter dan A5 formaat en ongeveer 2 cm dik en het heeft een ringband waardoor je het lekker makkelijk open kunt vouwen. Het is een naslagwerk maar ook een kalender. Het begint met wat algemene informatie over no-dig moestuinieren en dan begint het bij februari. Er word informatie gegeven over wat je het beste in die maand kan doen en er zit een kalender/agenda stukje bij waar je zelf notities in kan maken. Doordat er geen dagen bij staan, is de kalender elk jaar te gebruiken. Het boek gaat zo het hele jaar rond, steeds met tips en informatie die horen bij die maand. Wat je het beste kan zaaien op dat moment en waar je aan moet denken.

In de wintermaanden staan er 2 weken op 1 pagina, omdat er minder te doen is.

Ik vind het heel handig en ben nu mijn eigen notities aan het toevoegen aan het boek, zodat ik straks dit boekje mee de tuin in kan nemen en dat ik altijd alles bij de hand heb, mijn eigen handzame moestuin-kalender. Ik ben nog niet helemaal klaar maar ben er nu al heel blij mee! Dat moet een top seizoen worden volgend jaar :)

6 opmerkingen:

  1. ik heb hem ook gekocht plus het boek vanwege het no dig principe .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb samen met mijn man alle filmpjes op YouTube gekeken. Wij zijn fan. We zijn nu ook aan het plannen voor volgend seizoen. Na drie jaar zonder groententuin wordt het weer eens tijd. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk he, ik kijk ook zo graag zijn filmpjes. Ze zijn heel leerzaam en hij lijkt mij een leuke man.

      Leuk dat jullie er volgend jaar voor gaan, dat plannen is zo heerlijk. Veel plezier met de voorpret!

      Verwijderen
  3. Bedankt voor de tip! Heb hem laten bestellen, lijkt me heel interessant alsook z'n filmpjes. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zulke boekjes zijn er vast ook in het Nederlands?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vast wel, maar ik ben echt een fan van hem en leer graag van hem. Zijn manier van tuinieren spreekt mij erg aan!

      Verwijderen