dinsdag 5 december 2017

Lekker druk bezig

Momenteel gaat het lekker hier, doordat Vera nu wat groter is krijg ik eindelijk wat meer gedaan en dat is fijn. Het gaat niet altijd even makkelijk... soms ben ik druk met een huilende peuter op de achtergrond maar regelmatig is ze ook gewoon heel leuk aan het spelen (gelukkig).

Vandaag ben ik aan het wecken gegaan. Ik maakte gisteren pompoensoep voor het avondeten en omdat de pompoen zo groot was besloot ik hem helemaal te verwerken en wat potten soep te wecken. In het verleden heb ik wel eens een dikkere soep geweckt en dat was mislukt, maar recent hoorde ik dat dat te maken kan hebben met de dikte? Blijkbaar kan je pompoensoep prima wecken als je het maar niet eerst pureert. Dat doe je dan naderhand. Ik maakte ruim 5 liter soep en weckte 4 grote potten van ongeveer 1 liter, de rest hebben we gisteravond gelijk gegeten. Hmmm!


Verder stond het al langer op de planning om wat meer peulvruchten te wecken. Ik heb 1 kg droge kikkererwten geweekt en de volgende dag in de snelkookpan gekookt. Dit was genoeg om 9 halve liter weckglazen te vullen, en dat (samen met de potten soep) maakte dat mijn weckketel  lekker vol zat.

Lekker vol!

Het meeste werk vind ik toch het steriliseren van de glazen, tegenwoordig was ik ze normaal af met wat soda-water en daarna zet ik ze in de oven op iets meer dan 100 graden voor een ruime 10 min. Daarna oppassen want dan zijn ze loei heet! En natuurlijk steeds de nieuwsgierige peuter bij de oven weghalen, alsof we nog niet genoeg te doen hadden :D

Ik bleek nog precies genoeg rubberen ringen te hebben, gelukkig! Toen ik de weckketel kocht heb ik daar ook een flinke hoeveelheid van bijgekocht maar blijkbaar heb ik veel geweckt. Ik heb net ook gelijk nog een partij extra besteld, deze keer alleen van het merk weck. Ik had ook een aantal merkloze ringen (die waren wat roder) en die bevielen mij helemaal niet. Ik probeer het altijd zo min mogelijk aan te raken na het steriliseren en leg normaal het rubber met een vork op de deksel en dat gaat gewoon niet met die merkloze. De enige manier om het potje goed te laten sluiten met het rubber op zijn plek is om het geheel met 4 vingers vast te houden terwijl je de deksel er op zet, zo kan ik natuurlijk net zo goed niet steriliseren :S

Het rubber 'wipt' wat omhoog bij het neerleggen

En komt dan niet goed te zitten bij het omdraaien


En ik besloot nu ook eindelijk zo'n speciale tang te kopen, zodat ik voortaan de hete weckpotten zonder moeite uit de ketel kan halen. Mijn gemakzucht heeft het eindelijk van mijn zuinigheid gewonnen, en ik vermoed dat ik er heel blij mee ga zijn :)

Het resultaat

Ik ben ook nog benieuwd of iemand tips heeft met betrekking tot de snelkookpan. Ik heb een bk-snelkookpan uit 2006 en hij lekt behoorlijk bij het gebruik. Nu heb ik er nog niet eerder een gehad en ik vermoed dat het betekent dat ik een nieuwe rubber nodig heb? Iemand daar ervaring mee?

Ik heb al even op de site van bk gekeken en zij maken die rubbers helaas niet meer voor deze pan. Blijkbaar moet je van bk je pan na 10 jaar gewoon weg flikkeren :S Maar ik denk dat ik er wel een universele rubbere ring voor kan kopen? Tips, advies en ervaringen zijn zeer welkom!

10 opmerkingen:

  1. Heb geen tips voor je snelkookpan. Ik wil binnenkort ook pompoensoep wecken dan ga ik het niet pureren. Maar pas als ii het ga gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waar bestel je de weckpotten en ringen? en hoelang kook je de bonen in de snelkookpan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn potten heb ik tweedehands op de kop kunnen tikken van een oud vrouwtje wat ze weg deed. Dat scheelt een boel. De ringen heb ik hier in duitsland online besteld, via http://www.shop-weck.de/ of ebay. Afhankelijk van hoeveel ik nodig heb ivm verzendkosten.

      Ik kookte de bonen een uur op 100 graden.

      Verwijderen
  3. Er zijn vervangende rubbers voor de snelkookpan .Neem de rubberen ring mee naar een Plantyparts winkel of kijk op de site van de Handyman.nl .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In het rubber van de snelkookpan staat een nummer zo zijn er vervangende rubbers ook voor tefal snelkookpan
    Zie onderstaande linken:
    http://onderdelenhuis.nl/keuken/overige-keukenapparaten-onderdelen/friteuse-onderdelen/keukenmachines/snelkookpan/
    En deze :
    https://www.fiyo.nl/pan/afdichting?device_brand=638
    En een laatste :
    https://www.handyman.nl/assortiment/zoek/?tn_q=universele+rubberen+ring+snelkookpan

    Ik hoop dat je iets aan hebt.
    Mvg Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat lekken, is dat het teken dat je een nieuwe ring nodig hebt? Want hij ziet er nog best goed uit.

      Verwijderen
    2. Na verloop van tijd krijg je slijtage je ziet het vaak niet maar de kwaliteit(poreus) gaat wel verminderen.

      Verwijderen
    3. Ok, dan probeer ik het gewoon eens met een nieuw rubber. Hopelijk lost dat het op.

      Verwijderen
  5. Heerlijk, dat geweck. Herkenbaar, wat betreft Vera.
    Ik vond de tang ook heel erg fijn.
    Heb nog een zakje met ringen en clipjes liggen ergens. Als ik ze tegen kom (ben de laatste verhuisdozen plus zolder aan het opruimen) zal ik even kijken of het de moeite is om ze naar je op te sturen.

    BeantwoordenVerwijderen