zaterdag 24 februari 2018

De second opinion

Deze week zijn we voor de tweede keer met Vera bij de tandarts geweest, deze tandarts was echt heel erg lief. Ze stond te wachten op ons toen we binnen kwamen (omdat ze vind dat kinderen niet zouden moeten wachten) en nadat Vera haar jasje uit had liep ze zo aan de hand mee de behandelkamer in. De tandarts bleef zich ook vooral op Vera richten in het begin zodat zij zich fijn voelde. Heel fijn zoiets! Helaas betekende dit niet dat Vera ook vrijwillig haar mond open wilde doen, dus er kwam alsnog huilen aan te pas maar het was van korte duur want ze had het snel gezien.

Ook zij adviseert het vullen van de gaatjes, vooral omdat 1 gaatje al behoorlijk groot is en je er met de tandenborstel niet bij kan. Bovendien moet ze er nog een aantal jaar mee voordat ze gaat wisselen, en het zou fijn zijn als we de kiezen kunnen behouden.

Een bijkomend ding is dat Vera's boven voortanden dood zijn, ze is toen ze klein was gevallen en als gevolg daarvan zijn haar 4 snijtanden boven nu lichtgrijs en deels afgebroken. De tandarts gaf aan dat daar ook echt naar gekeken moet worden, en eventueel ook iets aan gedaan moet worden. Al met al vond ze het te omvangrijk om zelf te doen en verwees ze ons door naar een grotere praktijk. Wel met de tip dat het eventueel ook kan met lachgassedatie in plaats van narcose.

Ik had gehoopt dat we een meer afwachtende houding aan zouden kunnen nemen, en wellicht meer aan preventie kunnen doen zodat de groei van de gaatjes zou stagneren (en misschien zelfs remineraliseren). Maar ik begrijp ook dat in het geval van zo'n groot gaatje, waar de tandenborstel niet eens bij kan, het niet verstandig is om lang te wachten. Het kiesje rot helemaal weg en áls het nu nog geen pijn doet dan heb je grote kans dat het binnenkort wel pijn gaat doen. We weten niet eens helemaal zeker dat ze er nu geen pijn van heeft. Dus we gaan het zeker laten vullen. We moeten nu een afspraak maken bij de tandartspraktijk die dit gaat doen, eerst een afspraak om te kijken en alles door te spreken. Ik ben zelf wel benieuwd naar de mogelijkheid van lachgassedatie, want dat lijkt mij minder heftig dan narcose. Als iemand nog ervaringen heeft hoor ik het graag!

37 opmerkingen:

  1. Heh, jammer zeg!
    Geen ervaringen, sterkte er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze dochter is onder narcose geholpen door de tandarts (kindertand in Amsterdam). Ze was wel wat ouder dan je dochter. Het viel allemaal erg mee. Op haar handje zat creme ter verdoving en ze zat bij papa op schoot en die las haar voor. Haar handje naar achteren en ze heeft niets van de prik gevoeld. Ze zakte tijdens het voorlezen weg en daarna begon de behandeling pas. We bleven erbij en na afloop sliep ze nog lang maar kwam heel rustig uit de narcose. Die middag was ze nog wat duf maar de volgende dag was dat weer normaal. Ze komt nog steeds bij deze kindertandarts en het gaat goed. Ze gebruiken daar ook een drankje (dat ze in wat limonade doen) en daardoor maken ze de behandeling niet bewust mee. Dochter was daar al weer wat te groot voor (ze was 7).
    Succes en sterkte ermee.
    Groet,
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je verhaal. Fijn om te lezen dat het zo goed en rustig ging!

      Verwijderen
  3. Heb je in Duitsland ook biologische tandartsen? dat is misschien nog weleens het proberen waard. Die gebruiken over het algemeen fijnere producten dan reguliere.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik wel naar gezocht maar niet echt gevonden. Dat zou wel fijn zijn.

      Nu let ik zelf erg op wat er gebruikt wordt maar het zou handig zijn als de tandarts uit zichzelf meedenkt.

      Verwijderen
  4. Een gaatje in een melkgebit kan doorslaan naar het vaste gebit.Alleen daarom al goed om de gaatjes nu aan te pakken.
    Mijn kinderen konden niet goed tegen lachgas...ze raakten er van in paniek. Van een roesje als narcose ook. Juist omdat ze nog wel vanalles meekrijgen en hun lichaam niet meer als eigen aanvoelt(legden ze later uit)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze dochter ( ouder dan tien) is met lachgas geholpen een paar weken geleden, er zijn een flink aantal kiezen ( zowel "grote mensen"als melkkiezen weggehaald. Met lachgas blijven ze toch goed "bij " en als ze echt niet willen is lachgas geen optie, voordeel is wel dat zo weer mee naar buiten lopen. Tip, lachgas schijnt ten koste te gaan van vitamine E, die hebben wij voor en na de ingreep extra gegeven (spray)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je eet wel vrij apart soms,dat bedoel ik niet als kritiek , want dat moet je helemaal zelf weten hoor, maar heb je wel eens nagekeken of dat voldoende is geweest in de zwangerschap? En nu ook voor een opgroeiend kind.
    Ik heb ook borstvoeding gegeven en ook op verzoek, en zeker 4 jaar, maar mijn dochter had geen extra gaatjes als je kijkt naar anderen toen.Terwijl ik ook wel wist dat het eigenlijk heel slecht was wat ik deed voor de tanden van haar
    Dus het is heel jammer voor je dochtertje, in nederland hebben ze speciale jeugdtandartsen die doen dat allemaal heel rustig met die kleintjes , ik hoop dat jou dochter ook bij zon iemand komt. succes met je dochtertje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je dat borstvoeding slecht is voor de tanden?

      Verwijderen
    2. Tijdens de zwangerschap heb ik niet super gezond gegeten, vooral de eerste 3 masnden toen ik erg misselijk was heb ik veel witbrood met nutella gegeten. Maar verder toch ook wel veel groente en fruit.

      Momenteel eten wij behoorlijk gezond, ik gebruik vaak de site https://cronometer.com om te zorgrn dat de voeding voldoet aan onze behoeften.

      Het blijft lastig in te schatten waar het precies door komt.

      Volgens mij zijn ze in nederland wat afwachtender qua behandelen van kleintjes. Maar ik vertrouw er op dat ze hier ook zeer capabel zijn.

      Verwijderen
    3. Joke, Als je kindje al tandjes heeft , zeggen ze dat je niet meer savonds en snacht mag borstvoeden, omdat die melkbacterieen nog heel lang in hun mond blijft zitten wat beginnende gaatjes veroorzaakt , nou dat wist ik wel maar ik heb daar eigenlijk niets op uit gedaan want het is zo gezelllig om te blijven borstvoeden. Maar ze had dus geen gaatjes mijn dochter, gelukkig

      Verwijderen
    4. Ik was vergeten om mijn naam in te voeren ,maar de vorige reaktie was ik

      Verwijderen
    5. Dat schijnt dus helemaal niet zo te zijn, sommige tandartsen zeggen dat wel. Maar ik las dit erover:
      https://www.lalecheleague.nl/zorgverleners/bulletin-borstvoeding/artikel/289-tandbederf-welke-invloed-heeft-nachtelijke-borstvo

      Verwijderen
    6. Aangezien elke melksoort gewoon suikers bevat, ongeacht de bron, zal het op termijn ook effect hebben op de tanden.

      Verwijderen
  7. Oei dat is wel heel erg schrikken zo'n diagnose!
    Hoe kwam je er achter dat ze gaatjes heeft eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zagen een klein zwart plekje in/op het snijvlak van een kiesje, dit werdt steeds groter en zag er bij nadere inspectie ook echt uit als een klein gaatje. (Het was vooral duidelijk te bekijken als ze huilde.)

      Omdat we toch nog een afsprask hadden staan vanwege haar voortanden hebben we het daar aangekaart zodra we er waren.

      Verwijderen
    2. Ok, ik was benieuwd of je ook iets aan haar gedrag merkte namelijk. Maar dan zal ze nog niks hebben aangegeven denk ik?

      Verwijderen
    3. Nee. We zagen het zwarte plekje voor het eerst ongeveer 3 maanden terug. Ze heeft het dus al een tijdje. Het kan zijn dat ze wel wat pijn heeft maar niet weet dat dat niet hoort.

      Ik denk niet dat ze constant veel pijn heeft, dat zouden we wel merken. Maar wellicht af en toe bij het eten, dat zou minder opvallen. Het is gissen met zo'n kleintje.

      Verwijderen
  8. Oei heftig! Ik zou niet weten wat ik zou doen. En als het zwarte puntje nou eens niet groter wordt? De cariës stopt? Misschien interessant om je eens in Weston Price te verdiepen? Ik doe maar een gooi hoor. Ik weet dat er een boek gebaseerd is op zijn gedachtengoed.Ik weet niet of het wat is. Lastig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar ben ik ook mee aan de slag gegaan, heb het boek gelijk gelezen. Dus ik hoop in elk geval toekomstige gaatjes te voorkomen.

      Maar ja, deze is echt al.heel groot en dan schijnt het een stuk lastiger te zijn. En ik wil voorkomen dat de kies getrokken zou moeten worden, bovendien kan ze nu nog niet aangeven of xe r last van heeft.

      Vandaar dat we toch er naar neigen om ze te laten vullen.

      Verwijderen
    2. Een van onze kinderen had ook een slecht melkgebit. Met drie jaar werd de eerste kies gevuld. Volgens tandarts nummer 1 moest hij opnieuw opgebouwd worden met drie behandelingen en inderdaad ook gedeeltelijk onder narcose. De kues trekken was geen optie omdat deze belangrijk was om de rest op zijn plaats te houden. Ik heb een andere tandarts gezocht die elke keer (twee keer per jaar) de kies schoonmaakte en weer een beetje opvulde met wit. De rest van de cariës stopte vanzelf en bleef klein. Verder heb ik twee jaar lang goed op de voeding gelet a la weston price. De nieuwe tanden zijn wel goed. Ik laat de laatste tijd de teugels wel weer vieren, maar blijf het goed in de gaten houden.

      Verwijderen
  9. Ja, ik heb het gevonden
    https://www.eetgoedvoeljegoed.nl/tandbederf-en-dieet/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh bah.. wat een naar bericht. Voor zowel een ouder als het kind zelf!
    Zelf ben ik als kind met mijn net volgroeide grote mensen voortand op het trottoir gevallen met als gevolg ook een grijze tand. Jaren heb ik er mee gelopen tot er later een kroon werd geplaatst. Zijn het nog haar melktanden? Misschien zou ik er dan nog mee achten, maar ja.. ik ben geen tandarts natuurlijk.. Een gaatje lijkt me pijnlijk om mee rond te lopen, deze zou ik - hoe jong mijn kinderen ook zijn - denk ik wel laten verhelpen.
    Lastig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je ervaring!
      Wij willen met de voortanden ook een wat afwachtende houding aannemen, hopelijk kunnen we het gewoon in de gaten houden en pas handelen als er wat is.

      Verwijderen
  11. Vervelend voor Vera en jullie! Onze zoon had toen hij 4 jaar was ook een groot gat in twee van zijn kiezen. Hij is toen geholpen door een speciale kindertandarts in Rotterdam vanwege angstklachten. Zij gebruikt de Hall-techniek. Er wordt dan een voorgevormde kroon over de kies geplaatst. Er hoeft niet geboord te worden. Er kan geen lucht of bacteriën bij het gaatje meer komen. De kroon kan blijven zitten tot de kies wisselt. Wij zijn erg enthousiast over deze methode. Misschien is dit een optie voor Vera?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik nog nooit van gehoord, zal er eens naar vragen. Bedankt!

      Verwijderen
  12. Met beiden zou ik geen afwachtende houding aannemen. Als het allemaal doorrot kun je ook het blijvende gebit aantasten. Ik heb zelf daarnaast één dode voortand (weliswaar van het blijvende gebit), maar inmiddels is 'ie meermaals gebleekt om die donkere kleur weg te krijgen en is de botpunt al afgeschraapt omdat die aan het ontsteken was. Dit kan bij een melktand weer gevolgen geven aan het blijvende gebit.

    Het is weliswaar ingrijpend, maar ik zou beide problemen serieus aanpakken.

    Wel een flinke klap trouwens als alle vier de voortanden zo aangetast zijn. De klap zelf kan zelfs al voor schade aan het blijvende gebit zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is ook onze conclusie, we gaan binnenkort dus op gesprek bij de (volgende) tandarts.

      Was op dat moment niet eens zo'n hele harde val, maar de landing was vooral erg ongelukkig. Ook dr tandje een beetje door haar lip en een stukje er af. En ze was nog zo klein :(

      Verwijderen
  13. Sterkte met de tandjes, hoe je het ook wend of keert, het blijft vervelend en vaak wat angstig. Wij hebben ervaren dat een "gewone" houding van ons als ouders voor het kind het prettigst is. Dus hoe meer je gaat belonen of ondersteunen hoe meer je kind gaat denken dat er iets heel bijzonders aan de hand is en hoe meer ze ook gaat denken dat ze ergens bang voor moet zijn. Oh ja en dat borstvoeding slecht is voor het melkgebit is volgens nederlands onderzoek van de vereniging voor borstvoeding onzin. Nogmaals succes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tip, neem haar eens mee naar een goede kinderkapper. In plaats van zelf de schaar hanteren. Zou een stuk leuker ogen.

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn haar haar momenteel aan het laten groeien, dus vandaar de wilde coupe ;)

      Verwijderen
    2. Wauw, wat een onaardige reactie. Kijk even lekker naar je eigen hoofd anders. Kind heeft een hartstikke leuk koppie! Je kunt echt niet alles zeggen hoor.

      Verwijderen
  15. Hoe is het nu met jullie en hoe is het gegaan met je dochter en de vt tandartsbehandelingen?
    Liefs, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen