woensdag 30 januari 2019

Wintertijd

In de wintertijd is er hier altijd iets minder te doen dan in de zomer en dat is maar goed ook. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik ergens aan het begin van de winter ingestort ben, en dat ik er nog steeds niet bovenop ben. Misschien heb ik afgelopen zomer te veel gedaan, ik weet het niet. Ik ben gewoon een stuk minder productief en heb geen zin om veel moeite te doen. Grotere klussen doen met een peuter om je heen is gewoon ook niet altijd even handig, en dat schuif ik dan steeds voor mij uit. Gelukkig word ze steeds ouder en ik hoop ook dat ze steeds meer kan 'helpen' met klussen.

Een week of 2 geleden heeft Maarten een boom op ons terrein geveld die de buurman graag weg wilde hebben (stond op de erfgrens en was behoorlijk scheef). het was een behoorlijk grote eik en die heeft hij daarna met behulp van de buurman in stukken gezaagd. Ik was eigenlijk best een beetje nerveus maar Maarten heeft het echt heel goed gedaan. Binnenkort gaan ze met een splijtmachine het hout splijten. Het hout delen wij, maar dan nog is het veel hout wat wij in de toekomst goed kunnen gebruiken.



We hebben inmiddels ook een definitief besluit gemaakt dat we aankomende zomer onze cv willen gaan aanpassen. Dan krijgen we een houtgestookt fornuis in de keuken met een wisselaar die dan het water voor de cv voorverwarmd. Ook verplaatsten we de cv van de kelder naar een andere kamer, en moeten we waarschijnlijk een nieuw cv toestel krijgen. Wij zijn van plan om daarvoor naar een tweedehands toestel te kijken om kosten te sparen. Onze cv is sowieso al 18 jaar oud, dus als we hem vervangen voor eentje die minder dan 10 jaar oud is is het al winst. Zeker omdat het houtfornuis al mee voor warmt. Binnenkort komt de Heizungsbauer een keer langs om de plannen te bespreken. De volgende winter zouden we het aangenamer moeten hebben hier.


Zoiets hebben we in gedachten

Door een nieuwe truc (en de zachte winter tot nu toe) hebben we de afgelopen tijd veel minder gas verbruikt dan eerdere jaren. We zetten nu de cv regelmatig helemaal uit, in elk geval de hele nacht en als het zacht is of als het huis warm gestookt is door de houtkachel. Het verschil is duidelijk te zien in november en december van 2018, daarin verbruikte wij slechts 184m3 gas terwijl dat het jaar ervoor 594m3 was in die twee maanden! Dat verschil alleen is al ongeveer € 200,- dus niet mis!


Deze week is ook de laatste week dat Maarten 4 dagen werkt. Dat deed hij om te compenseren dat ik deze periode niet werk, het geld is mooi meegenomen maar ik ben zooo blij dat hij weer minder gaat werken. Ik vind het toch heel zwaar om 4 hele dagen alleen met Vera te zijn, ik heb het gevoel dat ik dan helemaal niet meer aan mijzelf toe kom. Ook qua slapen kan(/wil) ik Maarten dan niet storen omdat hij moet werken. Raar eigenlijk, hoe 1 dag gevoelsmatig zo'n verschil kan maken.

Over niet al te lang zal mijn werk ook weer beginnen, er zal heel veel gezaaid moeten worden en het plan is dat dat vanaf half februari weer wat begint. Wellicht dat we voor die tijd nog even in onze tuin aan de slag kunnen, maar dat is ook van het weer afhankelijk natuurlijk. Ik heb er gewoon nog geen puf voor gehad de laatste tijd. Misschien moet ik maar een lijstje maken, dan kan ik steeds een klein klusje klaren.

Deels is het ook een beetje een valkuil hier, er ligt zo veel werk in en om het huis dat het je soms wat moedeloos kan maken. Dan herinner ik mij weer aan de mantra "het is een meerjarenplan" en daar mediteer ik dan wat op ;)
Meestal gaat het dan wel weer, en anders kruip ik in een hoekje met een kop thee :D

16 opmerkingen:

  1. Al jaren lees ik hier mee en dit is eigenlijk de eerste keer dat het een minder positief verhaal is.
    Zit je niet lekker in je vel op het moment, want het leest alsof je overal tegenop ziet het allemaal een beetje tegenvalt. En ja een kind neemt heel veel van je eigen tijd weg. Dat weet je van te voren ook wel maar de praktijk voelt toch vaak anders.
    Ik vond persoonlijk dat de lastige dingen moeilijker waren dan gedacht maar de leuke dingen nog veel leuker.

    Hoop dat het beter gaat met het vorderen van het voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik denk dat het een beetje van alles is. Ik heb slaaptekort, te veel gedaan, geen tijd voor mijzelf. Ik kwam er te laat achter dat ik meer ruimte voor mijzelf moest maken, nu moet ik echt wat meer bijtanken.

      Verwijderen
  2. Wooh dat is inderdd een behoorlijke boom! - wat een mooi fornuis, hoop jullie het allemaal kunnen bolwerken.
    Wat betreft kleine kindjes, dat zijn echt tropen jaren.. weet nog toen bij ons de jongste naar groep 1 ging, wist opeens even niet meer wat ik nou met mijn tijd aan moest haha was helemaal de draad kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is een uitdrukking voor kleine mensjes van vera,s leeftijd: handenbindertjes. Op deze leeftijd vragen ze gewoon veel tijd en aandacht. Hoe ouder ze worden, hoe meer kinderen zichzelf kunnen vermaken. Is er in Duitsland geen versie vd Nederlandse peuterspeelzaal? is het misschien een goed idee om eens een dagje erop uit te gaan. Eens weg van huis en iedere dag hetzelfde, weer nieuwe indrukken opdoen. Zal straks vast ook beter gaan als het lente wordt, licht, zon en de ontluikende natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de peuterspeelzaal is de kindergarten, dat is vanaf 3 jaar gratis maar helaas kan je niet instromen op de verjaardag maar moet je wachten tot het nieuwe seizoen begint. We hebben haar al aangemeld maar moeten wachten tot augustus.

      Ik ben zeker van plan om er af en toe wat op uit te gaan, zodra Maarten weer meer thuis is. Dat zal ons vast goed doen.

      Verwijderen
  4. Misschien ben je weer zwanger?

    Gerlinde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat kan ik mij niet voorstellen. Maar ik moet de aankomende week ongesteld worden dus ik zal extra opletten :D

      Verwijderen
  5. Fles Floradix nemen.
    Zelf slik ik de hele winter vitamine D vanwege het weinige zonlicht.
    In het voorjaar leef ik helemaal op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik slik standaard vitamine D in de winter, dus dat zal het niet zijn denk ik. Maar zomers en in het voorjaar voel ik mij ook altijd beter.

      Verwijderen
  6. CV ketels zijn niet zo extreem duur.Ik zou echt voor een nieuwe gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Nederland niet, maar in Duitsland ligt dat wel wat anders. Hier zijn cv ketels een stuk duurder.

      Verwijderen
  7. De techniek van een de cv ketels, de zuinigheid en de duurzaamheid is de laatste jaren zoveel vooruit gegaan. Zelf zou ik voor een nieuwe gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt maar ik verwacht niet dat we hier voor eeuwig gas tot onze beschikking hebben, de andere technieken gaan ook vooruit. Ik wil nu gewoon niet te veel investeren in een gas-cv.

      Het liefst zouden we onze huidige ketel gewoon verplaatsen maar die is niet geschikt voor de opzet die wij willen.

      Verwijderen
  8. Die tijd herinner ik me ook nog goed; mijn dochters zijn nu 7 en 10, en een paar jaar geleden had ik het gevoel dat ik door stroop liep. Eindeloze dagen waarbij ik nergens toe kwam, omdat de meiden steeds aandacht vroegen.

    Is er misschien een opvang waar zij een dagje heenkan? En is er een clubje waar jíj af en toe heenkan? Een gebrek aan sociale contacten is één van de factoren die bijdragen aan overspannenheid. Bestaat er in de buurt een Bond van Plattelandsvrouwen, een knit&natter-groep, een yogaclub?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik kijk ook uit naar het begin van mijn werk, ik genoot er van om twee dagen een paar uur alleen te zijn met mijn gedachten en lekker in de tuin te werken.

      Daarnaast kijk ik uit naar augustus, we gaan haar dan iig 1 ochtend per week naar de kindergarten doen.

      Voor nu moet ik hoognodig weer eens afspreken met mijn vriendin, en misschien als opa&oma komen zelf even wat tijd voor mijzelf nemen :)

      Verwijderen