dinsdag 17 maart 2020

Groente verwerken

Het nieuwe moestuin seizoen is al weer begonnen, en daarvoor moest ik plek maken in de bedden. Daar stond nog veel wintergroente, waar ik heel blij mee ben. Dit jaar was het eerste jaar dat ik meer succes had met groente uit eigen tuin in de winter.

Maar ja, om de nieuwe dingen in de tuin te kunnen zetten moesten al die preien en wortelen plaats maken. Bovendien wil ik het risico niet lopen dat ze doorschieten en gaan bloeien.

Omdat ik 2018/2019 wat problemen had met prei kweken, heb ik afgelopen winter extra veel geplant. En dat had succes, ik had iets van 100 stuk prei in de tuin. Wat ruim voldoende is voor een klein gezin. Dus nu wilde ik het oogsten en bewaren, maar hoe?

Het wecken van prei lijkt mij geen succes (hoewel ik niet uit ervaring spreek), meestal word het ingevroren volgens mij. Maar wij hebben niet bijster veel plek in de vriezer (misschien toch een keer eentje erbij kopen??). Ik heb een deel van de prei ingevroren, maar daarna bleef er nog veel over. Toen heb ik ook nog groentesoep gemaakt en dat geweckt, omdat ik toch ook nog wortelen en knolselderij te verwerken had. De rest heb ik in mijn droogapparaat gedaan.


Ik maakte gewone gedroogde soepgroenten mix, hierin zit prei, wortel, pastinaak en knolselderij.


Daarna maakte ik een soort bouillonpoeder, hierin zit ook prei, wortel, pastinaak en knolselderij, maar ook nog selderij, lavas en zout. Dit gebruik ik als snelle smaakmaker in gerechten, of in soep.


 En, omdat ik toch bezig was maakte ik nog een kruidenzout. Hiervoor mengde ik allerlei aan verschillende kruiden uit de tuin (tijm, daslook, oregano, peterselie, citroenmelisse, munt) met knoflook en zout. Ook dit vind ik een fijne smaakmaker in de keuken.


Omdat ik daarna nog meer groente over had, heb ik ook eens geprobeerd om groente op zout te bewaren. Als een soort bouillon-pasta. Ik had daar ooit wel ergens over gelezen maar het nog niet geprobeerd.  Online vind je verschillende verhoudingen van groente:zout. Ik koos voor de verhouding 10:1, dat is een van de minder zoute verhoudingen. Zo heb je meer groentesmaak, maar het is ook minder lang houdbaar. En je moet het zeker in de koelkast bewaren. (Als je het langer wilt bewaren kan je beter voor de verhouding 7:1 gaan). Ik gebruikte een kilo geraspte (keukenmachine) en fijngesneden groente en kruiden en daarbij deed ik dus 100 gram zout. Dit meng je, kneed je, laat je even staan, kneed je nog eens en daarna doe je het in goed schoongemaakte potten. De groente is dan flink geslonken, dus het was voor mij 1 grote pot en een klein beetje. Dit blijft in de koelkast maandenlang goed, en is ook goed te gebruiken als smaakmaker in verschillende gerechten.


Het verwerken van de groente was meer werk dan het moestuinbed leegmaken, maar het is gelukt. En ik vind het heerlijk om van mijn voorraad te genieten :)

2 opmerkingen:

  1. Lekker hé, soepgroente uit eigen moestuin! Nouja, alles uit eigen moestuin is zoveel lekkerder. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb mijn groenten ook altijd in de diepvriezer bewaard en maakte dan pakketjes soepgroenten (prei, selder, wortel) maar dit kan ook perfect met andere combinaties. Vroeger deed mijn moeder hetzelfde maar dan "wecken". Dan was het later heel gemakkelijk en snel om soep te maken...

    BeantwoordenVerwijderen