vrijdag 20 maart 2020

Voorzaaien in Trays

 Ik gebruik in de tuin altijd zaaitrays van quickpot, die zijn van een hele harde en duurzame soort (gerecycled) plastic gemaakt en gaan daardoor zo 20-25 jaar mee. Maar ze zijn niet goedkoop, een tray kost zo rond de € 5,- en een bijbehorende schaal ook. Ik gebruik ze graag met 77 vakjes, dat vind ik een fijne maat. Ik  had er 5 en wilde er eigenlijk nog een paar bijkopen, maar dat is een duur grapje natuurlijk. Dus ik was extra blij toen ik ze hier in de buurt 2e hands kon kopen, voor maar € 1,- per tray! Helaas had diegene geen onderschalen te koop, maar die zijn ook niet perse nodig. Dus ik kocht er 15, beetje veel wellicht, maar zo heb ik er genoeg voor altijd :)

Elders kocht ik 5 extra grote en duurzame onderschalen voor € 13,- (incl. verzendkosten). Deze zijn ook van een hele stevige plasticsoort, in de maat 60x40 cm. Ik verwacht dat deze ook levenslang mee gaan.

Nu het voorjaar begonnen is, zijn de zaaitrays ook al vol in gebruik. Mijn favoriete tuin-held is Charles Dowding, en hij zaait eigenlijk alles voor in trays (alles behalve wortel en pastinaak). En dat doe ik inmiddels ook, het bevalt mij heel goed. Het heeft een paar belangrijke voordelen:


Je maximaliseert de ruimte in je tuin. Want zodra er plek vrijkomt in de tuin, heb je nu  vrijwilligers beschikbaar om te planten.

Doordat ik in trays voor zaai, heb ik geen lege plekken in een rij in de tuin. Als ik direct in de moestuin zaai, kan het onregelmatig opkomen (of misschien helemaal niet). Of de jonge planten vallen (deels) ten prooi aan slakken of vogels. Door in de tray voor te zaaien, zijn de jonge planten beter beschermd en kan ik daarna de moestuin goed vol planten.


Ook hebben je planten een voorsprong als je ze voorzaait. Een geweldige tip van Charles Dowding is om de trays die je gezaaid hebt een dag of 3-5 in huis te zetten. Je kunt ze gewoon opgestapeld houden, want ze hebben geen licht nodig. Dit is vooral in het voorjaar handig, als de temperatuur buiten en in de kas nog heel wisselend kan zijn. Vooral het verschil tussen de dag- en nachttemperatuur is groot. Hierdoor kiemen veel zaden slecht. Door de zaden dan 3 tot 5 dagen in huis te laten staan, kiemen ze daarna veel sneller (en beter). Ik zaai in het voorjaar veel dingen voor, die ik dan in de kas laat groeien. Zodra ze dan de tuin in kunnen, hebben ze al snel 2 tot 3 weken voorsprong (t.o.v. zaaien op datzelfde moment).


Nog een voordeel; in de zomer heb ik graag veel bloemen overal in de tuin. Maar als ik door de hele tuin verdeeld zou zaaien zou dat voor mij vrij onoverzichtelijk worden. Want die zaden hebben water nodig, en je moet in de gaten houden of de jonge plantjes niet overwoekerd worden door andere planten o.i.d. Doordat ik al die bloemen en kruiden voor zaai in trays, kan ik ze als ze klein zijn allemaal makkelijk verzorgen en daarna als ze groot genoeg zijn gewoon verdelen door de tuin.

Je zou natuurlijk ook kunnen voorzaaien in kleine bloempotjes, maar het voordeel van een tray is dat het minder ruimte inneemt. Bovendien heb je minder aarde nodig omdat de vakjes kleiner zijn. Dus voor planten die de ruimte niet nodig hebben, is dit handiger en handzamer.

Ik ben dus heel blij met mijn nieuwe, ruime hoeveelheid aan zaaitrays. Dat betekent dat ik mij niet meer in hoef te houden met zaaien :)

5 opmerkingen:

  1. Ik ken deze trays niet. Heb er wel over gelezen op de site Moestuinweetjes. Zelf haal ik trays bij een vloemencentrum. Waar potjes in gestaan hebben.
    Welke maat hebben de vakken van jouw trays?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vakken zijn 3.8x3.8 cm en iets meer dan 5 cm diep.

    Een goede algemene maat, doe er eigenlijk alles in behalve de tomaten e.d. Die pikeer ik gelijk in 7x7 of 9x9 potjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Weet je misschien waar ik die trays kan kopen (in Nederland)? Ik zoek al jaren naar duurzame zaaitrays met bijpassende onderschalen, maar tot nu toe zonder veel succes.
    Bedankt alvast!
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan zo snel ook geen Nederlandse webshop vinden, maar bij deze Duitse site sturen ze ook naar Nederland. De verzendkosten zijn dan 7,95€

      https://www.biogartenladen.de/anzuchtplatte-quickpot-standard-qp-77-gz10006?utm_source=google&utm_medium=preisvergleich&utm_campaign=google

      Verwijderen
  4. Leuke blogs! Ik heb deze net ontdekt en ik ga jullie blijven volgen. Keep up the good wordk!

    BeantwoordenVerwijderen