woensdag 2 december 2020

Leestip: Geneeskrachtige planten- & kruidengids en Theetuin

Begin van dit jaar had ik een bol.com bon gekregen, met €40,- tegoed! En aangezien ik gek ben op boeken was het geen straf om wat leuks uit te zoeken. Aangezien tuinieren mijn passie is, zat ik weer te kijken bij tuinboeken. Maar ik besloot dat ik er al genoeg heb, en dat de meeste boeken mij daarover weinig nieuws te vertellen hebben.

Een van de dingen waar ik momenteel erg mee bezig ben zijn geneeskrachtige planten. Ik leer hier elk jaar een beetje meer over, en ga het ook steeds meer toepassen. En aangezien ik hierover nog niet veel boeken heb, vond ik het leuk om daar wat over te kiezen.

Toch vind ik het online bestellen van boeken soms wat lastig. In een boekhandel kan je een boek vasthouden, even doorbladeren... zodat je meer een beeld krijgt of het boek echt nuttig gaat zijn. Nu kan je online wel zien hoe groot en zwaar een boek is, soms een 'blik in het boek', maar dat is voor mij toch niet helemaal hetzelfde.  En met zo'n groot aanbod kan het dan soms best moeilijk zijn.

Maar ik ben eruit gekomen en koos de volgende 2 boeken:

Geneeskrachtige planten- & kruidengids van Gèrard Debuigne Francois Couplan

en

Theetuin, zelf theeplanten kweken, oogsten en mengen van Modeste Herwig


 

Toen de bestelling kwam was ik aangenaam verrast door de Geneeskrachtige planten- & kruidengids, ik had niet goed opgelet blijkbaar want ik had niet gedacht dat het zo'n grote en dikke hardcover was. Het boek koste mij € 25,- en dat is natuurlijk veel geld, maar hiervoor krijg je echt veel waar voor je geld.

 

 

Het boek heeft echt prachtige foto's. Hoewel ik een groot fan ben van oude botanische afbeeldingen, hebben ze hier wat heel anders gedaan. Ze hebben de planten uitgebreid gefotografeerd, het ziet er uit alsof ze de plantdelen heel goed belicht hebben en dat op een donkere achtergrond. Zo kan je details heel goed bekijken. Het ziet er heel mooi uit.

 


 

In het boek worden 100 geneeskrachtige planten (en kruiden) beschreven. Elke plant heeft 1 volledige A4 pagina met foto, en aan de andere kant 1 volledige A4 pagina met de omschrijving. Daar staat per plant de Nederlandse en Latijnse naam, de planten familie, de werkzame stoffen die er in zitten, een algemene omschrijving en beschrijving, en waarvoor je welke delen kunt gebruiken en hoe. Alles heel duidelijk en overzichtelijk. 

 


 

Achterin het boek staat ook nog "kleine praktische gids voor Herboristen". Daarin vind je de algemene informatie over het oogsten en bewaren van geneeskrachtige planten. Waar vind je de planten? Zelf kweken of wild plukken? Wat is het juiste moment van plukken? Hoe droog je de planten? Hoe gebruik je geneeskrachtige planten? Hoe bewaar je ze? En wat zijn de therapeutische eigenschappen van de planten?

Wat ik ook super vind, is dat er een kleine kalender (1 A4 pagina) in staat. In die kalender staat maand voor maand welke plantdelen je in die maand kunt oogsten. Zo hoef je niks te vergeten, en kun je ook makkelijk nakijken wat er deze maand nog geoogst kan worden.

 

 

Het boek Theetuin, zelf theeplanten kweken was een leuke aanvulling. Het is een kleiner boekje, iets groter dan A5 formaat. Maar het is door de maat lekker handzaam en ook heel mooi vormgegeven.  Daarvoor was het ook goedkoper, ik betaalde € 16,50

Hier gaat het ook wel over hoe je planten plukt, wanneer de beste tijd is en de geneeskrachtige eigenschappen. Maar dat is wat meer op de achtergrond. Veel meer gaat het over welke planten geschikt zijn voor thee,  hoe ze smaken, hoe je thee ervan bereid en met welke delen, met welke ander planten je het goed kunt mengen qua smaak, en voor elke plant vind je een aanwijzing over hoe je het kweekt. Wat dat betreft vullen de boeken elkaar perfect aan.

 


 

Achterin het boek staan ook recepten voor melanges en tips om zelf kruiden thees te mengen, een paar recepten voor ijsthee, hoe je thee kan zoeten, hoe je thee zet, hoe je planten(delen) oogst, droogt en bewaard én (wat heel leuk is) inspiratie voor de thee tuin. Met zelfs kleine voorbeeld tuin ontwerpen.

 




Daarnaast nog een uitgebreid overzicht in tabel vorm van 4 pagina's lang, wat heel handig en overzichtelijk is. Zo kan je zien hoeveel licht de plant nodig heeft, hoe hoog hij word, hoeveel planten per m2 en nog meer handige dingen. Erg handig als je een eigen theetuin wil ontwerpen.


 

Ondanks dat de boeken deels overlappen, ben ik toch blij dat ik ze allebei heb. Want ze vullen elkaar echt heel mooi aan. Ik heb er de hele zomer al flink gebruik van gemaakt, en dit jaar meer kruiden, planten en bloemen gedroogd dan in vorige jaren. En ik heb zelfs voor het eerst tincturen gemaakt.



2 opmerkingen: