donderdag 5 februari 2015

De eeuwige tandenborstel

In de huidige wegwerpmaatschappij is het heel normaal om een tandenborstel na 3 maanden gebruik weg te gooien, maar waarom? Ik gebruik mijn huidige tandenborstel al ruim twee jaar. Ik maak gebruik van een elektrische tandenborstel en hoewel ik zeker geen voorstander ben van allerhande elektrische apparaten ben ik er wel van overtuigd dat mijn tanden hier schoner door worden dan met een handtandenborstel. Nu zijn die opzetborstel behoorlijk aan de prijs en daardoor ben ik ooit gaan experimenteren met het reinigen van de opzetborstel, en met resultaat!

Ik kook tegenwoordig elke twee maanden mijn tandenborstel uit in een klein pannetje met water en wat zuiveringszout. Voor de binnenkant gebruik ik een tandenstoker waarmee ik eventueel vuil weg schraap, ik zorg ervoor dat ik veel aan de kop wiebel zodat de binnenkant goed schoon word. Het resultaat is indrukwekkend, ik doe op deze manier jaren met een opzetkop. Dit bespaart niet alleen geld, maar ook het milieu omdat ik zo minder afval produceer.

Dit gaat natuurlijk alleen maar op als je de borstelharen niet elke keer uit elkaar drukt, omdat je daarmee niet meer goed kan poetsen. Ook is niet iedere tandenborstel bestendig tegen de hitte van het uitkoken, dus dat is een kwestie van uitproberen. Ik heb nog twee nieuwe opzetborstels in de kast liggen maar ik kan het maar niet over mijn hart verkrijgen om de oude weg te gooien zolang hij nog goed is. Ik verwacht dat ik er nog zeker een half jaar mee kan doen, misschien wel langer.

En nu het bewijs.... men neme een vieze tandenborstel, eeeuw..


Gooi hem in kokend water met een klein schepje zuiveringszout.


Even laten weken en vervolgens schoonmaken. En het resultaat...


Ik ben heel benieuwd, zijn er nog meer mensen die dit doen? Ik ben vast niet de enige toch?

25 opmerkingen:

  1. Ik gebruik gewone tandenborstels maar wel van 'lawaaibomenhout'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gebruiken geen elektrische tandenborstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn pas overgestapt op een nieuwer model elektrische tandenborstel. Daar hebben we gelijk een hele set opzetborstels bij gekocht. Als de borstel versleten is doen we er een nieuwe op, en dat is meestal na een half jaar a 8 maanden. Na twee jaar is het een pluizenbol, ook als we niet hard poetsen. Het slijt gewoon. Uitkoken doen we niet maar wel af en toe in heel heet water leggen met zuiveringszout.Ik vind zuiveringszout echt een wondermiddel voor heel veel schoonmaakklusjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar ik ga het eens proberen! Ik weet niet of ik hem dan veel langer ga gebruiken, want volgens mij maakt het ook uit hoe de haartjes staan/blijven staan, maar het klinkt wel frisser dan het gewone uitspoelen wat ik doe. Overigens koop ik die borsteltjes altijd in de aanbieding in voorraad, dan kan ik weer een jaar of 2 vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja ik doe dit ook :) wil ook niet elke keer een nieuwe kopen. Heb ook een elektrische haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kunt een tandenborstel langer gebruiken, waarom doet een fabrikant anders dat vervagende kleurtje erop: om je eraan te herinneren dat ze dan weer wat aan je willen verdienen. Dat schoonmaken doen wij ook, op het idee gekomen toen de kinderen met een beugel rondliepen, een uitneembare, dat dan wel ;)
    Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het precies, ze willen graag dat je borstels blijft kopen daarom vervaagd het kleurtje!

      Verwijderen
  7. Ik koop de borsteltjes in duitsland. Daar zijn ze de aanbiedingsprijs, maar wel altijd. Ik spoel mijn borstel dagelijks goed na. Ik poets sochtends met een borstel en savonds elektrisch. Sochtends kan ik dat gebrom, getril en het gewiebel niet hebben. Mijn handtandenborstel is inmiddels drie jaar oud, de borstelkop anderhalf. En ze zijn bijna als nieuw.
    Mijn man verslijt elke twee maanden een borstelkop. Ach, hij poetst tenminste! Ik ken van die figuren die enkel tandenpoetsen de dag dat ze naar de tandarts gaan..

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik vervang ze wel vaker dan jij. om de 3/6 mnd als ik eraan denk, maar dat is ook omdat ik merk dat t kopje losser gaat zitten en dan komt er vaak vel tussen ofzo, gaat zeer doen dus ;) merk dat ik dat niet heb met een niewe borstel. maar als je daar geen last van hebt, kan je er idd prima langer mee doen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het schoonmaken ga ik zeker een keer proberen, die dingen zijn niet goedkoop. Ik dacht altijd dat het niet gaat om het schoonmaken (deed ik toch wel) maar dat het gaat om de stand van de borstelhaartjes, die na verloop van tijd alle richtingen opstaan behalve de goede.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij blijven de borstelharen heel netjes, het ligt volgens mij ook aan hoe je poetst. Druk je dan niet te hard?

      Verwijderen
  10. Ik verbruik er dus wel heel veel, idd elke 2 maanden vanwege de haartjes die door hun stand hun werk niet meer goed kunnen doen. Heb hetzelfde merk tandenborstel en misschien een tip voor je? Ik koop ze bij de e tos, hun eigen merk past nl ook gewoon, staat ook op de verpakking. Scheelt best veel :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook wel eens gebruikt, maar ik vond de neppers toen niet zo fijn. Inmiddels doe ik zo lang met een borstelkop dat ik eigenlijk nooit nieuwe hoef te kopen :)

      Verwijderen
  11. Ik heb een Philips elektrische tandenborstel waarvan ik elke 3 maanden de borstel vervang. Tegen het einde van de 3 maanden kan ik echt merken dat het borsteltje minder goed functioneert. Mijn man heeft een Oral b en doet hetzelfde. Ook hij vindt dat het goed te merken is dat een borsteltje aan het verslijten is.
    Wij kopen de borsteltjes als ze in de aanbieding zijn en dan valt de prijs reuze mee als je het per maand berekent.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier komposteerbaar tandenborstel . werkt prima .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ook een OralB electrische borstel, maar daar passen de eigen merk borstels van DA drogist ook op, kosten een fractie van de originele! Even vragen bij de drogist!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat mij niet alleen om de prijs maar vooral ook om het afval. Ik vind al dat wegwerp plastic zo zonde!

      Verwijderen
  14. Het schoonmaken vind ik het probleem niet. Maar de haren gaan minder goed hun werk doen heb ik het idee. Daarom vervang ik de mijne regelmatig. Want ik wil wel goed poetsen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Apart, ik heb helemaal niet het idee dat de haren hun werk minder goed doen. Behalve dat de kleur vervaagd heb ik helemaal niet het idee dat de harden veranderd zijn. Ze staan er nog net zo fris en recht bij als bij een nieuw opzetkop.

      Verwijderen
  15. Ik heb nog nooit aandacht gehad voor de levensduur van mijn tandenborstel. Je voelt het gewoon wanneer ze aan vervanging toe zijn. Ga er de komende maanden eens op letten, ik gok op zes maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed idee. Ik poets handmatig, en laatst heb ik een lastig schoon te maken tandenborstel een keer in de vaatwasser gedaan, in het bestekmandje. Dat ging prima, hij was weer als nieuw. Mijn kinderen poetsen elektrisch, die borsteltjes heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ik jouw tip ga uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goed idee. Ik poets handmatig, en laatst heb ik een lastig schoon te maken tandenborstel een keer in de vaatwasser gedaan, in het bestekmandje. Dat ging prima, hij was weer als nieuw. Mijn kinderen poetsen elektrisch, die borsteltjes heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ik jouw tip ga uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij zetten ze regelmatig in het bestekbakje van de afwasmachine, zowel de gewone tandenborstels als die van de elektrische tandenborstel. Ze komen er als nieuw weer uit. En zijn de gewone versleten, worden ze weer gebruikt voor poetsklusjes (koperpoetsen, instrumenten schoonmaken) of voor de honden om hun gebit schoon te houden.

    Groetjes, Judith

    BeantwoordenVerwijderen