donderdag 26 maart 2015

Boodschappen: gezond of goedkoop?

Ik ben de eerste om te beweren dat je lekker en gezond kunt eten op een budget, maar toch is het wel iets waar ik regelmatig mee worstel. Misschien is het juist omdat ik weet dat het voor een lager bedrag kan, dat ik mij schuldig voel als ik meer uitgeef.

Een ding is duidelijk, aan onze vaste lasten valt niet veel meer te tornen. Alles is onder de loep genomen en hier zijn eigenlijk geen besparingen meer op te halen. De variabele lasten zijn eigenlijk de enige plek waar speling zit, dat zijn dus alleen de kosten van boodschappen, kleding, zakgeld, tankgeld en geld voor leuke dingen. Voor deze posten samen geven wij in totaal ongeveer € 320,- tot
€ 350,- uit.Wij geven een minimaal bedrag per maand aan kleding en zakgeld uit, hier valt eigenlijk niets te halen. Dan het tankgeld, dat is rond de € 70,- tot € 100,- per maand, wij gebruiken de auto eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer dus ook hier valt niets te halen. En zo blijven alleen de boodschappen als potentiĆ«le bespaarpost over.

Het normale boodschappenbudget is € 160,- per maand en daarmee kom ik op een gemiddeld weekbedrag van € 35,-. Dit bedrag is voor eten, drinken, verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen voor twee personen. Voor mijn doen is dit redelijk ruim, omdat ik het voorheen altijd met € 25,- deed. Maar de laatste tijd ben ik meer bezig met gezond(er) eten en eigenlijk wil ik mijzelf (en Maarten natuurlijk) ook wel wat meer verwennen.

Meestal koop ik heel veel fruit (deels biologisch) zo’n 2,5 kg bananen, 2 kg sinaasappels, 1 kg mandarijnen, 1 kg appels en/of peren en het liefst ook wat (diepvries) bessen/ frambozen. Daarnaast veel sla (binnenkort weer uit eigen tuin) veldsla, rucola, romaine sla en paprika’s, radijsjes, witte of rode kool, spruitjes en soms avocado, dit alles voor mijn dagelijkse salades. Daarnaast natuurlijk uien, (zoete) aardappels, champignons en wisselende groente zoals broccoli, bloemkool, wortelen e.d. Ook koop ik met enige regelmaat wat (biologische) tofu, zonnebloempitten, pompoenpitten, dadels, rozijnen, geplette haver, gedroogde bonen, volkorenmeel, volkorenroggemeel en volkorendinkelmeel. Ik merk dat vooral de ‘extra’ lekkere en luxe dingen er moeilijk afkunnen binnen het budget van € 35,- en vandaar dus dat ik overweeg het budget te verhogen, in eerste instantie naar € 40,- per week.

Toch vind ik het moeilijk, het is dubbel voor mij. Ik weet heus wel dat ik nu leef en dat ik ook nu moet genieten van wat ik eet, en dat kwalitatief goed voedsel bijdraagt aan mijn gezondheid en dus (gezondheids-)kosten bespaart in de toekomst. Maar ergens in mij leeft nog het idee dat ik zuinig aan moet doen, voor het geval dat. Ik vind het bijzonder dat die gevoelens nog zo lang door ebben, terwijl wij het eigenlijk al lang niet slecht meer hebben. Misschien moet ik mijn huidige uitgaven niet vergelijken met uitgaven uit financieel slechtere tijden.

Wij geven nu dus € 160,- per maand uit aan huishoudelijke uitgaven, met een eventuele verhoging zou dat € 180,- zijn. Volgens het nibud zouden wij (man per dag € 6,38 + vrouw per dag € 5,84=) € 12,22 per dag uitgeven, dit zou neerkomen op een bedrag van € 366,- per maand (uitgaande van 30 dagen) Als je dat zo vergelijkt dat doen wij het eigenlijk nog heel erg goed, en misschien zou ik daar meer naar moeten kijken. Nu ik dit zo schrijf is het voor mij ineens heel duidelijk geworden, met ingang van volgende maand verhoog ik mijn boodschappengeld met € 25,- per maand. Dat lijkt mij een prima investering die ik ook aan mijzelf kan verantwoorden. Daarna kunnen wij altijd nog kijken hoe het bevalt en of ik daarmee beter uit de voeten kan.

23 opmerkingen:

  1. Jij tovert met je budget met al dat gezonde voedsel. Ik hoop,dat je gaat genieten van een extraatje. Nu kan het en de toekomst is onzeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt mij heel goed dat je je budget iets verhoogd. Het is duidelijk dat je je prettig voelt bij een zuinige leefstijl, en dat is natuurlijk prima. Maar ik denk niet dat daar angst of onrust achter moet zitten. En dat proef ik een beetje uit de zinsnede- voor het geval dat. Je kunt nooit alles voor zijn in het leven en bij veel pech vooral bv in sfeer gezondheid is geld handig, maar blijkt ook onbelangrijk en/of onvoldoende te zijn om bv dure behandelingen of hulpmiddelen/zorg in te kopen omdat je gewoonweg voor bepaalde zaken niet
    genoeg kunt sparen/achter de hand hebben. (en die zin is voor mij uit ervaring ;-)) Dus leef inderdaad ook nu, houd vast aan je eigen levensinstelling maar laat je niet mee voeren naar het als dat en dat scenario. Ik hoop dat je genieten kunt van het hebben van meer budget en je open kunt stellen om te genieten van wat je je kunt veroorloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed van je! Ik ben net zo en heb mijn budget ook verhoogd. Ik heb nog wel het zelfde budget maar haal bij als ik meer nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed om het wat te verhogen, je koopt heel verantwoord en gezond dus iets extra moet dan zeker ook eens kunnen..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat je er verstandig aan doet. En ondanks je verhoging ben ik.nog steeds stikjaloers op zulke bedragen. Wij doen voor 2 volwassen voor 100 euro per week boodschappen. Toegegeven: geen moestuin (geen tuin) en bij de boodschappen daar zit wel regelmatig vlees bij en relatief prijzige borrelhapjes (kaasjes, olijven, nootjes, vis etc) maar toch. Voor 35 euro zou ik het denk ik.niet redden om gezond en genoeg te eten.met zn tweeen.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het Nibud zit altijd wat hoog vind ik.Het gaat er misschien ook om, waarmee je je uitgaven vergelijkt. De altijd dure Nibud, of de realiteit van de meeste mensen die op hun geld moeten letten.
    Mensen in de schuldhulp krijgen 40 euro per week als alleenstaande en 10 euro per persoon extra. Zou dus voor jou en je man neerkomen op 50 euro in de week.
    Daar zit je met 40 euro ook nog ruim onder.

    Los van dat, het moet goed voelen voor jullie.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, het nibud zit zeker aan de hoge kant. Die € 50,- per week is een mooie vergelijking, zit ook meer in de buurt.

      Verwijderen
  7. Als ik zie wat voor lekkere en gezonde producten je koopt vind ik het super dat je met zo'n bedrag rondkomt. Knap dat je het verhoogt, je leeft toch ook in het nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap hoor. En 185 per maand is nog erg goed. Goed eten is erg belangrijk. Ik heb ons budget ook verhoogd afgelopen 1 januari van 85 per week naar 100 per week. 4 Personen waarvan 2 kinderen, maar die al eten als volwassenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Doe wat goed voelt. Je kunt altijd weer terug naar een lager budget als het moet, je weet dat jij daar prima van kunt leven. En geniet nu het wat ruimer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is echt nog steeds geen superruim budget, ik vind het knap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik werk niet met een maand- of weekbudget maar noteer wel alle uitgaven in inkomsten dus ik ken ons gemiddeld maandverbruik. Wij zijn met twee personen en gemiddeld geef ik per maand 175 euro uit aan huishoudelijke aankopen (vooral dan voeding want ik heb een ganse voorraad aan was-, verzorgingsproducten... uit 100 % terugbetalingsacties)
    Ik vind het knap dat jullie, tot nu toe, toekwamen met 160 euro per maand rekening houdend met het feit dat je regelmatig bioproducten koopt.
    Ik vind van mezelf dat ik heel zuinig omspring met geld en geen nutteloze uitgaven doe en desondanks geef ik maandelijks gemiddeld 15 euro meer uit of jullie..... Misschien zijn voedingsproducten in Duitsland goedkoper of in ons land ? In elk geval, knap gedaan.....Wij hebben wel regelmatig 'eters' : kinderen en kleinkinderen eten hier wekelijks mee en 'dat' verhoogt natuurlijk ook onze huishoudelijke uitgaven.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik en benieuwt hoe jij het verder uit gaat bouwen. Wij hebben hier gekozen voor zo veel mogelijk biologisch. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de kosten hoger zijn. Maar eigenlijk is dit ook maar een fractie, als je kijkt dat het volgens jouw berekening 366 mag zijn en wij uiterlijk misschien 370 tot max 380 uitgeven.

    Voordeel is nu wel dat wij vegetarisch eten, al kan dit ook een nadeel zijn aangezien je wel redelijk wat noten en ander vervangend voedsel eet :)

    Ik ben heel benieuwt hoe jij je weg hierin gaat vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij eten eigenlijk helemaal geen dierlijke producten en dat is inderdaad zeker goedkoper, de vervangende producten zijn gewoon niet zo duur als (bio) vlees. Wij eten voornamelijk paddenstoelen, bonen/peulvruchten en af en toe wat bio tofu als vervanging.

      Verwijderen
    2. Heb je weleens seitan zelf gemaakt? Dat is heel makkelijk met glutenpoeder. Ik heb het vroeger vaak grmaakt.

      Verwijderen
  13. Dat lijkt me een goede keuze, als dat idd betekent dat je net wat ruimer gezond kunt eten. Dat is zeker een investering, voor later, maar ook zeker voor nu. Met goed eten voel je je (tenminste, dat heb ik) ook gewoon beter. En je kunt natuurlijk nog steeds je best doen om zoveel mogelijk te doen binnen dit bedrag, door op aanbiedingen te letten, eens in te kopen bij de boer, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het reuze knap dat je het redt met - in mijn ogen - een vrij beperkt budget. Doe het je niet na en ga het niet eens proberen ook. Wij leven nu eenmaal wat bourgondischer dan jullie, ook gemakzuchtiger, want een moestuin is helemaal niets voor ons. We doen wel aan bio-producten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat gevoel van zeer zuinig zijn na moeilijke tijden blijft heel lang,(jaren)en zal deels altijd blijven,maar bedenk dat jullie nu een moestuin hebben en dat wat je nu maandelijks verhoogd.in de zomer en najaar en zelfs een deel van de winter stukken minder zal zijn door de moestuin.en wat je inmaakt,vriest droogt of bv inkuilen.vooral als je niet al te veel kosten maakt voor aanschaf van bv zaden en grote dingen voor de tuin,hoewel een kas zichzelf vaak terug verdiend,bovendien is een moestuin ondanks het vele werk een heerlijke ontspanning.zelf met de inspanning:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed punt! Momenteel koop ik nog vrij veel sla, maar de rucola in de tuin heeft al mini blaadjes, dat gaat zo veel geld schelen. Evenals vele andere heerlijke verse dingen!

      Verwijderen
  16. dilemma dilemma, het gaat hier net zo. Ik weet dat ik met heel weinig kan rondkomen maar liever eet ik gezond

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het ook heel knap, maar ik denk ook dat het met dit bedrag in Nederland moeilijker is dan in Duitsland. Daar zijn veel producten toch een stuk goedkoper. Zeker de biologische.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt zeker! Het gaat mij in Duitsland een stuk makkelijker af dan in Nederland!

      Verwijderen
  18. Heel herkenbaar. Toen ik begon met zuiniger leven, omdat we graag wilden sparen voor de toekomst, heb ik het boodschappenbudget flink aangepakt en zat ik met 2 personen op ca. € 30,-- per week. Nu 5 jaar later ben ik langzaam elk jaar het budget iets gaan verhogen omdat ik gezondheid een hogere prioriteit heb gegeven, ik alles bio wilde en meer verse groente en fruit. We zijn inmiddels met 3 personen en ons week budget zit nu op (schrik niet) zo'n € 100,-- per week. Eigenlijk vind ik dat belachelijk veel. En ik zit dus ook regelmatig in een soort van tweestrijd wat te doen. Wel ben ik blij met de manier waarop we nu eten. We zijn allemaal een stuk gezonder en ik heb mijn medicijnen flink kunnen afbouwen. Op dit moment kunnen we het bedrag aan eten missen. Als er slechtere tijden aankomen, ga ik hier zeker wel op bezuinigen. Wel wil ik de komende tijd weer beter kijken hoe ik strakker kan inkopen, lokale adresjes langsgaan en zelf weer meer kweken. Een actiepuntje dus. Maar ik vind dat je het super doet met jullie budget! Knap hoor!!!!

    BeantwoordenVerwijderen