vrijdag 13 maart 2015

Een nieuwe gasaanbieder

Eergisteravond lag ik in bed toen ik ineens wakker schrok, ik was vergeten een nieuwe gasaanbieder uit te zoeken. Nu is dat op zich niet zo erg, maar ik had de huidige wel al een opzegging doorgestuurd en die zou per einde maart ingaan!  Het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij ineens van het gas afgesloten worden, ik ben echt blij dat ik er toch nog aan dacht.

De volgende dag besloot ik gelijk maar even te kijken en vergelijken, met een vergelijkingssite is dat al een stuk makkelijker maar nog steeds niet simpel. Vooral het verbruik inschatten voor het komende jaar vind ik lastig. Toen wij hier net kwamen wonen was het verbruik ingeschat op 3.500m3 gas, dit bleek aan de hoge kant want vorig jaar verbruikte wij ‘slechts’  2.100m3 gas. Wij betaalden maandelijks € 145,- en kregen aan het eind van het jaar € 1025,- terug, mooi natuurlijk maar wel een sigaar uit eigen doos. Het liefst betaal ik maandelijks wat minder en spaar ik het geld zelf.

Omdat de afgelopen winter zacht was wilde ik niet uitgaan van het verbruik van vorig jaar en ik besloot wat te spelen met cijfers. Het leek mij redelijk om aan te nemen dat wij niet meer dan 30% meer zouden verbruiken dan afgelopen jaar, en ik schatte ons komende verbruik op een ruime maar meer realistische 2.800m3. Vervolgens bekeek ik welke aanbieder hiervoor het beste uit zou pakken, en ook hoeveel ik bij die aanbieders zou betalen als het verbruik veel hoger of lager uit zou pakken.

Zodoende kwam ik bij een aanbieder uit die er goed uitzag, nu nog kijken naar het maandbedrag. Het maandbedrag wordt namelijk berekend door het jaarbedrag zonder bonus en korting door 12 te delen. Hierdoor zouden wij maandelijks alsnog bijna € 145,- betalen en dan aan het einde van het jaar veel terugkrijgen. Ik besloot mijn geschatte verbruik te verlagen zodat mijn maandelijkse kosten beter passen bij het totale jaarbedrag. Hierdoor wordt ons maandbedrag nu ongeveer € 121,-. Dit is alles nog steeds wat hoog geschat, vorig jaar betaalden wij uiteindelijk gemiddeld gezien maar € 60,- per maand. Hier de voorwaarden bij ons nieuwe contract:

Maandelijkse vaste kosten: € 0,-
Prijs per kwh: € 0,0577  (omgerekend is dat ongeveer € 0,577 per m3) 
Directe bonus: € 174,-
Nieuwe klanten bonus: € 207,- (aan het eind van het jaar)
Verwacht jaarlijks verbruik 2.800m3

Kosten bij verwacht verbruik    € 1615, 60
Kosten (min) nieuwe klanten bonus € 1408,60
Geschatte kosten per maand € 117,38
En daarnaast krijgen wij bij ingang van het contract € 174,- gestort

Het voordeel van deze aanbieder is dat als ons verbruik lager uitpakt, de kosten gunstiger uitpakken dan bij de concurrenten. Dit komt doordat er geen vaste maandelijkse kosten zijn. Ik denk dat ik met redelijkheid kan zeggen dat ons verbruik komend jaar niet hoger uit gaat pakken dan 2.800m3 en dat het eindresultaat daardoor waarschijnlijk nog wat gunstiger gaat uitpakken. Het doel is natuurlijk om uiteindelijk het huis te verduurzamen en het gasverbruik drastisch te verminderen, maar aangezien wij niet precies weten wanneer wij daar aan toekomen is het voorlopig allemaal weer goed geregeld.

5 opmerkingen:

  1. Klinkt als een goede keuze! Ik heb het ook vaak dat als ik naar bed ga ik me ineens van alles herinner dat belangrijk is : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij ben jij helemaal niet duur uit. Zo zonder bijkomende kosten :-)
    Wij willen ins gasverbruik ook omlaag krijgen. Volgend jaar gaan we waarschijnlijk wat rolluiken laten plaatsen. Het huis is goed geisoleerd, maar een groot vrijstaand huis heeft dus duidelijk veel meer gas nodig om te verwarmen. Ik zet de thermostaat niet zo hoog, dus daar valt niet zoveel meer op te besparen. Fijn dat de zon sinds een paar weken de kamer in de middag verwarmt. Alle beetjes helpen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rolluiken schelen inderdaad veel, hebben wij ook. De zon maakt hier ook een enorm verschil de laatste dagen, zeker omdat wij de meeste ramen vol op het zuiden hebben. Heerlijk :)

      Verwijderen
  3. Verbruikshistorie Verwacht verbruik
    2007/2008 2008/2009 2009/2010

    Gas (m³) 802 954 785

    Nu zitten we op (m³) 636 (2014) geschat door Essent. Werkelijk verbruik is in exact een jaar, van 17 maart 2014 tot en met 17 maart 2015: 608
    Uiteraard zachte winter gehad, maar daar staat tegenover dat we een spaardouche vervangen hebben door een minder zuinige spaardouche. dit ivm comfort tijdens douchen.
    Hoe we steeds lager uitkomen: eten koken, als het kookt gas zodanig laag zetten dat het water in de pan nog net kookt. Korter douchen, op tijd kachel uit voor naar bed gaan. Bij huis uit gaan kachel flink lager.
    Al met al lukt het hier aardig.
    We zijn overigens met 2 personen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker bezig! Het gasverbruik is volgens mij vooral erg afhankelijk van het soort woning, tussenwoning/ hoekwoning of vrijstaand en dan ook nog de kwaliteit van de isolering en verwarmingsinstallatie. Daar zit het grootste verbruik.

      Verwijderen