zondag 31 mei 2015

De zonnepanelen, update na 20 weken

Wij hebben de zonnepanelen nu sinds 11 januari aangesloten op het net, dat is dus 140 dagen in totaal. Dat komt dus ongeveer neer op 20 weken ofwel bijna 5 maanden. Een leuk moment om weer even naar de stand te kijken, ik weet dat we dat recent nog deden maar wij hebben weer een leuke mijlpaal bereikt. Wij hebben namelijk inmiddels de helft van ons jaarverbruik opgewekt!

Wij verbruiken normaal gesproken ongeveer 1500 kWh per jaar, waarvan het grootste deel in de winter. In de winter verbruiken wij ongeveer 30-35 kWh per week en in de zomer eerder 20-25 kWh. Ter verdediging; dit verbruik is zo hoog omdat wij (nu nog) koken op elektra. Het plan is om in de toekomst een gas aansluiting in de keuken te maken. Maar nu, de huidige stand:

Periode week 3 t/m week 22 (20 weken)
445 kWh afgenomen van het net
566 kWh geleverd aan het net
750 kWh opgewekt met onze panelen
629 kWh verbruikt aan stroom

(Ter info: Wij hebben 12 st. monokristallijne panelen van 250WP,  de panelen liggen vlak op het dak)

Tot nu toe hebben wij 76% van onze opgewekte stroom teruggeleverd aan het net, dat betekend dat wij dus een kwart van de stroom direct zelf verbruikt hebben. Wij proberen er zeker op te letten dat wij (indien mogelijk) bepaalde activiteiten uitstellen tot een zonnige dag, vooral wassen, stofzuigen en (elektrisch) grasmaaien. Dit is slim want wij betalen meer voor stroom dan dat wij er voor krijgen.

De panelen hebben tot nu toe ongeveer € 120,- opgeleverd. Wij hebben € 980,- uitgegeven aan het plaatsen en aansluiten van de panelen en het aanpassen van de elektra, dus als ze € 260,- per jaar zouden opleveren dan hebben wij de installatie in 4 jaar terugverdient. Het ziet er goed uit dus!


Volgens mijn prognose tabelletje zouden onze panelen de volgende 750 kWh in juni, juli en september moeten opwekken, ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken! Tot nu toe klopt de tabel aardig, wij zouden volgens de tabel ongeveer 830 kWh opgewekt moeten hebben sinds 11 januari. Het is toch allemaal een beetje afhankelijk van het weer, en ik kan mij voorstellen dat het per jaar best wat kan verschillen. Maar wij vinden het echt enorm leuk en spannend om bij te houden!

10 opmerkingen:

  1. Wat goed zeg en hopelijk is de opbrengst de komende maanden lekker hoog :-)
    Bij ons worden deze week zonnepanelen geplaatst. Ven heel benieuwd en vind het ook wel een beetje spannend. De panelen komen op een schuin dak op het zuiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 980 euro voor 12 panelen inclusief plaatsing en aansluiten van de panelen en aanpassen van de elektriciteit ? Zit de prijs van de omvormer daar ook al bij ?......liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De panelen, het bevestigingsmateriaal en de omvormer heb ik gekregen, dus daar hadden wij geen kosten aan. Wij hadden enkel kosten aan het aanpassen van onze elektra en wat andere zaken.

      Verwijderen
  3. Onze meter draait terug,dus straks hebben we 0 kwh gebruikt.Hooguit 200 zal er dan voor de winter betaald moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Izerina,

      Ik heb vroeger "slimme meters" verwisseld. Laat me je 1 tip geven laat NOOIT je meter verwisselen. dat wil zeggen. doe zo moeilijk als mogelijk als het komt , vraag naar een ijk rapport van de meter waarin ze aantonen dat hij niet niet goed meer is.Als het niet helpt dan nog moeilijk blijven doen.

      Groet Maarten.

      Verwijderen
  4. Wow, dat klinkt als muziek in mijn oren.
    We hebben een mooi schuin dak op het zuiden en flink wat oppervlak.
    Ik probeer nu al een tijd lang uit te zoeken of het loont om zonnepanelen te plaatsen.
    Jou post is zeer verhelderend. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat hebben jullie goed aangepakt. Ik zie dat bij jullie wel al resultaat. Dit is voor ons nog toekomst muziek. Het wordt wel tijd om het goed uit te zoeken. Ik zal het nieuws rond jullie zonnepanelen blijven volgen. Wij overleven met minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sinds oktober vorig jaar hebben wij zonnepanelen - nog 200 kWh te gaan en dan hebben we ons jaarverbruik zelf opgewekt :-) Het is zóóóó leuk. Je verontschuldigt je voor een verbruik van ongeveer 1500 kWh inclusief koken, maar dat is in mijn ogen al een vrij laag verbruik. Of, laat ik het zo zeggen, na 4 jaar schuren, schaven en opletten, zitten wij daar met 2 personen ook op. Als ik het met een gemiddeld verbruik vergelijk, is het heel netjes. Verder zou ik na alle genomen maatregelen werkelijk niet weten waar ik nog meer electriciteit op kan bezuinigen. OK, ik zou mijn wekelijkse was op de hand kunnen doen, maar er zijn grenzen... ;-)

    Wat ik grappig vind, is dat je overweegt om op termijn op gas te gaan koken. Wij koken nu op gas en de panelen zijn voor ons juist reden om op termijn op electra te koken. Die energie wekken we immers toch wel zelf op en door op electra over te schakelen, zal onze gasrekening een stuk lager worden. Tot zover onze redenering. Ik ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn om over te schakelen naar het koken op gas.

    Sacha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn reactie op jouw is zo lang geworden dat ik er maar gelijk een nieuw blogje van gemaakt hebt, ik post hem morgen :)

      Verwijderen