vrijdag 22 mei 2015

Zijn je uitgaven in lijn met je doelen?

Een leuke manier om inzicht in je uitgaven te verkrijgen vind ik een taartdiagram of staaftabel, door je uitgaven op deze manier te zien kan je snel bekijken waar je het meeste aan uit geeft. Je kunt dit op jaarbasis doen zodat je alle kosten meeneemt en dan vervolgens de top 5 (of 10) van uitgaven eens onder de loep nemen. Wat valt op? Waar geef je het meeste geld aan uit? En waar geef je het minste geld aan uit? Is dat in lijn met jouw doelen en wensen in het leven?

Omdat iedereen uniek is, zal besparen ook voor iedereen wat anders betekenen. Ik geef niks om een kappersbezoekje en snijd het met plezier uit mijn budget, terwijl iemand anders veel zou opgeven om nog regelmatig naar de kapper te kunnen. En juist dat persoonlijk maken houd het besparen ook leuk, als je moest besparen volgens opgelegde regels zou je het waarschijnlijk niet lang volhouden.

Voor mij gaat het om zuinig zijn met je geld en tijd. Ik werk hard voor mijn geld en ruil daarvoor mijn kostbare tijd. Daarom is het belangrijk dat de uitgaven die ik doe in lijn zijn met mijn korte- of lange termijn doelen. Die doelen kan je van tevoren vaststellen.

Onze doelen zijn:
  1. Onze plek ons eigen maken door het verduurzamen van de woning, daarnaast onze tuin naar wens aanpassen en in te richten.
  2.  Het creëren van vrijheid door het afbetalen van onze hypotheek en het verkrijgen van financiële onafhankelijkheid (of op zijn minst 'rot-op-geld').
  3. De verkregen vrijheid gebruiken om ons leven (nog meer) in te delen zoals wij willen. O.a. meer tijd voor vrienden en familie, meer betrokkenheid in lokale gemeenschap, tijd om een groot deel van onze voeding zelf lokaal en biologisch te verbouwen, meer tijd en aandacht voor elkaar, zelf je tijd indelen zoals het uitkomt.
Hieronder als voorbeeld onze financiële staaftabel,je kunt hem op twee manieren maken.
De eerste manier is alleen je uitgaven met elkaar vergelijken, zo kan je zien hoe de uitgaven tot elkaar verhouden. De tweede manier is je uitgaven met je inkomen vergelijken, zo zie je waar al je geld naar toe gaat.De tweede tabel geeft een breder beeld over je financiële situatie.


Alleen de uitgaven in verhouding tot elkaar

Dus onze top 5 van uitgaven is:
1. Hypotheek - 37%
2. Boodschappen en huishoud geld - 13%
3. Reservering huisonderhoud - 9%
4. Gasverbruik - 6%
5. Tankgeld/ Brandstof - 4%

Een overzicht waar ons inkomen op jaarbasis naar toe gaat

De top 5 van inkomensverdeling is:
1. Hypotheek - 19%
2. Sparen - 18%
3.Woningverbeteringen - 16%
4. Extra aflossingen hypotheek - 14%
5. Boodschappen en huishoudgeld - 7%

Een overzicht als dit geeft mij altijd veel duidelijkheid, je grootste uitgaven bieden natuurlijk ook de grootste besparingsmogelijkheden. Misschien geef je wel veel geld uit aan zaken die je helemaal niet belangrijk vind, of misschien zijn er op deze punten goede besparingsmogelijkheden.

In ons geval komen de uitgaven vrij goed overeen met onze wensen en doelen. De hypotheek is een grote hap uit ons inkomen omdat wij het maandbedrag vrij hoog gesteld hebben, maar de hypotheek is daardoor ook binnen 10 jaar afgelost. De post boodschappen en huishoudgeld bestaat uit boodschappen, cadeaus, kleding en leuke dingen en is daarmee een vrij essentiële uitgavenpost. De reserveringen voor huisonderhoud en de post sparen voor woningverbeteringen zijn ook vanzelfsprekend, dit draagt bij aan ons woonplezier. Ook zal de post woningverbeteringen ons op den duur geld besparen omdat wij ons huis duurzamer gaan maken. Daardoor zal ook het gasverbruik om laag gaan, dus deze post zal hopelijk tzt uit de top 5 verdwijnen.

Het tankgeld is een uitgave die niet helemaal in lijn is met onze wensen, maar dit gaat eigenlijk voornamelijk (95%) over woon werkverkeer. Voor deze kosten krijgen wij geen vergoeding van onze werkgever maar wij kunnen ze wel (deels) van de belasting aftrekken, dus een deel krijgen wij weer terug. Ik heb wel geprobeerd werk te vinden wat meer in de buurt is maar dat blijkt niet zo makkelijk, ook is het net te ver om te fietsen. Voorlopig zitten wij hier dus nog mee.

Ik ben zeker niet ontevreden over onze inkomensverdeling, maar het is wel iets wat ik goed in de gaten hou. Eerder schreef ik ook al eens over onze savings rate, het is nu eenmaal een erg belangrijk
aspect van het streven naar financiële onafhankelijkheid.

Heb jij wel eens een overzicht als deze gemaakt? Hou jij rekening met jou doelen bij het bepalen van je uitgaven?  En wat zijn jouw grootste uitgaven/ terugkerende kosten?


P.S. Dit trucje is ook leuk om toe te passen op andere gebieden, zoals bijvoorbeeld je stroomverbruik.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb dit nog nooit gemaakt, maar het ziet er superhandig uit. Eigenlijk zou ik dat dus wel moeten doen. Ik probeer nu gewoon zo min mogelijk uit te geven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog nooit zo'n overzicht gemaakt. Wel kijken mijn man en ik elke maand naar onze uitgaven en hie we er financieel voor staan. We lossen dit jaar heel veel extra af en we hopen aan het eind van dit jaar van die hypotheek af te zijn. We gaan onder onze buffer zitten omdat we zonnepanelen laten plaatsen. Onze buffer is vrij hoog en volgend jaar kunnen we het er weer bij sparen. Aan voeding geven we meer uit (stelletje gezondheidsfreaks hier. :-) ).
    Andere uitgaven zoals brandstofkosten zijn nu veel lager en we gaan niet op vakantie. Dat laatste is geen enkel probleem omdat we onze nieuwe woonomgeving gaan verkennen. Er is hier zoveel moois heel dichtbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zouden wij eigenlijk ook eens moeten doen. Ik leer van jouw blog nog iedere keer nieuwe dingen om te (be)sparen, dank daarvoor. Vind dat jullie hartstikke goed bezig zijn, met een duidelijk doel voor ogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zegt dat je werk nét te ver is om te fietsen, zou je dat nog steeds vinden als je investeert in een elektrische fiets? Eentje met trapondersteuning bijvoorbeeld? Misschien valt er dan toch nog wat uit te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al een elektrische fiets met trapondersteuning. Daarmee fietste ik in nederland altijd naar mijn werk, 17 km enkele reis kwam neer op ongeveer 45 min fietsten. Mijn werk nu is echter 24 km enkele reis, dat zou meer dan een uur per rit zijn dus ruim twee uur per dag.
      Bovendien heeft Maarten niet graag dat ik fiets omdat het deels door het bos is, en hij vind het geen fijn idee dat ik daar alleen fiets.

      Verwijderen