woensdag 1 mei 2019

Erdmiete Update; 3 belangrijke lessen

In december 2018 schreef ik over onze erdmiete, een manier om bepaalde soorten groente te bewaren. Het idee is simpel, een soort aardkelder waarbij je groente op een koele plek met een hoge luchtvochtigheid bewaard. De uitvoering kan op verschillende manieren en dat was ook een experiment voor ons. We hebben inmiddels een aantal waardevolle lessen geleerd.

Onze erdmiete in November 2018

Les 1:
Stro in de erdmiete leggen is geen goed idee. Of in elk geval niet helemaal vol. Het was te vochtig en de stro begon wat te schimmelen hier en daar, en het is een enorm gedoe om je groente er tussenuit te zoeken. Volgende keer dek ik het gewoon af met wat jute of zo, als extra bescherm en isolatie laagje.


Les 2:
Als je kratten stapelt, zorg dan dat ze toch nog genoeg kunnen ventileren. Ik had een kleiner krat met minder ventilatiegaten onderop staan, hier zaten de wortelen in. Zo zagen de wortelen er daarna uit, die zijn echt heel snel achteruit gegaan:


Ik vermoed dat je dit tegen kunt gaan door meer ruimte tussen de kratten te laten, of gewoon niet te stapelen. We zullen hiermee gaan experimenteren.

Les 3: 
De manier van afdekken moet anders. De plaat die wij gebruikten was niet van massief hout en daarnaast hebben wij het hout aan de bovenkant met plastic afgedekt zodat het hout niet te nat zou worden. Het resultaat is een extreem beschimmelde plaat.

Ons vermoeden is dat het beter is om massief hout te gebruiken, en dat wellicht aan de buitenkant te schilderen om het tegen regen te beschermen. Wellicht heeft de stro aan de binnenkant hier ook nog meegespeeld, of het feit dat wij ervoor zorgden dat de bak heel dicht was. Door het plastic wat wij erover heen legden kon het hout zijn vocht ook niet kwijt. Weer een leerpuntje en iets om mee te experimenteren.




                           --------------------------------------------------------------------------------------

Maar voordat je het idee krijgt dat het een grote mislukking is geweest, dat is zeker niet het geval. Want ondanks alles hebben we de overige groente heel goed en lang kunnen bewaren hierdoor. De aardappelen zagen er halverwege maart zo uit, toen lagen ze al ongeveer 4 maanden in de erdmiete!


En ook de knolselderij en de koolrabi zag er nog prima uit. Hier en daar liep wel een knol een beetje uit, maar ze waren nog heel goed te eten en waren niet verschrompelt of droog. Sterker nog, de knolselderij en koolrabi zijn zelfs nu nog goed te eten. De overgebleven aardappels zijn inmiddels wel behoorlijk uitgelopen, en niet meer zo aantrekkelijk.

Een uitgelopen koolrabi

Dus voor de aankomende winter is het van beland dat we een betere manier vinden om de bak af te dekken, waarschijnlijk gaan we voor een plaat van massief hout. En dan zorgen we dat de deksel schuin is zodat regen en sneeuw er goed vanaf lopen. Als we dan de groenten erin afdekken met een laagje jute in plaats van stro en ook nog zorgen dat er genoeg lucht tussen de kratten blijft zou het een heel stuk beter moeten gaan. Ik zal zeker nog een update geven rond die tijd!

11 opmerkingen:

  1. Alleen van dingen proberen, kun je leren. Jullie zijn goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vader bewaarde (in de jaren 1940/1950) de aardappelen, knolgroentes, kool en winterpeen op dezelfde manier maar zonder stro. Ik weet het niet zeker maar er was ook ‘n soort beluchtings-gat (?) nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke post.Ik heb mijn aardappelen bewaard in ons tuinhuisje en die zagen er ook nog zo uit. Dus of het de moeite waard is? Wat is de reden dat je ze niet gewoon in het tuinhuis zet? ( in kratten met een krant er op een grote laken voor het licht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons in de schuur had ik ook aardappels staan, die waren al veel sneller compleet uitgelopen.

      In de schuur kan het ook vriezen en dat zou niet goed zijn als je aardappels bewaard. Daarnaast is de luchtvochtigheid belangrijk. Vandaar dit experiment.

      Verwijderen
  4. Dankzij de klimaatverandering kun je wortels gewoon in de grond laten. Een mede moestuinier deed dat. Veel lekkerder dan mijn ingevroren peen. Pastinaak kan in alle gevallen in de grond blijven.
    Welke soort aardappelen heb je, en zijn ze lekker?

    Mijn aardappelen vorig jaar waren Texla, de allerkleinsten liepen behoorlijk uit en ik heb ze weggesmeten onlangs.
    Ik bewaarde ze in een plastic groentekist op de grond met kranten er over. Beviel goed.
    Maar als ze uitlopen, dan is de lol er van af. De voorlaatste keer heb ik aardappelsalade gemaakt en in bakjes ingevroren. Dat kon makkelijk, nu de vriezer al leeg gegeten is......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De winter hiervoor heb ik de wortelen in de grond laten zitten, maar dat was niet ideaal. Je moet dan plannen wanneer je ze eet, omdat je ze niet kunt oogsten als de grond bevroren is. En na de vorst waren sommige wat aangedaan/niet meer goed. Dus ik hoopte dat te voorkomen.

      Ik hand 2 soorten aardappelen "hansa" en "alouette". Ik was er zelf erg blij mee, qua opbrengst en smaak.

      Ik wil ook nog eens wat aardappelen wecken. Ik heb ze nu wel eens in bepaalde soepen verwerkt die ik weckte.

      Verwijderen
    2. Aha, die soorten ken ik niet. De Frieslanden schijnt populair te zijn. Maar aardappelsalade jn de vriezer is lekker makkelijk en klaar voor het grijpen.

      Verwijderen
  5. Ken je het blog van annemieks mijmeringen? Zij schrijft ook wel eens over inkuilen.

    BeantwoordenVerwijderen