donderdag 23 mei 2019

Vera is 3 jaar

De tijd vliegt, vera is al weer 3 jaar. Het is een heel sociaal, vriendelijk en knuffelig meisje, maar ook vreselijk eigenwijs. Echt HEEL erg eigenwijs. Maar ja, dat heeft ze niet van een vreemde. Bovendien zijn wij ook niet van mening dat wij DE BAAS zijn, samenleven betekend ook samen doen. En ze krijgt ook steeds meer verantwoordelijkheid en taken passend bij haar leeftijd, over het algemeen kunnen we het goed vinden samen.

Ze begint ook al een echte babbelkont te worden en het is leuk om te merken dat je er steeds beter gesprekken mee kan voeren. Ze spreekt evenveel Nederlands als Duits, maar het is nog heel erg gemengd. Ze is gek op zingen, en het is leuk om te horen hoe ze haar eigen liedjes maakt.


Buiten kan ze echt uren zoet zijn, spelen met zand, stenen of takjes, op de glijbaan, schommel of in de ringen hangen, achter vlinders aan rennen, bloemen plukken, 'eten' maken, klimmen in bomen (lage bomen) of op stenen. Soms roept ze weer even dat je moet kijken, en dan gaat ze weer verder. Helaas eet ze nog steeds groene aardbeien, dus daar hebben we dit jaar maar een goed hek om gemaakt anders krijgen we nooit rode aardbeien.

Vera is gek op fruit, eigenlijk alle soorten. Qua eten is ze eigenlijk ook erg makkelijk, misschien omdat wij er ook niet moeilijk over doen. Misschien hebben we gewoon geluk. Naast het fruit eet ze nog steeds graag; mais, kidneybonen, rijst, bulgur, sperziebonen, kikkererwten, zoete aardappel, champignon, cashewnoten, rozijnen. Dingen die ze minder graag eet zijn dingen met een wat heftigere smaak zoals rauwe ui, (rauwe) paprika en rauwe bleekselderij.  Ze heeft haar eten ook graag apart van elkaar, en niet door elkaar geroerd. Maar zolang ze wat eet vinden wij het prima.

Borstvoeding geef ik ook nog steeds, maar eigenlijk alleen nog maar in bed. Dus om in slaap te komen en in de nacht af en toe. Ik ben er zelf eigenlijk wel klaar mee inmiddels, omdat ik beter wil slapen. Ik heb afgelopen week ook een 'begin' gemaakt om te stoppen, heb 4 nachten niet gevoed maar daarna was ik zooo moe dat ik toch weer toegegeven heb. Zonder borstvoeding sliep ze slechter, en ik was al zo moe. Dus ik moet maar even kijken hoe ik dat op wil lossen.


Ze is in elk geval goed zindelijk tegenwoordig, hoewel ze momenteel nog 'speelt' met het ophouden. Blijkbaar is het een soort sport om te kijken hoe lang je je plas op kan houden. S'nachts hebben we al heel lang geen ongelukjes meer, en ze gaat ook gewoon mee naar de winkel zonder luier (vaak nemen we het potje dan mee voor de zekerheid). Ik zit er nu zelfs over te denken om de luiers weer te verkopen, ik denk dat we ze nu echt niet meer nodig hebben.

Als alles goed gaat kan ze vanaf augustus 1 ochtend in de week naar de kindergarten. Vanaf 3 jaar is dat gratis tegenwoordig, maar je kan niet midden in het jaar instromen. Ik denk dat ze dat ook heel leuk gaat vinden, maar ik wil haar nog niet elke dag daarheen brengen. De basisschool begint hier vanaf 6 jaar, en het jaar daarvoor is de kindergarten goed om in het school ritme te komen. Voor nu is het voor ons belangrijk zodat ze de taal beter leert en wat vaker met andere kinderen kan spelen.


Haar verjaardag hebben we dit jaar ook uitgebreid gevierd, afgelopen weekend met alle opa's en oma's erbij. Ze had het nu ook echt door dat ze jarig was, hoewel ze nog niet snapt wat het betekend. Ze kan aan iedereen vertellen dat ze nu 3 jaar is, en was helemaal blij met alle versiering, taart en kado's. En we hadden ook nog heerlijk weer! Het was een prachtige dag!



12 opmerkingen:

  1. Lief .Hoe je over haar schrijft .Goudsje blom

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd! Wat een heerlijk verhaal over jullie grote kleine meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat schrijf je leuk en liefdevol over jullie dochter! Die van mij is bijna 2 en ik geef ook nog borstvoeding, maar dan juist niet 's nachts. Ivm doorslapen zijn we gestopt met s nachts voeden toen ze 1 jaar was (ongeveer). Als ze na 5 u wakker wordt, dan krijgt ze wel even de borst voor ze weer in bed gaat. Anders staat mijn man naast haar bed en daar valt niets te halen, behalve een dikke knuffel alvorens ze weer in bed gaat. Misschien een tip? En zouden jullie nog graag een tweede kindje willen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondat vera bij ons in bed slaapt is het wat lastig om dan borstvoeding te weigeren. En meestal is het ook de makkelijkste manier om te zorgen dat iedereen verder kan slapen. Wellicht was het inderdaad makkelijker geweest om er eerder mee te stoppen 's nachts.

      Een vriendin van mij gaf alleen op 1 vaste plek borstvoeding, niet in bed maar een stoel in de kinderkamer. Dat is ook een heel goed idee, maar dat leerde ik pas te laat.

      Een tweede kindje.. nee dat willen wij niet. Wij zijn compleet zo :)

      Verwijderen
    2. Ah ja, als je samen slaapt is dat lastig. Als we kamperen, dan liggen we ook met z'n allen en dan drinkt onze jongste ook ineens weer heel vaak. Na de vakantie is het dan even investeren (voor mijn man dan haha, ik ga er dan wel vroeg uit met de anderen, zodat hij kan uitslapen), maar na 3 nachten slaapt ze weer door.

      Dat is ook slim, om op 1 plek te voeden!

      Onze ervaring (3 kinderen) is dat korte termijn winst (op dat moment in de nacht snel weer slapen bijvoorbeeld) op de lange termijn niet gunstig uitpakt, ook voor het kind in kwestie.

      Het blijft zoeken :-)

      Verwijderen
  4. Van harte gefeliciteerd, de tijd vliegt! Toen mijn kleinzoon Down Under jarig was kreeg hij ook zo’n serviesje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat wordt ze al groot. Is haar haar wat lichter geworden of lijkt dat maar zo? Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, toen ze net geboren was was haar haar bijna zwart. Daarna was het heel donkerbruin en nu de zon er weer aankomt heeft ze bijna (donker)blonde plukken ertussen zitten.

      Verwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met haar verjaardag! Wat wordt het een wijs peutertje! :-)

    Jesse dronk tot de zomervakantie 2x per dag, maar ik heb in de zomer de avondvoeding eraf gehaald omdat het zó warm was. Daarna dronk hij alleen nog maar 's morgens, na het wakker worden.
    Daar zijn we in okt/nov mee gestopt. Ik ben in verwachting, volgende week hoop ik te bevallen van een tweeling.
    Mijn tepels deden erg pijn, en ik raakte daardoor enorm geïrriteerd van het voeden. Ik heb gezegd dat ik 'auw tepel' had. Paar ochtenden een kus er op gekregen en daarna was het klaar met voeden.
    Misschien kun je het aan haar uitleggen? Wellicht allang geprobeerd hoor, geen idee natuurlijk ;-). Voeden kan soms best zwaar worden, en het moet geen moeten zijn!
    Succes er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gefeliciteerd! Wat spannend zeg, en dan ook nog een tweeling!

      Uitleggen heb ik wel geprobeerd, en dat gaat goed totdat ze verdrietig/boos word en dan flipt ze. Het in slapen en de nacht gaan wel redelijk zonder, maar zodra het dan ochtend is wil ze de borst en niets anders. Dan helpt alleen opstaan.

      Ik ben het nu nog een keer aan het proberen. Het ging de vorige keer op zich wel goed met stoppen, alleen als ik niet voed moet ik steeds opstaan om haar te troosten en dat vind ik echt heel vermoeiend. We zullen zien. Ik wil ook graag stoppen zodat ik weer lekkerder kan liggen en idd de warmte van de zomer.

      Ik wens je heel veel succes met je aankomende bevalling! Zal aan je denken!

      Verwijderen
    2. Dankjewel :-) Ben de dagen aan het aftellen, de bevalling wordt ingeleid. Blij als mn buik wat dunner is straks!

      Ja dat is moeilijk ja. En 1 voor 1 afbouwen, de ochtendvoeding nog even door laten lopen? En dat dan na een maand zonder nachtvoedingen (en drama) ook afbouwen?
      Succes iig! :-)

      Verwijderen