vrijdag 7 juni 2013

Mijn raarste bezuinigingen


We doen allemaal dingen om geld te besparen. Ik denk dat we allemaal wel het standaard lijstje met bezuinigingstips kennen, dikke trui aan in plaats van de verwarming omhoog,  zelf brood smeren voor de lunch en bukken in de supermarkt. Maar wat zijn nu de gekste dingen die we doen om geld te besparen? Hier een (openhartig) lijstje van de raarste dingen die ik hiervoor doe.

·         Ik gebruik geen tandpasta maar poets mijn tanden met zuiveringszout.
·         Ik gebruik geen toiletpapier na het plassen, in plaats daarvan was ik mij met water en droog ik mijzelf met een gastendoekje.
·         Ik gebruik geen shampoo maar was mijn haren met zuiveringszout en azijn of kattengrit en azijn.
·         Ik rijd 90 km/uur op de snelweg.
·         Ik douche mijzelf slechts om de dag, de andere dag was ik mijzelf bij de wastafel.
·         Ik gebruik een menstruatie cup tijdens mijn periode.
·         Ik zet de felheid van mijn laptop scherm lager zodat het minder stroom verbruikt.
·         Ik maak gebruik van donkere achtergronden op de laptop zodat mijn laptopscherm minder stroom verbruik.
·         Ik koop zo min mogelijk spullen, maar als ik iets echt nodig heb probeer ik het tweedehands te kopen.
·         Ik vis statiegeldflessen uit de vuilnisbak naast de flessen automaat, en raap ze op van straat als ik ze daar tegenkom.
·         Ik houd alle inkomsten, uitgaven en verwachte uitgaven bij in een Exel bestand waarin ik de zorgkosten, kleding kosten en autokosten gespecificeerd bijhoud.
·         Ik spaar alle mogelijke zegeltjes, als ik ze zelf niet kan gebruiken ruil ik ze met anderen voor zegeltjes die ik wel kan gebruiken.
·         Ik repareer dingen en kledingstukken als ze kapot gaan. Als ik het zelf niet kan laat ik het doen.

Als ik het lijstje zo doorkijk zie ik dat ik veel dingen ook doe om het milieu te sparen. Het is leuk te zien dat je op meerdere vlakken voordelen kan hebben van een maatregel. Als ik bijvoorbeeld om de dag douche dan scheelt mij dat water en het gas om het water te verwarmen, maar het scheelt dus ook CO2 uitstoot en waterverbruik, daarnaast heb ik ook nog tijdwinst omdat ik me alleen even snel was. Ik ben benieuwd, doen jullie ook rare dingen om geld te besparen?


4 opmerkingen:

  1. Echt rare dingen doen wij niet, we letten extra op licht vaker uit is, douchen beide om de dag en het maandelijkse sla ik altijd over door een prik :)

    Dat zijn mijn besparingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het wel 'ns nagemeten en vastgesteld dat bij sommige modellen een witte achtergrond juist leidde tot een lager stroomverbruik terwijl bij andere modellen een zwarte achtergrond weer hielp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant! Tot op heden heb ik het laagste verbruik met een donkere achtergrond en mijn helderheid wat naar beneden.

      Verwijderen