maandag 3 juni 2013

The New Self-Sufficient Gardener



 
Vandaag heb ik dit boek ontvangen, ik heb hem besteld van mijn verjaardagsgeld.
Ik had het andere boek van John Seymour al (The New Complete Book of Self-Sufficiency) maar ik had het  idee dat dit boek een waardevolle toevoeging zou zijn. En dat is het zeker.

In 10 hoofdstukken kom je alles te weten over verschillende groente, fruit en kruiden. Alle planten komen één voor één aan bod en in die hoofdstukken kom je alles te weten over de plant, wat voor voeding en bodem de plant nodig heeft, welke ziektes en plagen bij deze plant voorkomen en hoe je de plant oogst en de oogst bewaart.


Daarnaast bevat het boek veel informatie over de zelfvoorzienende tuin door het jaar heen. Hoe je een moestuin opzet, waar je op moet letten bij de grond, waar je welke planten plaatst, en hoe je de rassen kiest.
Ook is er een heel hoofdstuk over hoe je groente kan zouten, drogen, inmaken, invriezen en hoe je jam, chutney, wijn en cider maakt.
Een kleine toevoeging is het hoofdstuk over het houden van kippen, eenden, duiven, konijnen en bijen. In dit hoofdstuk leer je wat de dieren nodig hebben aan verzorging , onderdak en eten, maar ook hoe je ze kan slachten.

Wat dit boek zo bijzonder maakt is dat het zo compleet is. Ook de (ouderwetse) bewaarmethoden vind ik een waarde volle toevoeging. Het is leuk om te lezen dat je pompoenen en courgettes het beste kan bewaren in je kelder in een netje aan het plafond en dat je voor wortel groenten een "wortelpijp" kan maken waarin je ze lang kan bewaren.


En wat minstens zo belangrijk is, het boek is gevuld met prachtige afbeeldingen. Het is een geweldig boek om even iets op te zoeken, maar ook een heerlijk boek om in te lezen en te dromen. Het enige nadeel is misschien dat het een Engelstalig boek is, niet iedereen kan dat natuurlijk lezen. Maar als je geen problemen daarmee hebt is het wat mij betreft een echte aanrader!

Hier vind je dit boek bij bol.com, als je via deze link besteld krijg ik een kleine vergoeding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten