donderdag 24 november 2016

Huishouden

Ligt het nu aan mij of zitten er niet genoeg uren in een dag? Ik heb het gevoel dat er altijd dingen blijven liggen. De laatste tijd kom ik weer helemaal niet toe aan het huishouden en ook al staat het niet bovenaan mijn lijst, ik wil wel een minimum hanteren.

De huiskamer deze ochtend :)
Laatst bedacht ik mij dat ik het ook nooit geleerd heb, wat is nou de beste manier om je huis op orde te houden? Toen wij nog beide werkten deden we op zaterdag ochtend alle klusjes (stoffen, zuigen, opruimen, wasje e.d.). Nu ben ik elke dag thuis maar ik blijf hangen op wassen, wassen, wassen, was ophangen, brood bakken, koekjes bakken, eten koken, boodschappen, baby verzorgen, bed opmaken, opruimen, administratie bijhouden, bloggen, kachel stoken, hout halen, afwassen en afwas opruimen. Steeds neem ik mij voor even te stofzuigen en het komt er niet van.

Dus toen bedacht ik mij dat ik gewoon elke dag een andere kamer onder handen neem, voor 15-30 minuutjes. Klinkt redelijk toch? Ik heb het 3 weken half volgehouden..... Het blijft een leuk plan in theorie :)

Heeft iemand nog een goede tip? Het moet toch gewoon te doen zijn? Alle andere mensen hebben ook een schoon huis, volgens mij heb ik een lesje huishouden gemist ;)

53 opmerkingen:

  1. Vergeet niet,dat je dochter ook tijd vraagt. Wees niet te streng voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha herkenbaar! Helaas ook geen tips dus. In de tijden tussendoor gooi ik er een was in, haal ik de stofzuiger door het huis en probeer andere klusjes te doen. Het gaat zoals het gaat. Gooi daar nu ook de opruimbehoefte bovenop :). Wat wel helpt is telkens hele kleine taakjes te doen. Dus even 's ochtends na het opstaan gelijk een sopje door de wastafel in de badkamer en het toilet. Taakje van een paar minuten maar het blijft wel goed schoon allemaal. Toch een tip dus ;). En tussendoor ook je eigen rust blijven pakken he!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar zeg je wat, een tijdje had ik schoonmaakmiddel en een doekje in de badkamer liggen en dan kon ik dat even snel meepakken in de ochtend. Dat kan ik wel weer doen!

      Verwijderen
  3. Gewoon alles wat je in je handen hebt gehad meteen opruimen. Als je dat altijd doet dan wordt het nooit meer een troep. In het begin zal het niet opschieten maar als je het eventjes doet dan werkt het als een trein. Dat is dan de tip om geen troep meer te krijgen. Als het eenmaal netjes is dan gaat schoonmaken ook veel makkelijker. Bij mij werkt het ik hoop bij jou ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar was ik inderdaad ook mee bezig, opruimen. Er zit schot in, maar toch gaan er ongemerkt wat dingen 'slingeren'. Misschien consequenter zijn..

      Verwijderen
  4. Als het alleen om het stofzuigen gaat, dan zou je eens kunnen kijken naar een stofzuigerrobot. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stofzuigen is maar een klein deel, en met de indeling van ons huis denk ik niet dat zoiets gaat werken. Dan moet ik echt een schoonmaker gaan inhuren en dat gaat mij weer te ver :D

      Verwijderen
  5. Gewoon niet te veel doen maar wel elke dag wat?

    Werkt bij mij prima... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het 'probleem' is dat ik te veel klusjes heb op een dag, zoals vandaag;

      eerst opstaan, wassen aankleden
      baby verschonen, aankleden en voeden
      boodschappen doen
      terug, bak ronde in de keuken (muffins/brood)
      weer baby verschonen, voeden
      even zitten, spelen met Vera en thee drinken
      dan straks luierwas vouwen
      daarna eten koken
      even kletsen, zitten, eten
      baby verschonen en voeden, en wat spelen
      lunch en ontbijt voor morgen voorbereiden
      afwas en keuken opruimen

      dan is het al weer een uur of acht in de avond, en heb ik voor mijn gevoel nog niets gedaan.

      Misschien zit het probleem ook wel in het feit dat ik laat op sta. Ik ga rond 22 uur naar bed, maar ben veel/vaak wakker 's nachts, sta uiteindelijk rond 9 a 10 uur op. Daar 'verlies' ik ook veel tijd. Maar ja, ik wil ook een beetje aan mijn uren slaap komen :)
      Keuzes, keuzes. Ach, Vera is maar een keer klein.

      Verwijderen
    2. Ja ze is maar een keer klein. Geniet ervan en aanvaard het gevoel van dat je 'niks' doet op een dag. Ik heb er ook mee geworsteld toen ik mijn (vier)kinderen kreeg. En nu zie ik het bij mijn kinderen terug. s Nachts een aantal voedingen die weliswaar half slapend gedaan worden,maar zomaar eens een keer acht uurtjes in diepe slaap is er niet bij.Voorlopig.Het gaat echt over hoor. Ineens slaapt baby een hele nacht door. Ik heb mijn kinderen wel aangeraden om wegwerpluiers te nemen.Dat scheelt heel veel tijd. (Ik vind jouw keuze heel dapper). En verder alles met de franse slag: Stoffen met plumeau,oppervlakkig stofzuigen. Kortom alles vereenvoudigen. Behalve de aandacht voor je kindje.Want met een jaar zijn ze baby af hoor.

      Verwijderen
  6. Sinds ik niet meer werk, ben ik steeds meer bezig met huishouden. Er lijkt geen eind aan te komen. Altijd zie ik spullen. Die beter kunnen.

    Ik heb een tijdschema. Het mag niet langer duren dan maximaal 1,5 uur. Maar ja, dat is theorie. Toch lukt het me wel.....
    Maar ja, jij hebt een baby, een handenbindertje en vele wassen. Onvergelijkbaar.

    Succs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hoe meer je thuis bent des te meer je zooi ziet ;) Het stomme is, even stofzuigen is zo gebeurt maar op de een of andere manier schiet zoiets er dan toch bij in.
      Misschien helpt het om naast de tijdsduur vast te leggen ook het tijdstip vast te leggen. Meer ritme of zo? Ik zal dat eens proberen.

      Verwijderen
  7. Het laat uit bed komen helpt vast niet echt mee. Dat je zo vaak wakker bent, is dat onrust? Of is dat Vera? Aan onrust kun je natuurlijk wel dingen proberen te veranderen.

    Daarnaast begrijp ik niet dat je elke dag brood/koekjes/muffins bakt. Efficienter lijkt me dat je in een keer wat meer brood bakt voor een paar dagen (invriezen). En koekjes/muffins elke dag? Why?

    Elke dag boodschappen klinkt ook niet heel efficient; dit kan gewoon twee keer in de week bijv.

    Gewoon wat ideeen he, niet als terechtwijzing.

    Ik merk vooral dat wassen/drogen/strijken hier veel tijd kost. En stofzuigen dankzij hond+2 katten. Ik probeer bepaalde taken op vaste momenten te doen, dat maakt dat ik dan niet zo achter de feiten aan loop.

    Maar uiteindelijk heeft volgens mij iedereen hetzelfde en heeft niemand de shizzle echt op orde. Ook al lijkt dat zo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ik zie dat het wat onduidelijk overkomt. Ik doe maar een keer per week boodschappen en bak niet elke dag. Ik bedoelde meer dat er standaard klusjes zijn die gedaan moet hebben en dat ik daarnaast aan weinig toe kom, het is vooral slechte planning.

      Het vaak wakker zijn komt momenteel door kiespijn, al een week of 5. Volgende week word ik daar eindelijk aan geholpen, hopelijk gaat het slapen dan beter.

      Ik denk ook inderdaad dat ik het op vaste momenten moet plannen, wellicht dat ik dan meer ritme krijg. Want zo veel werk is het niet eens, vroegah kon ik het hele huis in 3 uur aan kant krijgen.

      Verwijderen
  8. Is het geen optie om het huishouden te doen met Vera in de draagdoek/draagzak? Als het huishouden echt naar me schreeuwt maar Lucas ook dan doe ik hem in de draagdoek of -zak en kan ik even de klusjes doen die gedaan moeten worden. Daarnaast "helpt" hij tegenwoordig met kleine klusjes zoals de was uit de machine halen. Zo combineer ik de klusjes die gedaan moeten worden met quality time met Lucas. Overigens is hij nog geen 14 maanden maar dit vindt hij wel heel erg leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat sowieso, ik heb Vera overdag (bijna) altijd in de draagdoek. Ik zit me juist te bedenken dat ik haar overdag misschien eens weg moet leggen.

      Helpen doet Vera ook, als ik de droge was opvouw geef ik haar vaak een doek. Die zij dan weer nat maakt :D Was opvouwen doe ik meestal ergens waar zij bij kan liggen (op bed ofzo) is gezelliger.

      Verwijderen
  9. Waarschijnlijk een van de vele redenen waarom mensen wél voor wegwerpluiers, bakkersbrood en banket enzenz gaan. Omdat een gezin nou eenmaal tijdsbesteding an sich is. Evenals het huishouden.
    Niet dat wat jullie doen niet geweldig is, maar dat je wel even ziet wat jullie extra doen wat veel anderen niet doen.

    Boodschappen doe ik eens per week. Poetsen gaat nog altijd tussendoor, als ik tijd heb. Het gebeurt wel, maar ik plan t niet meer. Oh ja, elke dag om zes uur opstaan helpt, ja mijn kinderen zijn vroeg....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook, is natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten stellen. Het blijkt maar weer dat het schoonmaken niet bovenaan mijn lijstje staat :)

      Ik denk dat het ook veel een gevoelskwestie is, ik heb in mijn hoofd een hele lijst aan dingen die ik nog wil/moet doen. En daardoor voelt het alsof ik nergens aan toe kom denk ik.

      Ook nog een idee om een lijstje te maken en steeds als ik ergens aan toe kom te strepen, wellicht dat ik dan toch meer het gevoel krijg dat er wat gebeurt.

      Verwijderen
    2. Dat kan helpen. Maar het kan ook zijn dat je het gevoel hebt je te moeten bewijzen omdat je "thuis" bent?. Misschien dat je juist een hoop wilt doen om Maarten te ontlasten?

      Verwijderen
    3. Ja daar heb je een goed punt, ik wil alles in huis doen omdat Maarten al fulltime werkt. Zodat hij op werkdagen zijn vrije tijd lekker aan Vera kan besteden. Dus ik pak alles zelf op en dat is wellicht wat veel, in het weekend helpt hij ook wel maar dan wil ik voornamelijk genieten met zijn 3en. Keuzes keuzes :)

      Verwijderen
  10. Misschien helpt het om wat aan tijdmanagement te doen? Als ik elke dag de bovenverdieping glad trekt, kost me dat 37 minuten. Dat weet ik, omdat ik dat een keer getimed heb. ´De bovenverdieping doen´ klinkt veel meer werk dan: ¨Een half uurtje boven werken¨. Dat halve uurtje blijkt er vaak gewoon te zijn!
    Verder denk ik gewoon nooit teveel na over huishoudelijke klussen. Niet of ik zin heb, of het leuk werk is, of het zinvol is. Enkel: gewoon (gaan) doen.
    En dan blijkt er veel te kunnen ;-). En natuurlijk blijven streven naar efficiëncy. Eén keer per maand alle houdbare boodschappen halen/laten bezorgen, scheelt veel tijd, om maar iets te noemen. Verder bak ik 3 grote broden in één keer. Daar zou jij misschien een hele week mee toe kunnen en het is maar één keer bakken. Ook dat heb ik een keer getimed: 3 broden bakken = 7 minuten tijd (de rest is wachttijd).
    Succes hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed punt, dat tijdmanagement is het vooral. Stofzuigen kost mij wellicht ongeveer 20 tot 25 minuten, even alle kamers netjes maken 30 minuten, stoffen kost per kamer misschien 15 minuten. Zoveel werk is het helemaal niet, het is vooral slechte planning en misschien ook wennen met baby er bij.

      Ik denk dat ik toch maar weer mijn planning er bij pak, een kamer per dag in 30 minuten en dan op een vast moment (na de lunch of zo). Met frisse moed!

      Verwijderen
    2. Wow wacht... stoffen per kamer 15 minuten? Dat is best lang... Heb je dan zoveel spulletjes of wil je alles nat afnemen?
      Ik stof hier het hele huis in 15 minuten... (ok.. dichte kasten en geen prulletjes).

      Hier helpt het om per dag 15 minuten op te ruimen (gewoon de boel aan kant) en 15 minuten grondig op te ruimen (de diepte in) en dan gelijk te poetsen waar ik opruim.
      Daarnaast doe ik eens per week een snel rondje waarin ik stof, stofzuig, keukenkastjes afneem, pakplekken afneem, WC's poets en de badkamer poets. Kost me 1 1/2 uur. Dat lukt niet met een baby in je handen, maar wel als je man voor haar zorgt.

      Verder lijkt het me ook best druk met zo'n kleintje én kiespijn. Soms gaat er alleen wat er gaat...

      Verwijderen
    3. Niet zoveel prulletjes, wel nat afnemen en groot huis. Misschien schat ik het wat verkeerd in, ik zal de timer er eens bij nemen :)

      Misschien toch een idee om in het weekend een rondje zonder baby te doen...

      Verwijderen
  11. Ach, tijd met Vera gaat boven alles. Dat huishouden komt wel weer op de rit. En al is er een keer niet gezogen, nou en? Af en toe samen met Maarten een haastig rondje door het huis en het ziet er weer prima uit. Zelf ha ik voor de rommeltjes die ineens rondzwerven een wasmand(of doos) daar deed ik alles in. Dan was het voor het oog snel netjes.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is dat ik geen foto kan delen maar hier is het ook versie bom ontploft hoor!
    Toen mijn dochter baby was had ik zeeën van tijd... die was zo braaf en bleef lekker op dr kleedje als ik er speelgoed neerzette, mijn zoontje zet het op een brullen in de box en trekt mijn emmer omver als ik hem los laat lopen.
    Dus ik kan NIET schoonmaken als hij wakker en als hij slaapt ben ik moe (zwanger he).
    Dus mijn man stofzuigt (hij wilde een hond :P) elke dag. En naast de afwas, was en verzorging van kids en eten en ohja ook de weekboodschappen doe ik waar ik tijd voor vind en wat ik het hoogst nodig vind :p

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het voordeel is dat mijn jongens zeker om 6 uur wakker zijn. Smorgens begin ik eerst met ontbijt maken en koffie zetten. Als de kinderen eten dan laat ik even de hond uit. Zo heerlijk thuis komen terwijl je de verse koffie ruikt! Dan pak ik de stofzuiger er bij en haal die door de woonkamer. Vaak gaat onze hond snachts stiekem op de bank en die haren wil ik toch echt niet in m'n kleding hebben. Vandaar dan gelijk ook stofzuigen bij de tafel waar de kinderen hun ontbijt hebben gegeten. Dan maak ik de school tasjes klaar en ruim de vaatwasser uit en daarna ga ik even zitten met een kop koffie en lees wat blogs. Dan is het tijd voor de kinderen om brillen en tanden te poetsen geeft mij de gelegenheid om een doekje over de kasten en tafel te halen. Tijd om schoenen aan te doen en naar school. Als ik thuis kom maak ik ontbijt voor mezelf en drink nog een kop koffie. De ochtend doe ik boodschappen of een wasje of plof op de bank. Regelmatig haal ik wat slaap in. Tussen de middag haal en breng ik de kindjes van en naar school voor de lunch en dan heb ik nog 2 uurtjes om wat te doen. Meestal hang ik dan een was en vouw die van de dag ervoor op. Bij veel pijn en vermoeidheid kruip ik een uur m'n bed in. Om 3 uur kinderen uit school halen. Spelletje doen met ze, oid. Half 5 begin ik met het avond eten en na het eten doet man de keuken als hij thuis is. Is hij er niet en ben ik te moe laat ik het staan tot de volgende dag, om 7 uur liggen de kinderen in bed en meestal ga ik tussen 8 en 9 uur zelf ook slapen.

    Al met al een heel verhaal. Het komt er in het kort op neer dat mijn dagen om de kinderen en het huishouden draait. Vaste klusjes op vaste tijden. Ik denk dat routine het toverwoord is.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je kan haar ook eens in de box laten spelen met wat speelgoed of blokken.
    En als ze haar slaapjes doet in bed heb je ook je handen vrij.
    Je hoeft niet altijd met haar rond te sjouwen.
    En van brood van de bakker eten vergaat de wereld ook niet.
    Kortom, iets gemakkelijker denken, dan houdt je vast wat meer tijd over.





    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben gelukkig dus niet de enige! En mijn 'baby' is inmiddels 8 ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Daarom heb ik een vaste ochtend. Kan ik het de rest van de week redelijk negeren, hoewel ik met al die kinderen hier wel vaak twee keer per dag even gauw stofzuig.
    Het is ook elke keer wel wat. Ik zit nu eindelijk, maar er staat nog te scheiden afval en vaat op het aanrecht, Toet slaapt nog niet, de wasmand zit alweer aardig vol... En zo gaat het altijd maar door.

    En dat is inderdaad de reden dat ik hier lekker flauw wel een vaatwasser en droger heb. Ik heb er op zich de tijd wel voor om het met de hand te doen, maar ik besteed die tijd dan weer liever aan mijn neus buiten de deur steken of iets met de kinderen doen.

    Ja, soms vraag ik me af waar ik vroeger druk mee kon zijn in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met zoveel mensen is een vaatwasser ook goed te verdedigen vind ik zelf :)
      Wij hebben gewoon zo weinig afwas dat het bij ons dagen zou duren voordat we hem vol hebben. In 15-20 is het ook helemaal gepiept met de hand dus kleine moeite.

      Verwijderen
  17. Ken je Flylady al? Het is een beetje rigoureus, maar de kern is dat je bepaalde routines opbouwt, zodat je huishouden 'als vanzelf' gaat. Best lollig.
    En een tip van mijn moeder.. rommel opgeruimd en een schone vloer, dan oogt het allemaal schoon en netjes.
    En tja... blame it on the baby. Is toch echt een beetje een blok aan je been/ballast in de draagdoek. Niet dat dat erg is, helemaal niet, maar het kost wel een beeeetje tijd, zeker als je alleen met haar bent en niet een grote broer of papa in de buurt hebt lopen, zoals ik gelukkig vaak heb :-). Groetjes van ons!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb vroeger wel eens naar flylady gekeken maar is nooit echt wat geworden, ik zal nog eens kijken.

      Groetjes terug!!

      Verwijderen
  18. Een motiverend muziekje helpt mij altijd goed ! gewoon op de laptop, youtube opzoeken en een nummer opzoeken wat je leuk vind. hij selecteert daarna zelf soortgelijke nummers. lekker fout meezingen en aan de slag

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Na mijn dagje werken, koken en de afwas zet ik mijn kookwekker. 30 minuten. In die 30 minuten moet ik me focussen op mijn huishouden. Maakt niet uit wat ik aanpak, als ik maar niets anders doe. En in het weekend ben ik dan 'vrij'. Op die manier kan ik heel mijn huis schoonhouden, zonder dat mijn halve zaterdag gespendeerd wordt aan het huishouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Word lid van Flylady. Die heeft mij op de rails gekregen. Je vindt haar op flylady.net.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hall Maia, zelf ben ik groot fan van Monique Wortelboer. Zij heeft een lang geleden een boekje geschreven:Huishouden, de zorg voor het leven. Het eerste stuk van het boek is vrij antroposofisch. Daarna gaat ze per leeftijdsfase dieper in op het huishouden ook met kinderen. Fantastisch. Zij heeft er voor gezorgd dat ik het huishouden nog meer ben gaan zien als leidende kracht vooral voor mijn kinderen. Ik denk dat het ook goed bij jou en jullie manier van leven past. Vriendelijke groet Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat boek vind ik mooi. Huishouden is een levenskunst.
      Ik denk niet dat je een lesje gemist hebt. Het runnen van het huishouden met kind(eren) moet je in de praktijk leren. Wat het beste bij jullie past.Dat gaat niet in een paar weken. Ik zou dus niet te hard zijn voor jezelf. Genoeg slaap uren is ook heel belangrijk 😉

      Verwijderen
    2. Nu ben ik heel benieuwd naar dat boek, eens kijken of ik eraan kan komen! Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  22. Oh, dan ben ik zeker die ene andere persoon wiens huis nooit op orde is. Vanochtend hebben we snel even opgeruimd, want we kregen bezoek... Zo gaat dat hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hier is ons huis ook altijd ontploft, behalve wanneer ik bezoek krijg. Tenminste bezoek dat zich heeft aangekondigd. Want als iemand onaangekondigd langs komt, tja..dan is dus de bom nog steeds ontploft ;-)
    ik bedenk ook altijd maar dat als het altijd zo netjes is bij een ander, dat het daar ook anders zal zijn als ik onaangekondigd langs kom.
    En tijd met de kinderen gaat bij mij ook voor op het huishouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Volg je blog nu een poosje, erg leuk! Zelf hebben we een dochtertje van 8 maanden en ik bewonder juist telkens wat jij allemaal doet! Haha, komt bij mij ook erg weinig van terecht op het moment;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het gevoel van niks gedaan te hebben op een dag heb ik ook een hele poos gehad. Op een gegeven moment heb ik zelfs een keer geloeid naar mn man omdat ik het idee had dat ik alleen maar met voedingen/mn zoontje bezig was 😋.
    Rond een half jaar kon hij echt heerlijk in z'n bedje slapen overdag. Ik voed hem in slaap, leg hem in bed (los ledikantje, snachts slaapt hij bij ons in bed) en heb dan vaak 2-3 uur de tijd om aan de slag te gaan. Tot hij een maand of 7-8 was kwam ik ook vaak pas rond half 10 uit bed. Ik had die slaap blijkbaar nodig. Nu elke dag om 8 ur wakker allebei, ook in het weekend. Het vind vanzelf zn weg wel. Accepteer zoals het gaat, geniet van je meisje. Mijn man zegt ook vaak: de belangrijkste taak is goed voor ons kind te zorgen en dat heb je vandaag gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Op dit moment is Vera ruim 7 maanden maar in slaap voeden en dan stiekem weg gaan lukt mij nog niet. Ik blijf het af en toe proberen, komt vanzelf. Lijkt mij wel heerlijk om dan even wat 'los' te kunnen doen.

      Verwijderen
  26. Hoe gaat het nu? Bij mij is er in die tussentijd weer zóveel veranderd! Het veranderd allemaal elke maand wel weer, lijkt het. Moest gisteren aan dit blogbericht denken, toen mn man onze zoon mee had op een ritje stort en de kar weer bij opa en oma terugbrengen. Even ruim 2 uur alleen thuis. Gewerkt als een kweet-ik-t-wat haha. Jesse slaapt nu wel 's middags zo'n 3 uur, en da's o zo fijn! Maar, niet te veel herrie maken want anders zit meneer weer overeind in bed.
    Lukt het nu om Vera weg te leggen? Of voed je ze op jouw bed in slaap en sluip je dan weg? Je zou ook eens kunnen proberen om een campingbedje buiten te zetten (hoeslaken erover tegen muggen). Jesse slaapt ook erg goed met buitengeluiden om zich heen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vera is inmiddels groter en ik kan nu makkelijker dingen doen, ook ken ik haar ritme beter en kan ik daar omheen plannen.

      Dus meestal doe ik wat kleine dingen in de ochtend, vaak tuindingen. Dan zet ik haar in de kinderwagen en ben ik 30 tot 45 bezig. Ze vind het leuk op buiten te zitten en kijkt om zich heen.

      Huishoudelijke dingen doe ik na haar middagdutje, dus ergens tussen 13 en 16 uur. En vaak laat ik haar dan gewoon ergens zitten spelen, afhankelijk van waar ik ik ben. Dat gaat eigenlijk altijd goed, zolang zij zich goed voelt (niet als ze last van tandjes heeft). Ze kan behoorlijk goed alleen spelen.

      En na het avondeten zit ze even bij Maarten en kan ik even afwassen, de keuken opruimen, misschien de was binnenhalen of snel even stofzuigen. Dat scheelt ook.

      Slapen doet ze nog steeds op mij, en ik heb eigenlijk nog niet de moeite gedaan om dat te veranderen. Ben het nog steeds wel van plan maar het heeft tot nu toe nog geen prioriteit gehad :) Ik wil binnenkort nog eens proberen om te voeden in bed en dan weg te sluipen als ze slaapt, dat lijkt mij het makkelijkst om te beginnen.

      Het huishouden is nog steeds niet altijd op orde, maar ik merk dat dat ook aan mijn prioriteiten ligt. Ben nu vaker in de tuin bezig, en in huis doe ik alleen het hoog nodige.

      Verwijderen
    2. Goed om te lezen. Ik vond het ook echt een zoektocht. Je groeit er vanzelf in, heb ik zelf gemerkt. Ik had allerlei plannen en ideeen toen ik nog zwanger was, maar ik heb ze maar wat bijgesteld hahaha..

      Ja begin van de avond heb ik ook vaak een halfuurtje dat ik even flink wat kan doen.

      Enne, je huishouden komt vd winter wel. Toen wij nog een grote groentetuin hadden kwam ik ook veel minder aan het huis toe. Lekker leven bij de dag, en veel naar buiten met je meisje. Heerlijk hoor. Wij gaan nu gras inzaaien, zodat Jesse hier lekker kan spelen. Zat nu steeds in de grond te wroeten en er stonden allerlei giftige planten.

      Verwijderen
  27. elke week als ik een middag vrij ben van werk. probeer ik zoveel mogelijk te doen, zodat ik in het weekend leuke dingen kan gaan doen. Maar vraag me ook vaak af dat de dagen soms kort lijken. Vaak heb ik een heel lijstje en voor dat ik het weet is het alweer avond. Nu heb ik ook huisdieren dus elke dag stofzuigen is wel belangrijk. Daarom heb ik een hele goeie uitgekozen die voldoende zuigkracht heeft!

    BeantwoordenVerwijderen