woensdag 9 november 2016

Nog meer Wecken

Onlangs maakte ik een aantal potjes met kant en klare pastasaus, ideaal voor die dagen waarop koken er niet van komt. Zo heb je toch een lekkere, snelle, goedkope en gezonde maaltijd. Win-win-win en win. Helaas was ik al weer door mijn voorraadje heen, ik merk dat ik met een baby in huis toch wat minder georganiseerd ben. Maar het beviel goed, heel goed. Dus ik besloot meer te maken.

Gister begon ik 's ochtends met een grote pan met linzensoep volgens klassiek hollands recept, maar dan zonder vlees. Heerlijke maaltijdsoep vol met wortel, knolselderij, prei, knoflook, ui en aardappel. En linzen natuurlijk, lekker veel linzen. Ik maakte 5 liter, zette 1 liter opzij voor directe consumptie en deed de overige 4 in 4 grote weckpotten.


Daarnaast zette ik nog een pan op waarin ik  nog een keer de pastasaus maakte. Ook hiervan maakte ik 5 porties waarvan ik er vier weckte. Wel zo efficiënt om  met een wat vollere pan te wecken. Omdat het allemaal zonder vlees was hoefde het maar 30 min op 90 graden en voila.... weer 8 kant en klare maaltijden op de plank!


Ik heb eerder deze week ook al voor het eerst brood geweckt, handig om op de plank te hebben omdat ik geen afbakbroodjes meer in huis wil halen (vanwege plastic/zero waste). Ik maakte twee soorten, een zoete met kaneel en een 'gewoon' brood volgens mijn normale recept. Wat mij betreft is de test geslaagd, het zoete brood houd zich iets beter dan het volkorenbrood. Dat is een tikkeltje droog maar goed te eten en geroosterd helemaal lekker en leuk die ronde schijven.


Het wecken bevalt goed, een van de dingen die nog op de planning staan zijn kikkererwten. Ik heb meerdere kilo's gedroogde kikkererwten en ik zou het fijn vinden die gaar klaar te hebben staan. Dan zal ik ze eerder gebruiken om lekker hummus te maken, of kikkererwtensalade nu vergeet ik ze steeds in de week te zetten :)

8 opmerkingen:

  1. Ik bak ook zelf brood en heb altijd meerdere een tijdje in de diepvries als reserve liggen. Doe het brood voor iedere dag ook altijd bewaren in de diepvries omdat het snel oud wordt en bederft zonder conserveringsmiddelen.
    Ik gebruik altijd pure vegetarische gist zonder slacht vet en andere toevoegingen. Deze gist wordt in Duitsland gefabriceerd. Doe jij dit ook? En indien ja, ben jij misschien op de hoogte welke winkelketens in Duitsland deze gist ook verkopen, denk namelijk dat ik voordeliger uit ben als ik deze ook in het groot kan inslaan in Duitsland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan uit je bericht niet opmaken of je verse gist gebruikt of droge, ik zelf gebruik droge gist. Dit koop ik online omdat ik hier in de buurt (platteland) dat niet kan vinden.

      Ik vond hier een heel goed product, droge gist/ biologisch en zonder toevoegingen. Maar helaas boven mijn budget, € 19,- per 500 gram
      Je vind het bij deze link:
      https://www.baeckerei-spiegelhauer.de/Bio-Trockenhefe-500-g

      Ik koos voor een betaalbare versie, niet bio maar wel vegan. € 5,50 per 500 gram
      Zo ver ik begrijp kan je een pak hiervan invriezen en een jaar later nog prima gebruiken.

      http://www.ebay.de/itm/231993773679?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

      Ik weet niet of ze ook naar Nederland versturen, maar de fermipan is wellicht ook in Nederland te krijgen.

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je reactie, ik ga meteen kijken bij de aangegeven websites.

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat je dat allemaal weckt! Staat ook zo gezellig altijd die weckpotten met inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wilje je broodrecepten ook delen? Of staan die al ergens op je blog. En hoeveel deeg doe je in een pot?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte een standaard brooddeeg,

      500 gram meel (250 bloem en 250 volkorenmeel)
      1 el zout
      7 gram droge gist
      300/350 ml water
      1 el olie of boter

      - Dit mengen en tot een deeg kneden,
      - in eerste rijs 30 min
      - dan platslaan en in 3 bollen verdelen
      - in een weckglas doen
      (weckglas van te voren invetten en met paneermeel bekleden)
      - dan tweede rijs, uurtje ongeveer
      - Afbakken in de oven, ongeveer 20 min op 180 graden (hetelucht)

      Voor het zoete brood maakte ik een vegan variatie van dit brood:
      http://de-gulle-aarde.blogspot.de/2014/02/kaneelbrood-wecken.html

      Ik gebruikte weckglazen van 0,75L en zou de volgende keer iets meer deeg maken. Ik denk dat je met 600 a 700 gram meel de potten mooier vol hebt, dus dan het recept hierboven even omhoog rekenen. Ik zelf vind het niet erg om een stukje af te snijden en op te snoepen, dus gebruik waarschijnlijk gewoon 750 gram meel de volgende keer :)

      De broden weckte ik 30 minuten op 100 graden.

      En niet onbelangrijk: Een stortglas gebruiken! Als je glazen hebt met een (iets) smallere hals krijg je het brood er niet meer uit!

      Verwijderen
  4. Brood in de weckpot vind ik een héél leuk alternatief voor afbakbrood!

    BeantwoordenVerwijderen