zaterdag 12 november 2016

Zero Waste Zaterdag: Update

De laatste weken gaat het erg goed met Zero-waste inkopen, het shoppen bij de bio boer bevalt prima. Ik ga nu elke donderdag voor 13 uur (dan sluit het winkeltje) bij ze langs en zoek daar mijn verse groente en fruit uit, meestal koop ik voor ongeveer € 25,-. Standaard koop in dingen als paprika, uien, veel champignons, pompoen, een witte of groene kool, een knolselderij, preitje, broccoli of bloemkool, knoflook, aardappel en qua fruit was appels, peren, citroentje (heb ik nu vers in huis in plaats van sap) en inmiddels ook sinaasappels.

Na mijn bezoek aan de boer rijd ik langs de supermarkt in datzelfde dorpje en haal ik nog wat bananen, bloem/meel, evt. olie in glas (om koekjes te bakken) en een stukje kaas in mijn meegenomen bakje voor Maarten. Er zijn een aantal dingen die ik niet hier kan halen en die koop ik bulk online, dingen als biologische zonnebloempitten, biologische pompoenpitten, gist, zuiveringszout, biologische rozijnen en biologische tarwezemelen. Ook kocht ik bij een particulier 7 kilo verse walnoten in een aardappelzak, hiervoor betaalde ik € 27,- maar ik verwacht er ook wel wat langer mee te kunnen doen. Al met al ben ik door de bulk aankopen flink over budget deze maand, maar ik probeer er niet moeilijk over te doen. Ik heb tenslotte ook een voorraad met goede kwaliteitsproducten.

Er is maar een nadeel aan het winkelen bij de bio boer, hij zit in een dorpje waar ik normaal niet kom. De plaats waar ik voorheen boodschappen deed is precies de andere kant op, en dat is jammer want daar hebben ze veel meer keus qua winkels. Dus deze week besloot ik niet te steng te zijn en de boodschappen maar in het andere dorp te doen, dan merk je pas weer hoeveel verpakkingsmateriaal je koopt bij de supermarkt voor simpele dingen als groente. Ik was het al weer bijna vergeten!

Ik heb gelijk de dingen die ik daar nodig heb groot ingeslagen, zodat ik er voorlopig niet meer langs hoef. Volgende week ga ik weer lekker langs de bio boer!

5 opmerkingen:

  1. Ik koop al jaren wekelijks bij een bio-internetboer. Veel spul uit de regio. Ik merk,dat ook zij steeds minder verpakkingsmateriaal gaan gebruiken. Veel groente en fruit kan los in de box.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lastig is dat als je elke keer tegen je principes aan loopt! Uiteindelijk word dat steeds minder, het gaat steeds makkelijker om zerowaste boodschappen te doen. Bulk inkopen is inderdaad slim, dan kun je winkelen in je eigen voorraad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sommige dingen koop ik ook in bulk, en wat er af en toe bij moet, soms niet omdat het handiger uitkomt bij de super/andere winkels. Het blijft schipperen met principes. Ik heb wel afgeleerd me eraan te storen. Ik doen mijn best, meer dan de gemiddelde burger, meer dan mijn best kan ik niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar koopt deze bio-boer zijn producten, weet je dat? Verbouwt hij dat allemaal zelf?
    Geniet ook van er lekker er even uit zijn, dat is toch ook belangrijk? Ook voor je dochter. Groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het grootste deel verbouwt hij zelf, een deel komt bij lokale bio boeren vandaan (heb ze ook gezien bij leveren) en een klein deel koopt hij nog elders in. Dingen die niet regionaal verbouwd worden zoals citroenen, sinaasappelen en soms avocado's.
      Hij is ook altijd duidelijk waar dingen vandaan komen, en ik vind het niet erg om wat meer te betalen.

      Verwijderen