zaterdag 21 september 2013

Boodschappen en menu week 39

Menu

21-Sep  zaterdag Ovenfriet met sla en curry knakworst
22-Sep  zondag Zuurkoolstamppot met rookworst
23-Sep  maandag Zuurkoolstamppot met rookworst
24-Sep  dinsdag Gewokte tarwe uit de vriezer
25-Sep  woensdag Preistamppot  uit de vriezer
26-Sep  donderdag Tomaten-groentesoep uit de vriezer
27-Sep  vrijdagSnijbiet met aardappel en worst uit de vriezer



Boodschappen
aantal artikel  bedrag   totaal 
1 Volk. zuurdesembrood 750gr   0.65   0.65
0.596 Bananen   0.95   0.57
1 Verse melk halfvol 1L   0.59   0.59
1 Houdbare melk halfvol 1L   0.59   0.59
1 Tomatenketchup   0.79   0.79
1 Geleisuiker 2 op 1   0.69   0.69
1 Havermout, hele vlokken   0.39   0.39
1 Kidney bonen   0.39   0.39
1 Augurken grote pot   0.59   0.59
1 Zuurkool 770gr   0.59   0.59
1 Linzensoep 800gr   0.79   0.79
1 Rode kool 650gr   0.45   0.45
1 Ananas stukjes groot blik   0.59   0.59
1 Mais   0.49   0.49
1 Chocolade 100gr   0.39   0.39
1 Zoute stokjes 250gr   0.39   0.39
1 Afbakpistoletjes 4st   0.35   0.35
totaal   9.29

Deze week ben ik weer binnen het budget van €10,- gebleven en ik heb mijn voorraad nog wat aan kunnen vullen. Met de winter voor de deur kan ik het toch niet laten om mijn bescheiden voorraad toch iets uit te breiden. Het brood was voor de helft van de prijs, omdat het brood van gisteren is. Daarnaast heb ik gisteren nog twee broden gebakken.

Van de houdbare melk heb ik chocoladevla gemaakt, met suiker, maizena en cacaopoeder uit mijn voorraad. Ik was eigenlijk op zoek naar yoghurt maar dat verkopen ze hier (bij de winkel waar ik was) alleen ik kleine bakjes, en dat is duur.

De augurken, chocolade en afbakpistoletjes zijn luxe en als lekker extraatje bedoelt. En ik heb hier nog genoeg fruit liggen om de bananen aan te vullen en op twee stuks per dat uit te komen.

Ik ben vorige week niet aan de preistamppot toegekopen, dus staat hij deze week op het menu. En vanavond lekker ongezond patatjes :) Is ook een keertje leuk. Maar wel gewoon met een lekkere portie sla.

Verder eet ik lekker simpel, ik ga mijn vriezer een beetje leger eten. Dit komt gelijk mooi uit, want ik heb gisteren mijn hand flink bezeerd. Tijdens het schoonmaken van potjes met een glaskrabber (hardnekkig label) ben ik met de glaskrabber uitgeschoten in mijn handpalm. Gelukkig heb ik niks doorgesneden en kwam ik met de schrik en veel bloed vrij (en gekrenkte trots, want dom). Maar mijn hand heeft een flinke jaap en het is wel pijnlijk dus toch even wat rustiger aan doen.
De extra ruimte in mijn vriezer ga ik gebruiken om binnenkort te vullen met zelfgemaakte erwtensoep! Hmm ik heb er al helemaal zin in.

18 opmerkingen:

  1. Ai! Dat zal pijn doen. Maar de labeltjes zijn eraf, mag ik hopen? :-) Veel succes verder met je budget. Knap hoor, dat je het zo redt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was een domme actie :) Bij dit potje gaat het label er blijkbaar niet af, ik denk dat ik hem maar weg doe. Bedankt!

      Verwijderen
  2. Hallo je mag wel uit kijken voor infectie aan je
    hand als je soda in huis hebt zou ik hem een poosje
    in soda water houden geneest dan ook sneller.
    Ben ook bezig om van alles in te maken en voor de vriezer
    Leuk vindt ik dat om te doen .Groetjes Esmiralda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou de wond in de gaten en het ziet er goed schoon uit.
      Dat mag ook wel na spoelen en bloeden. Voorlopig zit er een verbandje omheen.

      Verwijderen
  3. Sterkte met je hand. Volgende keer misschien gewoon laten weken? Erwtensoep in de vriezer, is dat niet een beetje vroeg? Er is nog vaak groente in de aanbieding of misschien bij een boer in de buurt.
    Boontjes zijn er veel, bloemkool, paprika en courgette zijn goed in te vriezen. Tomaten doe ik nu voor het eerst. Sla wat uien in! Misschien moet je toch kijken hoe je wat meer vers kan eten. In de winter kan je nog vaak genoeg uit de diepvries eten. Misschien kan je koude kamer ook voor een beetje opslag dienen. Fruit, groente als prei, uien, een kool, ..... Knap hoor dat je zo rond kan komen. Misschien mogen we af en toe een tip spuien? Goed bedoeld!
    Groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat betreft de pot en het label, ik had hem al uren laten weken. Het bleek een hardnekkig geval. Het label is er zelfs met de glaskrabber niet afgekomen. Maar doordat de pot nat was gleed hij in mijn hand weg en sneed ik mijzelf.

      De erwtensoep vries ik in omdat ik gewend ben om veel te maken. En na twee a drie dagen soep heb ik het wel gehad. Dan vind ik het lekker om nog een paar porties in te vriezen. Bovendien heb ik zin in erwtensoep :)

      Ik heb toevallig een 5kg zak uien gekocht laatst, en die blijven prima goed. Mijn koude kamer kan ook goed groente en fruit bewaren. Maar ik moet wel uitkijken, want als het echt koud wordt heb je kans dat de muizen daar weer komen. Daarom mag er niks eetbaars zomaar 'open' liggen.

      Paprika heb ik wel altijd in de vriezer, evenals prei. Verder vries ik weinig groente in, tenzij ik iets over heb. Ik gebruik ook veel prei, ui, knoflook en wortelen vers momenteel. Maar omdat ik meestal alleen ben, vries ik dan weer een deel van de maaltijd in. Zodoende eet je niet altijd 'vers' , ook al was het ooit wel vers.

      Ik ben heel blij met de tips en opmerkingen van iedereen, het houd me scherp en ik leer er van!

      Verwijderen
  4. Sterkte met je hand. Yoghurt kan je vrij simpel zelf maken. Je koopt gewoon 1 keer een bakje natuuryoghurt. Je verwarmt een liter gesteriliseerde melk tot ongeveer 40 tot 42 graden en je doet er 3 lepels yoghurt bij. Dan in een schone thermoskan doen of op een andere manier op ongeveer 40 graden houden. Na 12 uur is je yoghurt klaar. Hier kunje weer 3 lepels uit halen om nieuwe yoghurt te maken. Dit lukt ongeveer 10 keer. Dan weer een nieuw bakje yoghurt kopen. Wat je niet nodig hebt van het vakje eet je natuurlijk lekker op. Ik schrijf dit nu uit mijn hoofd op. Op internet kun je wel gedetaillerde instructies vinden over yoghurt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk om het zelf te maken. Hoe lang is die yoghurt dan houdbaar? Want op zich is het een leuk idee.
      Het rare is, ze verkopen hier eigenlijk niks in literpakken (behalve melk) geen yoghurt, vla of zo. Dat mis ik wel.

      Verwijderen
    2. Zo doet mijn moeder dat ook. Ze koopt dan eerst griekse yoghurt omdat die zo lekker romig is en maakt daar (als het bijna op is) weer zelf yoghurt van.
      Je moet wel eerst yoghurt kopen die je zelf lekker vindt want de yoghurt die je zelf maakt smaakt daar weer naar. Als je de pan goed inwikkelt (hooikostidee) in dekens dan hou je het ook op temperatuur.
      Volgens mij is de zelfgemaakte dan ongeveer een week houdbaar in de koeling.

      Verwijderen
    3. Leuk zeg! Dus ik moet eigenlijk eerst testen welke yoghurt ik lekker vind :) Ik zal het assortiment eens bekijken.

      Verwijderen
  5. Hier week ik de potjes eerst in heet water, laat de sticker dan niet los gebruik ik wat aceton om de lijm op te lossen. Gaat heel goed.Ook wij vriezen altijd erwtensoep in maar dit jaar hebben wij een probleem want spliterwten worden hier niet verkocht en die moeten we 60 km verderop in Kroatie halen en de laatste keer dat we er waren hadden ze ze niet Heel veel sterkte met je hand

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook gewoon lekker eigenwijs bezig hier :)
      Maar het etiket bleek eigenwijzer. Ik heb ook nog nooit zo'n hardnekkig etiket meegemaakt. Ik zal onthouden om voortaan iets te gebruiken om de lijmlaag op te lossen :)

      Verwijderen
  6. Hallo, ik maak de potjes altijd schoon [aan de buitenkant!] met benzine, gewoon die ook voor de auto gebruikt wordt. De yoghurt maakte ik vroeger ook maar 40 gr. lijkt me veel, het stond bij ons in een afgesloten weckpot op de schoorsteen. succes Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed plan :)
      Bedankt voor de tip, ik zal het recept voor yoghurt eens nazoeken!

      Verwijderen
  7. Het is echt simpel . Hygienisch werken en de temperatuur moet tussen de 35 en 45 graden zijn. Daarna rustig laten afkoelen. Het is net zolang houdbasr als gewone yoghurt. Je moet wel een yoghurtsoort gebruiken die je lekker vindt en die levende lactibacillus bevat. De gewone naturelyoghurt uit de duitse supermarkt is dacht ik wel geschikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! ik wordt helemaal enthousiast. Ik ga het zeker een keertje proberen! Bedankt voor de uitleg!

      Verwijderen
  8. Het recept van de linzensoep wil ik wel eens proberen. Waar haal je de linzensoep? Is dit in een voorverpakt pakje kant en klaar of uit een blik?

    BeantwoordenVerwijderen