maandag 27 april 2015

Beste kliekjes recepten

Omdat ik deze week bewuster bezig ben met wat ik aan eten weg gooi bedacht ik hoe ik dat eigenlijk voorkom. Deels is het natuurlijk goede planning maar er zijn ook altijd een aantal handige recepten waarin je restjes kunt verwerken. Of je nu wat eten van gisteren over hebt, of wat groente die liggen te verleppen, er is altijd nog wat mee te doen (oke, bijna altijd). 

Een aantal leuke recepten voor het hergebruiken of opmaken van eten heb ik hieronder verzameld:

Pappa di Pomodoro
Een leuke manier om brood op te maken, weer eens wat anders dan een tosti. Broodsoldaatjes zijn ook altijd lekker, en wat dacht je van een broodquiche?. Als je niet te veel moeite wilt doen kan je er ook altijd nog paneermeel van maken.

Wraps doen het altijd goed hier
Wraps
Als wrap-vulling kan je veel verschillende kliekjes opmaken, van overgebleven sla, tot een kliekjes chili con (sin) carne, restjes groente, restjes vlees. En het is nog heel makkelijk ook.

Soep
Soep is ideaal om allerhande restjes groente en vlees op te maken. Of je nog nu een stukje prei hebt liggen of wat uitlopende wortelen, er is vast wel een lekker recept te bedenken. Ik ben zelf gek op soep en op internet zijn zoveel verschillende, originele en lekkere recepten te vinden. Een keer in de week een soepdag is ook een goede manier om je budget binnen de perken te houden.

Frittata of Tortilla
Dit is een soort omelet gemaakt met restjes groente, pasta, aardappel en evt. vlees met wat kruiden. De frittata is van origine italiaans en de tortilla is vergelijkbaar maar dan spaans. Deze beide gerechten zijn gemaakt om restjes op te maken en nog lekker ook!

Gember-Avocado Saus
Deze saus is een favoriet hier in huis en is heerlijk over gewokte groenten, rijst of als dressing bij een salade. Ook als je wat restjes pasta hebt en misschien wat sla, komkommer, paprika, en andere rauwkost dan wordt het een heerlijke maaltijdsalade met deze saus!

Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos, en ik ben dan ook heel erg benieuwd naar jouw favoriete restjes-recept. Hoe maak jij je restjes en kliekjes op?

4 opmerkingen:

  1. Voor kliekjes heb je naar mijn idee verder geen recepten nodig de bovenstaande opties zijn voldoende, want restjes bestaan toch nooit uit precies hetzelfde.

    Soms is iets samengevoegd erg lekker geworden en dan kan je dat nooit meer exact zo namaken, dat vind ik wel eens jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kliekjes worden vaan door manlief tussen de middag opgegeten en restjes heb ik niet vaak. Aardappels die overblijven na het eten bakken we op en brood gebruiken we voor tosti's . Groenten die overblijft wil ik nog weleens in vriezen en dan steeds er wat bij doen tot het genoeg is voor soep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jongste zoon en ik eten vaak twee keer per dag warm dus dan zijn er niet zoveel restjes. Mochten ze er toch zijn dan kun je er vaak broodbeleg van maken (restje gekookte aardappelen, groente en dan maar aanvullen met wat je lekker vindt plus wat mayonaise oid). Van restjes in de groentela maak ik graag een miehoen of rijstgerecht.
    Als ik boodschappen doe koop ik hoofdzakelijk groente en dan heel veel soorten. Kan ik altijd wel wat lekkers mee maken en ik vind het lekker om in een maaltijd meerdere soorten groente te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms maak ik pizza (van brooddeeg, oud brood kan ook maar dat hebben we hier bijna nooit) met wat ik over heb. Of gevulde tomaat/ui/paprika. Net wat ik over hebben. Uithollen en vullen met rijst en evt wat vlees en kruiden. Kleine 30 min in de oven. Ik probeer wel eens wat te google-en op ingredient maar de laatste tijd willen die recepten niet zo... :-(

    Groetjes van Bianca

    BeantwoordenVerwijderen