vrijdag 24 april 2015

Uitdaging: Voedselverspilling

Om inzicht te krijgen in onze voedselverspilling heb ik besloten om eens twee weken lang bij te houden wat wij weg gooien. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel redelijk meevalt, hoewel er altijd ruimte is voor verbetering. Wij kopen passend in, gebruiken boodschappenlijstjes, hergebruiken restjes en eten kliekjes voor lunch.

Waar het bij ons vaak misgaat is met de houdbaarheid van sommige versproducten. Zo kocht ik afgelopen dinsdag een netje met biologische sinaasappelen waarbij er (ondanks zorgvuldige controle) er twee dagen later er al twee beschimmeld waren. Vaak snijd ik de schimmelplek er nog wel af en eet ik dan de rest nog op, maar soms is het al te ver heen en niet lekker meer.

Ik let altijd goed op hoe producten er uit zien en ruiken, en laat de (eventueel vermelde) houdbaarheidsdatum nooit leidend zijn. Zo heb ik ooit wel eens yoghurt gegeten die volgens de verpakking al drie weken over datum was, en die was nog prima! Tegenwoordig ben ik lang niet meer zo moeilijk als vroeger, mede omdat ik meer ervaring heb in het herkennen van bedorven eten. Zo eet ik een licht geel geworden broccoli (en de steel), rooster ik oud brood, snijd ik plekjes van fruit (wie niet?), als er een beetjes schimmel op de jam zit schep ik het er af (ik sneed vroeger ook altijd de schimmel van de kaas) en ik ben er nog nooit ziek van geworden.

Ook al gooi ik (in mijn beleving) niet veel weg, het lijkt mij goed om (nog) meer inzicht te krijgen in wat er hier wel verloren gaat. Op de site van milieu centraal zag ik de weggooitest met invulformulier en dat leek mij wel wat. Dus vandaar dat ik (wij) 14 dagen lang gaan bijhouden wat wij aan eten weggooien, ik ben heel benieuwd wat er uit komt. Gooi jij wel eens eten weg? En heb jij wel eens bijgehouden wat je aan eten weggooit?

8 opmerkingen:

  1. Normaal valt hier het weggooien mee,doordat restjes naar de hond gaan. Maar bij onverwacht weggaan of bv ziek zijn,bederft er eten. Omdat ik al een week van tevoren bestel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het nooit bijgehouden, maar volgens mij gooien wij erg weinig weg. Ik hou het goed in de gaten! Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik heb het nooit bijgehouden maar weet wel dat er weinig wordt weggegooid, We hebben zo nu en dan een kliekjes dag en kapjes van het brood maken we vaak een tosti mee evenals de ''kontjes'' van de kaas , plastic eraf en gewoon op snijden .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het bij mij zeker nog beter kan. Ik vind het best lastig om goed uit te mikken. En soms bederven dingen inderdaad ook heel raar snel.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook een hond die graag wat over haar eten krijgt, de kaaskorstjesetc.

    Schimmel snij ik wel van de kaas, hoorde dat dat echt gevaarlijk kan zijn op lange termijn. Afgelopen week wilde ik een nieuw zakje geraspte kaas gaan gebruiken, zag ik door plastic dat daar schimmel opzat, datum tot 28-5, dat gaat terug nar de winkel.

    Verder gooi ik erg weinig weg, fruit bekijk ik elke dag en dat wordt in de zomer soms 2x per dag en meteen iets verdachts wegsnijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. gooi tegenwoordig steeds minder weg zeker nu ik restjes groente en fruit verwerk in smoothies

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ...ik gooi soms een gekookte aardappel in het kippenhok.en laat wel eens een boterham helemaal uitdrogen voor de geit. Maar echt iets weggooien..... gebeurt eigenlijk nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja sinasappels horen niet na twee dagen al te schimmelen. Daar kun je gerust wat vsn zeggen in de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen