donderdag 23 april 2015

De zonnepanelen

Met het zonnige weer van de laatste week  schiet de meter vooruit, de zonnepanelen doen het heel erg goed. In de afgelopen week hebben wij drie keer meer opgewekt dan dat wij verbruikt hebben, dat is niet mis. Het is leuk om te zien hoeveel stroom wij opwekken! Inmiddels is de stand als volgt:

Periode week 3 t/m week 17 (14 weken)
368 kWh afgenomen van het net
330 kWh geleverd aan het net
445 kWh opgewekt met onze panelen
484 kWh verbruikt aan stroom

Omdat wij gelijk een nieuwe meter kregen staan het teruglever- en afneemtelwerk nu bijna gelijk, het zal niet lang meer duren voordat wij meer teruggeleverd hebben dan dat wij afgenomen hebben. Natuurlijk komt dat door de zomer, in de winter daarna zal de meter weer gaan inlopen.

Wat mij ook opviel is dat onze cv installatie zoveel stroom verbruikt. Sinds wij de cv weer op zomerstand hebben gezet is ons gemiddelde stroomverbruik per week gezakt van 35 kWh naar 20 kWh! Een enorm verschil! Het aanpassen van de cv installatie kan dus ook voor ons stroomverbruik een nuttige zaak zijn, nog meer reden om daar mee aan de slag te gaan.

Voorlopig moeten wij nog even rustig aan doen en verder sparen voor dat project, maar wij kunnen genieten van wat wij al wel gedaan hebben. En van de zonnepanelen genieten wij enorm, want elke keer als de zon schijnt verdienen wij geld. Hoe tof is dat!

14 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat jullie zoveel stroom hebben opgewekt met de zonnepanelen. Ik hoop dat het een mooie, zonnige zomer wordt.
    Een goed doel om voor te sparen, de cv-installatie, daarna spaar je nog sneller voor weer een ander project.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan zo genieten,als de meter terugloopt. De laatste weken hebben we meer opgewekt dan verbruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier net zo, wat een feestje he ! We zitten er aan te denken alles op stroom te doen. misschien nog wat panelen erbij... een goede batterij-partij...wat zou het het kicken zijn om het energie bedrijf te kunnen bellen en zeggen , joh we sluiten de boel af, we redden ons zelf wel, grote heerlijkheid.

    Had ik een vraagje. Weet Maarten geen oplossing om stroom op te slaan, zijn er in Europa al zulke grote batterijen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Grandma,

      Sorry voor de late reactie.
      Ja dat is al wel mogelijk maar kost rond de €8000. en werkt niet zo goed in de winter omdat je gewoon weg niet genoeg vermogen produceert.
      Denk dat ik hier een keer een topic over maak.
      Interessant onderwerp vind ik.

      Groet

      Verwijderen
  4. Wij krijgen over anderhalve maand zonnepanelen op ons dak. We nemen er twaalf en daarvan krijgen we de hoeveelheid die we met ons gezin verbruiken. Eerst zou het pas juli worden en nu hebben we een eerdere datum voor elkaar gekregen.
    Lijkt me zo leuk om de meter achteruit te zien lopen :-)
    Het is mij ook opgevallen dat de cv veel stroom verbruikt. Vorige week hebben we de verwarming niet aan gehad en het stroomverbuik lag ook meteen lager. Al scheelde het bij ons maar iets van 3 kwh per week. Heb je trouwens een elektrische waterkoker. Dat is een giga stroomslurper.

    Yelena Yeli

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben inderdaad een elektrische waterkoker maar voor ons maakt het niet uit want wij koken ook op elektra. Dus dan kan ik beter een waterkoker gebruiken. Als ik in de toekomst weer gas heb zal ik zeker gewoon de fluitketel gebruiken. Helaas vereist dat nog wel wat werk qua gasaansluiting en keukenveranderingen, dus moet nog even wachten.

      Verwijderen
  5. En de cv installatie helemaal uit In de zomer? of is dat te......... voor het warm water dat je nodig hebt zijn denk ik wel simpele oplossingen te bedenken .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt mij wat drastisch, dan moeten we warm water maken met elektra of buiten op vuur. Ik vermoed dat dat iets te veel moeite is voor nu. Als ik niet voltijd werkte zou ik het eerder overwegen, maar voor nu is comfort ook wat waard.

      Verwijderen
  6. Gaaf trouwens die zonnepaneel. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik stel me de vraag of het installeren van zonnepanelen voor ons nog rendabel is : geen premies meer, momenteel geen groencertificaten meer en vanaf 1 juli zou er een netvergoeding worden aangerekend voor mensen met zonnepanelen. De netvergoeding zou gebaseerd zijn op het vermogen van de omvormer en niet op de aan het net geleverde elektriciteit.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super hoor dat het jullie al veel stroom oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dubbel genieten van het zonnetje dus! Leuk om te lezen hoe jullie daar mee bezig zijn..

    BeantwoordenVerwijderen