donderdag 9 april 2015

Geitjes als Grasmaaier?

Zoals bekend hebben wij een grote tuin, naast ons stukje bos en onze moestuin hebben wij momenteel ook redelijk wat gras (incl. onkruid) liggen. Afgelopen jaar hebben wij dit (grotendeels) wild laten groeien, maar dan wordt het wel een behoorlijk wilde bedoeling. Het gras hoeft van mij echt niet overal heel kort gehouden te worden, maar het lange gras is vooral erg onpraktisch. Zo kan je er lastig doorheen lopen, blijft het lang nat en verstikt het andere (meer gewenste) planten.

Ik moet zelf nog steeds leren zeisen (woont er nog iemand in de buurt die mij een lesje kan geven?) en overweeg een minder arbeidsintensieve oplossing. Ik denk al een lange tijd over geitjes na, zou dat een oplossing zijn? Wij hebben genoeg gras om eventuele grazers (bijvoorbeeld 2 geitjes) op een rotatie te zetten met 8 veldjes, zodat elk stukje grasveld tussendoor weer bij kan komen.

Onze tuin vorig jaar zomer

Mogelijke voordelen van geitjes:
  • gras kort houden
  • onkruiden en/of ongewenste planten in toom houden
  • bemesten van terrein (overschot kan op composthoop)
  • grondvoorbereiding/grondbewerking voor als ik andere beplanting wil
  • evt. af en toe wellicht melk
  • evt. afhankelijk van de soort leveren ze ook wol

Mogelijke nadelen van geitjes:
  • kosten voor voeding en (medische)zorg
  • kosten voor behuizing e.d.
  • Verzorgen kost tijd

Ik heb zelf geen ervaring met het houden van geitjes, wat ik wel begrijp is dat ze echt alles eten dus ook je groenten en gewenste planten als je ze niet goed weg houd. Ook lees ik dat ze niet van regen en (kou houden) en dat ze graag een hokje/afdakje willen. Dus een hokje, en een soort van omheining zijn echt nodig. Omdat ik ze zou willen verplaatsten zou ik een verplaatsbare omheining nodig hebben dus eventueel iets met schrikdraad of misschien een halsband en riem.

Wat zijn andere alternatieven om het gras korter te houden?
  • Schapen (ik weet niet of wij genoeg gras hebben voor schapen)
  • Ganzen (lijkt mij niet echt wat, minder knuffelig en hebben water nodig)
  • Geiten (of andere grazers) af en toe lenen
  • Een zitmaaier (geen echt alternatief voor ons)
  • Zelf (af en toe) maaien met handmaaier of zeis

Tja, het blijft moeilijk kiezen vandaar dat ik hier eens vraag. Wie heeft er ervaring met geitjes of andere dieren om het gras (wat voor minimaal 50% uit onkruid bestaat) kort te houden. Heb ik nog wat vergeten of heb je nog tips? Heb je geitjes en wat kosten ze je in tijd en geld? Ik hoor het graag!

34 opmerkingen:

  1. Ons gras bijgehouden door 2 ouessantschaapjes. Tam, makkelijk , eenvoudige afsluiting, weinig of helemaal niets (in de zomer) bijvoederen, ... alleen maar plezier. Als je geitjes wenst te houden, denk dan maar aan een stevige afsluiting, want geiten die niet ontsnappen moeten nog uitgevonden worden.
    groetjes
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niks van geiten. Maar vind je gedachtegang logisch te volgen. Alleen moet je ook swinters voor de geiten zorgen, en een warm hok voor ze hebben. Dat was met de kippen al lastig afgelopen winter, daar moest snel wat voor gemaakt worden.
    Ik ben meer van de schapen. Ik zou een schaap af en toe lenen, of een schaap kopen, laten grazen zolang nodig is en laten slachten. Heerlijk vlees én wol. Maar jij eet geen vlees, dus of dat bij jullie past weet ik niet. Of een jonge scholier als grasmaai-jongen aannemen. Voor zo'n jongen is het leuke bijverdienste.

    Nog een optie, die ik ook wel bij jullie vind passen, is het blokhutje als logeeradres gebruiken voor iemand, die als vergoeding wat meeklust, oa de tuin maait. Soort kost en inwoning-vakantie-werk. Daar is wel een markt voor.
    Dat weet ik, want ik ga zelf binnenkort weer naar het buitenland om zo even weg te zijn, iets te doen te hebben en door meeklussen is de prijs laag te houden.Halve dag werken, dan even de omgeving in, en savonds samen eten. Ik voel me een logee, die handen uit de mouwen steekt. Ik geniet van het klussen want ik ben geen strand/disco-ganger en wat nuttigs doen vind ik fijn. Ik heb twee van deze adresjes,een in oostblok en een in het zuiden. Bij beiden zijn de klussen gevarieerd. Een waterput aanleggen, een moestuin bijhouden, dieren verzorgen, een bruggetje bouwen over een slootje, helpen met de weck en inmaak. Ik leer er ook veel van.
    Misschien past zoiets ook bij jullie?

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Greet, heb je ook een internetpagina oid van die twee adressen?

      Verwijderen
    2. Leuke ideeën, dat hulp in ruil voor onderdak hebben wij ook wel eens overwogen maar zijn wij nog niet aan toe.

      Een scholier wil ik niet betalen voor het onderhoud, dan kan ik net zo goed de zitmaaier gebruiken. Het probleem vind ik juist dat je dan constant moet betalen voor brandstof e.d. en het maakt herrie/ vervuiling.

      Een schaap lijkt dan toch een beter plan, ik dacht dat ze niet zo geschikt waren daarvoor maar die kleintjes lijken mij wel wat.

      @Eigenwijzehuisje, je kan altijd op deze site kijken: http://www.wwoof.net/

      Verwijderen
  3. Zoek ook eerst uit hoe de wetgeving is geregeld. Sommige dieren mag je niet zomaar op je eigen terrein houden.

    Het staat wel leuk beesten rondom je huis.

    Ganzen geeft heel veel poep op het land, de meeste boeren zijn er totaaal nietblij mee als die op je land neerstrijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergeet ook niet de dierenarts kosten, die je regelmatig hebt.

      Verwijderen
    2. Ik zal het zeker eens nakijken en vragen. De dierenartskosten vallen voor mij onder zorg, dus daar houd ik zeker rekening mee.

      Verwijderen
  4. Ik zou eerder voor schaapjes gaan. Zijn minder uitbraak gevoelig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb momenteel geen tuin maar altijd gedroomd van wonen op het platteland, met geitjes!! ik vind ze erg leuk! Er komt inderdaad het eea aan verzorging en huisvesting kijken maar ze lijken me zoveel leuker dan schapen! Ganzen zou ik afraden. Zoals hierboven gezegd is ganzenpoep echt de pest voor je land. Heb me wel eens laten vertellen dat koeien een hele tijd niet willen grazen daar waar ganzen gepoept hebben. Anders misschien 2 varkentjes? Zijn ook grazers en wellicht minder arbeidsintensief dan geiten. Of misschien kan je 2 wat oudere/arbeidsongeschikte ezeltjes/paarden/ponies 'redden'. Ook nog leuk als je je eigen bedrijfje wil beginnen en je mikt op gezinnen met kinderen ;)
    Groetjes Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Varkens maken de grond volgens mij te snel kapot, maar dat kan ik mis hebben. Ik vind varkens ook wel heel leuk maar volgens mij zijn het geen echte grazers. Ezels e.d. zijn toch echt weer te groot voor bij ons.

      Verwijderen
  6. Wonend op het groninger platteland in de jaren 70 hebben we door toevallige omstandigheden een gecastreerde bok geadopteerd. Een leuk beest, maar wel uitbraakgevoelig. Vaak ging hij aan " het spit" een soort ijzeren paal met lang tpow. Maar het beest vrat alles. Ook plastic wat binnen zijn bereik waaide. Daar is hij na 5 jaar aan overleden. tragisch. Een buurman zei: wie een geit houdt is zelf een ezel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier in Friesland is het gezegde: "Wie het vloeken niet wil verleren moet een geit kopen".

      Verwijderen
  7. Geweldig komische dieren die geitjes. Ik kan er uren naar kijken. Een nog niet genoemd nadeel van geiten en schapen is echter Q koorts. Mocht er een uitbraak bij je in de buurt zijn, dan kan je daar goed last van hebben. Het is daarom goed om alvast je rekening te houden met de maatregelen die dan ook voor jouw geitjes of schapen zouden gelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb zelf jaren stamboekgeiten (Togenburger en Nubische) gefokt.Mensen die zeggen,dat ze een geit willen aanschaffen om het gras te "maaien"komen zeer bedrogen uit.Dat geiten een grasveld kaal houden is een illusie.dus zet dat maar uit je hoofd.Ze plukken hier en daar een polletje uit en de rest kan je zelf gaan maaien.Ze proberen constant uit te breken en je bomen en moestuin te plunderen..Als je een dier wilt houden en je hebt niet zoveel ruimte dan zou ik je een paar Ouessant-schaapjes aanbevelen.Dit zijn zeer kleine grazers.Zet het idee van een paar geiten maar uit je hoofd,want sdit zal qua grazen een echte teleurstelling zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn ouders hebben ook Toggenburger geiten, voor de fok en de shows. En omdat we de ruimte daarvoor hebben. Maar ze zijn heel erg kieskeurig dus hebben mijn ouders ook twee schapen, die eten namelijk wel al het gras op. En eens in de zoveel tijd maait mijn vader het gras met een kleine zitmaaier. Dat de geiten uitbreken heb ik niet zo vaak meegemaakt maar er staat om het weiland behoorlijk wat schrikdraad.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben nog een geitje, inmiddels bijna 15 jaar! We hebben in totaal 9 geiten gehad, verschillende soorten, 2 gecastreerde bokjes en 7 dames. Allemaal gekregen omdat ze niet meer gewenst waren maar het was een geweldig leuke tijd. Om gezondsheidsredenen van mijn partner laten hebben we de kudde uit laten sterven, de voorlaatste is vorig jaar gestorven, bijna 17 jaar. Voor sommige geiten heb je de hoefsmid nodig, de nodige inentingen, stro op de stalvloer, een binnen- en een buitenruif voor hooi. Bix als bijvoer, likstenen en 'n permanente drinkwater-bak. Wij hadden schrikdraad om de wei en er is nooit eentje uitgebroken. Hooi en stro moesten we kopen, niet duur maar wel veel werk. We hadden ook een ezel en toen de ezel gestorven was moesten we de wei regelmatig maaien ook al waren er toen nog 5 geiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier in de buurt zie ik schapen met lammetjes, ze grazen, ze eten en aan het einde van het seizoen worden ze of verkocht of geslacht.
    Mooie verdienste.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het eerste waar ik aan denk is inderdaad het ontsnappen. Ik moest dan ook erg lachen om de spreuken in bovenstaande reacties! Is er geen boeren(schapen)buur in de buurt met wie je een regeling kan treffen? Hier zie ik dat regelmatig. Wel de lusten, niet de lasten. Alhoewel het mij ook superleuk lijkt! Verdere tips, zie Janne 😃

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geitjes zijn erg leuk en goed als 'grasmaaiers' ik heb het zelf ook overwogen.
    Eventueel melk zou ik vervangen door : jazeker en ook melk !
    Waar jij dan weer heerlijke kaasjes van maakt
    Een nadeel is echt dat ze ontsnappen en dan alles op kunnen eten wat ze dan tegenkomen. Geiten zijn profs in ontsnappen. Leuk maar onhandig voor de eigenaar.
    Denk aan de moestuin..
    Maar als je dat onder controle denkt te kunnen houden zijn geiten een serieuze optie
    Ik denk er al een poosje over. Nu mijn man nog ..;)
    Aagje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De melk krijg je toch alleen als ze ook lammeren, ik ben niet van plan om een geitje te forceren om constant melk te geven. Vandaar het eventueel, ik bedoel dat het af en toe mogelijk is.

      Het onder controle houden lijkt mij inderdaad nogal een probleem, vandaar dat ik nu toch meer aan schaapjes denk :)

      Verwijderen
  14. Wij wonen ook in Duitsland en hebben 13000m2 grond. Wij hebben een afspraak gemaakt met een plaatselijke herder, die komt af en toe voorbij met zijn schapen en houd het kort. De randen mai ik zelf met de zeis. Als ruil krijgen wij elk jaar schapenvlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Grandpa en ik hebben de geitjes afgezworen na ons avontuur van vorige week met de geiten van zoonlief. Een minischaap is geweldig ! Op http://www.ouessant.nl/ vind je veel info. Helaas hebben wij niet zoveel grond voor een schaapje. Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te weten van de geitjes, ik zal het zeker meenemen in mijn bedenkingen ;) Ik twijfel ook nog of wij genoeg grond hebben voor twee schaapjes. Misschien eens hier in de buurt kijken voor leenschapen :)

      Verwijderen
  16. Geiten zijn leuk, grappig en ongelooflijk slim. Ze breken overal uit, maken alles stuk en zijn erg kieskeurig wat betreft eten. Van schapen weet ik minder, maar ik weet wel dat je na een paar jaar schapen op je land grote kans hebt op een veld met weinig gras en veel distels (die ze niet eten).
    Zelf ga ik voor zeisen: bijzonder goedkoop, vraagt nauwelijks aandacht en heel rustgevend :-) Als je eenmaal weet hoe het moet is het ook niet echt moeilijk,een kwestie van oefenen.
    Wat je ook kiest: veel succes! We lezen het hier wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeisen lijkt mij ook echt geweldig, misschien toch eens werk maken van een lesje! Het is goedkoop, zonder herrie, gezond en milieuvriendelijk dus echt wel perfect voor ons wat dat betreft.

      Verwijderen
  17. https://www.youtube.com/watch?v=Kdt9-ku9nGg, mss kun je hier iets mee !
    groetjes, siek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een mooi filmpje en ik heb deze en meerdere al bekeken, toch lukt het op de een of andere manier niet. Ik denk dat de zeis toch niet goed ingesteld is of misschien te bot is. Helaas kom ik er als leek niet achter waar het aan licht, vandaar dat ik hulp nodig heb daarmee.

      Verwijderen
  18. Geiten zijn z oooooo leuk. Wij hadden TruuS. Ik moet toegeven dat ik aardig wat om haar gevloekt heb. Ze ging buiten haar vaste wei om altijd aan de pin En at echt alles netjes kaal. Geiten hebben geen waterdichte vacht en kun je dus eigenlijk niet de hele dag in de regen laten staan. Een geit is een heel ander dier dan een schaap. Ikzelf val gewoon voor geiten en niet voor schapen en dan neem je sommige eigenschappen voor lief. helena

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind geitjes in eerste instantie ook leuker, waarschijnlijk juist omdat ze zoveel pit hebben. Maar misschien is dat toch niet zo handig :)

      Verwijderen
  19. Hallo, wij hebben op 2.000 m2 2Ouessant rammetjes staan. In de zomer kunnen ze er niet tegenaan eten en in de winter moet je hooi of stro bijvoeren. Onze rammetjes doen hun naam eer aan want rammen doen ze! Vooral tegen elkaar. verder is niets veilig voor ze, bomen, hekken, wij, overal dreunen ze met hun koppen tegenaan. Dat is een nadeel, maar ze zijn wel enorm grappig en ze doen hun best als grasmaaier. Overigens schapen kunnen ook ontsnappen weet ik uit ervaring. Ze, met mate!, wennen aan brokjes helpt om ze tam te maken: 1x rammelen en ze komen er aan rennen. Het vervelende daarvan is dat elke keer als ze bij hun in de buurt komt ze beginnen te bleren.
    Wij hebben onze beesten geleasd om meerdere reden: in Nl (mss is dat in Du anders) moet je een registratienummer hebben om schapen te mogen houden, dat kost iets van 30 euro per jaar. WIjzigingen in je "kudde" moet je doorgeven aan het ministerie en alle dieren moeten een oormerk hebben. Je hebt er nogal een administratie van. De eigenaar van onze schapen heeft een grote kudde dus de administratie gaat bij hem in de stroom mee en als onze 2 het even niet aan kunnen, brengt hij wat kneusjes die bij ons komen "aansterken", lees "zich volvreten". In de winter haalt hij het spul evt weer op. Ouessants hebben het voordeel dat ze klein en hanteerbaar zijn en goed tegen slechte weersomstandigheden kunnen. Wij hebben wel een verrijdbaar hokje maar daar liggen ze amper onder.
    Kun je hier wat mee?
    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. kippen en konijnen opzetten in verplaatsbare rennen.
    vlees en eieren productie, konijnen blèren niet, en breken de boel niet af. bokken gaan ook stinken als ze geslachtsrijp zijn.
    of je moet een geit houden voor de melk en kaas productie.
    bokjes slachten.

    BeantwoordenVerwijderen