vrijdag 3 april 2015

Het Gesprek

Gisteren heb ik het gesprek met mijn leidinggevende gehad, man wat was ik zenuwachtig. Hij was door omstandigheden wat later en daardoor werden mijn zenuwen alleen maar groter. Ik had een paar notities gemaakt en besloot dapper van wal te steken, ik wilde het vooral hebben over mijn gevoel en beleving. Ik begon door te zeggen dat ik het niet zo fijn had op mijn werk en dat ik mij niet gelukkig voelde om vervolgens aan te geven dat dat gevoel niet door een groot ding komt maar door verschillende zaken. Ik noemde de volgende punten:

1. Het gebrek aan team gevoel en verbinding
Ik heb aangegeven dat ik het goed kan vinden met mijn collega’s maar dat er geen eenheid is. Er is geen team omdat er geen gezamenlijk doel is, geen visie en de rollen zijn niet duidelijk. Ik heb aangegeven dat iedereen zijn best doet maar dat het ‘niet werkt'.

Hij gaf aan dat dit een bekend probleem is, dat er al 4 nieuwe mensen eerder na een korte tijd opgehouden zijn omdat het niet loopt. Hij wilde het deze keer echt anders doen en meer zaken aanpakken om te voorkomen dat personeel na een paar manden stopt.
Zijn idee was om uiteindelijk de taken veel meer te verdelen over iedereen. Op dit moment hebben de twee ‘oudere’ medewerksters het idee dat hun taak van hun is en laten het niet genoeg los, hierdoor wordt er niet goed samengewerkt. Zijn idee is om zodra ik ingewerkt ben de vaste mensen voor minimaal een maand van hun vaste plek ‘ weg te houden’. Het werk is gezamenlijk en de groep moet ook het gevoel hebben gezamenlijk de verantwoording voor alles te delen.
Hoewel het voor de vaste medewerkers even moeilijk zal zijn denk ik dat het een hele goede oplossing is, die uiteindelijk ook voor hun beter zal zijn.

2. Het gebrek aan communicatie
Daarnaast vertelde ik hem dat wij als ‘ team’ nodig hebben om gezamenlijk geïnformeerd te worden over belangrijke zaken. Dit zou volgens mij een hoop onderlinge problemen voorkomen. Hierdoor kunnen boodschappen niet verkeerd geïnterpreteerd worden en heeft niemand het gevoel buitengesloten te worden.

Hij gaf aan dat hij dat inderdaad vaker/ beter zou kunnen doen, en neemt het mee.

3.Het gebrek aan visie/ leiding/ een gezamenlijk doel, en of dit gaat veranderen
Dit valt een beetje samen met de eerder genoemde punten. Hij gaf aan dat er over twee weken een gesprek is met de CEO over de aanstelling van ‘de nieuwe’ omdat hij uiteindelijk akkoord moet gaan. Ik kreeg de indruk dat hij zeker wel een idee heeft van wat er mis is en dat hij ook wel ideeën heeft over hoe dit opgelost moet worden, er gaat natuurlijk wel wat tijd overeen.

Hij vertelde mij in vertrouwen hoe hij dingen zag en gaf daarbij aan dat hij het idee had dat een van mijn collega’s niet goed mee werk en dat zij soms dingen achterhoud voor anderen zodat zij onmisbaar lijkt. Dit heb ik eerder gehoord over deze collega en soms ook wel een beetje dat gevoel gehad, toch heb ik dat niet aangegeven omdat ik juist wil dat wij goed samenwerken. Ik kreeg het idee dat hij haar niet zo mag en heb het eigenlijk een beetje voor haar opgenomen.

4. Het gebrek aan communicatie en planning van de marketing afdeling 
Dit gaat voornamelijk over het aankomende evenement waarbij ze drie weken vooraf vertellen dat wij het hele weekend moeten werken en dat wij dat maar moeten regelen onder elkaar. Wij hebben alle drie al plannen en moeten dat nu blijkbaar afzeggen. Ik heb aangegeven dat ik echt wel bereid ben om in het weekend te werken voor evenementen maar dat ik zoiets wel graag iets ruimer van te voren weet zodat ik daar rekening mee kan houden. Dit gebeurt namelijk wel vaker zo vanuit marketing, bovendien proberen ze veel werk op ons af te schuiven.

‘Das geht gar nicht!’ zei hij, en hij gaf aan dat ik samen met mijn collega’s moet aangeven dat wij niet kunnen en dan moet marketing dat maar anders regelen. Als zij daar problemen mee hebben dan moesten ze maar naar hem toe komen. Zulke dingen moeten voortaan eerder aangeven worden.

Het hele gesprek liep erg goed en ik kreeg het gevoel dat hij zeker wel een idee heeft over waar het heen moet gaan en hoe wij er komen. Ik heb ook duidelijk door laten schemeren dat het goed zou zijn dat hij zich iets meer laat zien, en hij gaf aan daarin wat actiever te worden. Voor mij was het zeer positief, en kreeg toen de kans om wat positievere zaken te bespreken.

Ik gaf aan dat ik veel potentie zie in de baan en het werk wat wij samen moeten uitvoeren, het heeft de kans om heel leuk te zijn en om daarbij een uitstekende service te bieden aan onze klanten. Ik noemde hem een aantal verbeterpunten voor onze service en deze heeft hij zich genoteerd. Zo eindigde het gesprek op een positieve noot, en verliet ik zijn kantoor met een goed gevoel.

Gelijk daarna hadden wij een gesprek met de marketing afdeling over het aankomende evenement, waarbij wij hebben aangegeven dat wij niet kunnen werken. Hiermee is de kous af en word het afgezegd. Ik hoef dus niet te werken en mijn (al langer staande) plannen af te zeggen! Ik ben nu heel erg opgelucht en heb weer hoop dat het werk in de toekomst beter wordt!

25 opmerkingen:

  1. Goed hoor! Geniet nu maar lekker van het weekend 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms lijdt een mens het meest door het lijden dat hij vreest.... en niet komt.
    Goed dat je het aangekaart hebt en de lucht enigszins opgeklaard is. Nu natuurlijk nog even afwachten of je leidinggevende doet wat hij beloofd heeft, maar je kunt de paasdagen in ieder geval met een goed gevoel in. Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan. Hoe herkenbaar een 'colleag' die dingen bewust achterhoudt en jou laat zweten en pas later zegt, o, maar dit of dat is de oplossing. In mijn ogen zijn dit ronduit aso figuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker aso. Mijn leidinggevende heeft gezegd dat hij haar verantwoordelijk maakt voor het goed aanleren van de anderen, om dit soort dingen (hopelijk) verder te voorkomen.

      Verwijderen
  4. ‘Das geht gar nicht!’ Schitterend dat hij dat zo oppakte, het hele gesprek trouwens.
    Fijn dat het zo goed verlopen is.En natuurlijk fijn dat je je plannen niet hoeft af te zeggen.
    Heb je hem ook verteld dat je gaat solliciteren als het werk blijft zoals het nu is? Het lijkt me dat je een aanwinst voor het bedrijf bent en hij niet blij is een goede werknemer te verliezen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inderdaad wel gehint dat ik niet zou blijven als er niets zou veranderen. Ik gaf aan dat ik graag een baan heb waar ik voor langere tijd goed op mijn plek zit en dat ik hoop dat deze baan dat is.

      Verwijderen
  5. Hij heeft naar je geluisterd en neemt alles mee.Hij geeft jou een gevoel dat hij het wel eens met je is.Hij probeert een collega negatief in het beeld te stellen.
    Het lijkt mij sterk,dat hij niet eerder door de vertrekkende personen van op de hoogte is gesteld.Zoals ik het lees zou het me straks niets verbazen,dat je contract straks niet word verlengd.
    Het lijkt me sterk,dat ze een evenement wat al geplant is zomaar afblazen.
    Sorry op dit gebied ben ik een wantrouwend persoon.Ik heb al te veel in verschillende bedrijven mee gemaakt hoe men om gaat met personeel.En het betrof mezelf niet..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook bang dat Aukje gelijk heeft door eerder opgedane ervaringen maar ik hoop van harte dat het gewoon zo positief is als het lijkt want dat kan natuurlijk ook.

      Verwijderen
    2. Ik heb niet die indruk, mede omdat ze juist enorme moeite hebben om personeel voor deze functie te vinden. In principe zijn ze nu al meer dan 8 maanden op zoek en ze hebben nu misschien 1 persoon gevonden die aan alle eisen voldoet. Als ik nu zou willen vertrekken zouden ze enorm in de problemen zitten.

      Verwijderen
  6. Fijn dat deze man open stond voor suggesties en verbeter punten. Je gaat nou met een goed gevoel het paasweekend in. Blijkbaar wist hij het al langer dat het rommelde maar werd er tot nu toe niets mee gedaan. Fijne paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deels kunnen er pas dingen veranderen als wij weer op volle sterkte zijn (dus niet meer onderbezet) en deels is hij gewoon niet actief genoeg betrokken. Ik hoop dat hij mijn opmerkingen te harte neemt en zich net wat vaker laat zien.

      Verwijderen
    2. Tja die opmerkingen over die collega... dat is toch gewoon roddelen....
      Waarom doet een manager dat????

      Verwijderen
    3. Ik vond het ook vreemd.
      Hij heeft van meerdere andere (ex-)collega's deze dingen over haar gehoord, misschien dat hij daarom dacht dat ik ook (vergelijkbare) problemen met haar heb en wilde hij mij gerust stellen.

      Verwijderen
  7. Ik hoop voor je,dat na woorden daden gaan volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dapper en nu maar kijken of het gaat werken
    Fijne paasdagen en succes met de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed gedaan. Hopelijk wordt er echt iets mee gedaan, dat zou mooi zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Krijg je een korte samenvatting op papier? Kan later van pas komen als er iets is dan kan je laten zien dat je het hebt aangekaart. Als hij het niet zelf doet, maak zelf verslag en laat tekenen. Ik heb ervaring dat ze later terugkomen met bepaalde delen van het gesprek.

    Het is ook goed voor hem dat hij een visie van een buitenlandse ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hoop dat dit een goede start was voor een betere werksfeer.
    Goed weekend en lekker bijkomen van de stress.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed zo! Je hebt hiermee gedaan wat je kon doen, en mocht het later negatief uitpakken, dan is dat niet jou aan te rekenen. De tip van Lot zou ik uitvoeren. groet anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt echt wel een schouderklopje verdient! Wat super Hoe je het hebt aangepakt. Fijn paasweekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik vond het ook echt moeilijk vooraf maar ben nu echt blij dat ik het gedaan heb!

      Verwijderen
  14. Goed gedaan hoor! je kunt hem ook een mailtje sturen met wat jullie besproken hebben en of hij dat wil bevestigen. Soms hebben mensen een kort geheugen;) geniet van je paasweekend.
    Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Liever niet per mail maar met handtekening op papier.

    BeantwoordenVerwijderen