woensdag 21 september 2016

Bonen Wecken

Soms heb ik van die goede ideeën. Zo bedacht ik mij deze week dat ik de gedroogde bonen gewoon kan koken en dan wecken, en dat ik dan altijd kant en klare bonen tot mijn beschikking heb zonder blikjes te gebruiken. Waarom heb ik dat nooit eerder bedacht?


Natuurlijk kost het wecken extra energie maar het lost twee problemen op.
1. Ik vergeet regelmatig bonen in de week te zetten
2. Ik vind het zonde om kleine hoeveelheden bonen te koken

En zo kwam het dat ik gisteren heel enthousiast een lading witte bonen in tomatensaus heb gemaakt, bij wijze van test. Ik kookte 1 kg gedroogde bonen die ik een ruime nacht had laten weken en maakte daar ongeveer een liter tomatensaus bij. Het resultaat was een niet bescheiden hoeveelheid witte bonen in saus die ik vervolgens in halve liter glaasjes weckte. Als ik niet een portie bonen aan de gootsteen had gegeven (iets met reuze pan met maar een handvat + loodzwaar + gloeiend heet + baby in draagdoek =  slechte combinatie) dan waren het 9 potjes geweest. Maar nu kwam ik op 7 en een hele ruime portie voor het avond eten.


Het ging hartstikke goed en ik heb al plannen voor de volgende keer, eerst eens een flinke portie kikkererwten inmaken en daarna waarschijnlijk zwarte bonen of kidneybonen. Want dat gebruik ik het meest. Echt heel handig en bijna helemaal zero waste zonder in te boeten aan comfort. Mocht je ook bonen willen wecken? De witte bonen in tomatensaus gaan 30 minuten op 90 graden, gewoon bonen in kookvocht gaan 1 uur op 100 graden.

14 opmerkingen:

  1. Dat ziet er goed uit!
    Hoe gaat het eigenlijk met je moestuin?
    Ik heb laatst voor het eerst van tomaten uit de tuin tomatensoep gemaakt. :)
    Groetjes Thimo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Timo, leuk zeg!
      Lekker zijn ze he, tomaten uit eigen tuin. Dan wil je toch nooit meer wat anders meer ;)

      De moestuin is dit jaar niet veel waard, zeg maar gerust niet. In de kas heb ik wel wat tomatenplanten en in de tuin een courgetteplant maar buiten dat en wat sla heb ik het maar zo gelaten.

      Voor volgend Voor jaar hoop ik De moestuin weer in orde te maken, ik verwachr dan wel weer tijd te hebben.

      Verwijderen
  2. Hoi, ziet er goed uit. Ik vries het zelf altijd in. Maar dit is wel handig zo uit de vriezer.

    Vind je het niet gevaarlijk om met baby af te gieten?

    Leuk om je berichten te lezen, gr Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk moet je extra opletten met de baby maar als ik het gevaarlijk zou vinden zou ik het moet doen ;)

      Verwijderen
  3. Handiger als uit de vriezer bedoel ik natuurlijk.. Doeg Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het risico in volgens mij heel klein, maar ik dacht dat je bonen alleen in een 'pressure canner' kon wecken ivm botulisme. Met een pressure canner verhit je de inhoud op hogere temperatuur, net zoals bij 'hak' zeg maar. Bij witte bonen in tomatensaus is dat risico er misschienniet vanwege de zuurgraad van de tomatensaus. En misschien is het risico sowieso verwaarloosbaar. Maar ik ben altijd huiverig om iets anders dan fruit of tomaat te wecken. Mocht iemand weten dat het wel gewoon veilig kan hoor ik het graag, want het lijkt me inderdaad heel handig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is inderdaad een risico maar als je het eten (wat dan ook) voor consumptie goed verhit dood je de bacterie. Ik laat het altijd 10 minuten koken maar nu heb ik even nagelezen en het schijnt al goed te zijn met ruim 5 min minimaal 85 graden verhitten. Meer info vind je hier:

      http://deboon.blogspot.de/2015/07/bonen-wecken-

      Verwijderen
    2. Gaat goed hoor. Kijk voor meer informatie bij weckenonline.com.
      Yasr

      Verwijderen
    3. Aha, bedankt voor het antwoordt! Amerikaanse recepten om te wecken doen altijd heel panisch over botulisme wanneer je weckt zonder pressure canner. Vandaar dat ik het niet aandurfde. (Terwijl mijn oma ook gewoon de hele moestuin in weckpotten stopte) Maar eventjes goed doorverwarmen voor het eten in dus al genoeg om het veilig te maken. Thanks! Dat scheelt een hoop ruimte in mijn vriezer volgend jaar!( Ik heb sinds vorig jaar een moestuin)

      Verwijderen
  5. Wat een goed idee om het zo te doen , ik maak ook dingen in via de weck :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier zat ik echt al lang op te wachten! Ik vries ze nu in maar zou ze ook graasg willen wecken

    Zou het ook gewoon kunnen in zo'n potje met een vacuum deksel? Gewone glazen potjes zeg maar? Ik heb daar namelijk een hele boel van maar geen echte weckpotjes (daar zit op dit moment de losse thee in...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat durf ik niet te zeggen, heb ik helaas niet genoeg ervaring mee. Je zou het met een kleine hoeveelheid kunnen testen, dan weet Je het zeker.

      Verwijderen
  7. Weck je de kikkererwten even lang als de bonen? Ik zou dit namelijk ook willen doen en kan nergens een recept vinden. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn late reactie, je opmerking was bij de spam beland. Ik heb de kikkererwten nog niet geweckt maar ik zou het inderdaad even lang als normale bonen doen, het zijn tenslotte allemaal peulvruchten. Dus ik zou ze iets meer dan een uur wecken op 100 graden.

      Verwijderen