zaterdag 10 september 2016

Zero Waste Zaterdag

Lang lang geleden, voor mijn zwangerschap, was ik al bezig met zero waste. Helaas bleek dat tijdens ze zwangerschap lastig vol te houden. Ook de eerste tijd met de baby had ik er geen puf voor maar inmiddels heb ik er weer helemaal zin in. Want waarom niet? Wat mij betreft zou geen (of zeer weinig) afval eigenlijk de norm moeten zijn.

Want de waarheid is dat we (als wereldbewoners) momenteel een enorm plastic probleem hebben. Niet alleen kost de productie van plastic kostbare (niet duurzame) grondstoffen maar vaak is de levensduur van het plastic kort en geeft het als afval veel problemen. We kennen allemaal de plastic soep in de oceaan, op 5 plekken verzamelen zich enorme afvalplekken. Een onderzoek uit 2014 meld dat er 5 biljoen plasticdelen in de wereldzeeën drijven, dat komt neer op 269.000 ton aan plastic. Maar dat is alleen in deze 5 verzamelplekken. Helaas is ze hele zee inmiddels vervuild met plastic. Jaarlijks komt tussen de 5 en 13 miljoen ton aan plastic in de zee terecht! Echt absurd!

Een strand vol met afval

Raar dat hier niet een grotere prioriteit van gemaakt wordt, dit probleem gaat wel even wat verder dan het verbieden van gratis plastic tasjes in de winkels. Ik denk dat wij niet op de overheid of op betere regelgeving moeten wachten. Natuurlijk heeft het zin, zeker omdat de industrie niet zomaar zal veranderen (zij dienen slechts hun eigen financiële belangen). Maar ik geloof dat je als individu een verschil kan maken, elke keus die je maakt is van belang. Vele kleintjes maken een grote zeg maar.

Ik ben niet beter dan een ander, en er zijn genoeg andere mensen die al ver gevorderd zijn met zero waste. Maar misschien is het juist daarom leuk om met mij mee te kijken. Met mij mee te leren. Ik zal de komende tijd mijn afval bijhouden en per week bekijken wat ik anders had kunnen doen.

We kennen allemaal de pakkende engelstalige zero-waste slogan:
Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot

Wat in het Nederlands toch echt een stuk minder bekt: Weiger, verminder, gebruik opnieuw, recycle, composteer. Wat mij betreft klopt het als een bus, begin met het weigeren van plastic afval. Wat je niet koopt wordt nooit jou afval, bovendien is het een duidelijk signaal naar winkels en producenten. Ik kende iemand die in de supermarkt (na aankoop natuurlijk) het (onvermijdbare) plastic van  de aankopen daar verwijderde en in hun afvalbak achterliet. Eerst dacht ik dat zoiets geen zin heeft,  maar wat als iedereen het zou doen? Dan wordt het verpakkingsmateriaal een probleem van de supermarkt, als het hun geld gaat kosten gaan ze misschien wel anders inkopen.

De winkel van de bio boer

Deze week ben ik voor het grootste deel van mijn boodschappen weer bij de lokale bio boer geweest. Ik stoor mij in de supermarkt enorm aan de plastic verpakkingen om de bio producten. In mijn dagelijks afval had ik veel plastic van sla, komkommer, paprika (per 2 want bio), kleine netjes van uien en aardappelen. Ook doe ik mijn best om geen (zo min mogelijk) blikjes te gebruiken. Daarom kook ik mijn bonen weer vaker zelf van gedroogd, helaas zitten gedroogde bonen weer in plastic :S. Maar ik zal proberen deze in grote verpakkingen in te kopen voortaan (eerst mijn huidige voorraad op maken).

Mijn boodschappen van deze week

De boodschappen deze week, vooral veel groente en fruit van de lokale boer. Maarten eet graag kaas, voor hem heb ik bij een duurdere supermarkt kaas in mijn eigen meegenomen bakje kunnen krijgen. Ook speciaal voor Maarten, mayonaise in een glazen pot. Ik wil deze week koekjes en brood zelf bakken, ik heb nog genoeg meel e.d. daar voor in huis.

Hier mijn afval van deze week:

Alles zit hier door elkaar. Papier, plastic en restafval

Wat valt op? Vooral veel plastic van groente, ik zag ook meerdere verpakkingen van noten en zaden die ik voor de muesli gebruik. Misschien toch meer aan grootverpakkingen denken om zo verpakkingsmateriaal te sparen. Ook meerdere broodzakken goed zonder te doen door zelf te bakken of van de versafdeling te halen in een stoffen zak, ik kijk even wat het beste bevalt. Een blikje van kokosmelk en een kleintje van tomatenpuree, tomatenpuree kan ik vervangen door verse tomaat of passata uit een glazen fles. Kokosmelk is niet echt duurzaam en lokaal maar wel lekker in een linzencurry, misschien een ander lekker gerecht uitzoeken? Ik denk er nog over na, gebruik het niet heel vaak.

De lessen van deze week:

* De bio boer heeft biologische groenten en fruit zonder verpakkingen.  Duurder maar er profiteert een kleine zelfstandige van.
* Ga voorbereid boodschappen doen, neem bakjes, zakjes en tassen mee.
* Beter plannen en bonen zelf koken.
* Misschien toch weer zelf limonade maken
* Zelf brood en koekjes bakken
* Meer in bulk kopen

Iemand nog goede tips wat betreft het boodschappen doen en minder verpakkingsmateriaal in huis halen? Ik hoor ze graag, ik heb nog genoeg te leren :)

26 opmerkingen:

  1. ..je bent de moestuin vergeten. Wij hebben dit jaar aardappels, uien, sperciebonen, prei, tomaten, druiven, aardbeien, courgettes en pompoenen verbouwd. Alles biologisch en erg lokaal 😉 Appels en pruimen en blauwe bessen uit de "boomgaard" worden verwerkt tot jams, marmelades en sapjes. Ik maak regelmatig panir en ben met kruidenpanir aan het experimenteren.
    Verder doe ik ongeveer zoals jij doet en probeer steeds weer alternatieven te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet iedereen heeft een tuin.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
    2. Ja goede! Natuurlijk heeft niet iedereen een tuin maar nemen kunnen ook eventuerl wildplukken. En sommige mensen met een tuin hebben veel overvloed, wellicht willen zij delen (evt. In ruil voor hulp)

      Verwijderen
  2. Ik heb een aantal keren motten gehad in de meelwaren en peulvruchten. Heb veel weg moeten doen om de motten onder controle te krijgen. Ik ga nu eerst op zoek naar grote opbergblikken waar ik de papieren zakken in kan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt van die witte tonnen in verschillende grote met rode deksels, deze sluiten heel goed af.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
    2. Die grote koffieblikken zijn ook ideaal. Misschien een bij een koffietentje navragen?

      Verwijderen
  3. Ik denk dat je goed bezig bent als je de plannen doorvoert.

    Denk ook is aan zelf deo maken, tandpasta, gebruik geen shampoo, maak zelf schoonmaak-, afwas- en wasmiddel. Kleding tweedehands kopen, het liefst in een kringloopwinkel oid zodat het niet verpakt naar je toe gestuurd hoeft te worden, en kleding die stuk is repareren. En als dat niet meer gaat kan je er altijd nog een poetslap van maken.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tips, ik zal volgende week wat meer ingaan op onze gewoonten hier in huis.

      Verwijderen
  4. Pak zwerfafval dat je tegenkomt op en gooi het in de afvalbak.
    Zo komt het niet in de oceaan terecht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een hele goede! Wij zijn daar inderdaad ook van, ik bedacht mij laatst nog dat ik vaker een tasje mee zou moeten nemen zodat ik meer afval mee kan nemen tijdens een wandeling.

      Verwijderen
    2. Idd een hele goede tip :)

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  5. De reden om biologische groenten in plastic te verpakken in de supermarkt is om vermenging en verwisseling met de gewone groenten te voorkomen en bovendien verlengt verpakking de levensduur en is er dus de keuze tussen vroegtijdige rotting en dus weggooien of een cellofaantje.Bovendien komt er ook een stukje hygiene bij. Als iedereen maar met zijn handen aan alle etenswaren zit? In ecowinkels is mijn ervaring dat de groenten er meestal niet uitzien omdat de omloopsnelheid te laag is. Ik koop echt geen bruine appels, gerimpelde bieten of slappe sla of wortels. Wat is er dan nog over van de voedingswaarde behalve wat vezels? En niet iedereen heeft een (biologische) boer in de buurt en als je er ver voor moet rijden schiet het ook zijn doel voorbij. Verder moet je je niet verkijken op papier. De papierfabricage is vele malen vervuilender,o.a omdat het enorm veel water kost, ook bij de fabricage van gerecycled papier en daarbij blijkt er nu ook minerale vervuiling te zijn, door o.a. drukinkt. Ik doe mijn best door te zorgen voor een juiste afvalscheiding maar koop mijn spullen gewoon in de supermarkt bij voorkeur zonder verpakking en anders met. Verder gooi ik niets weg, maak de kleinste restjes nog op. Maar ik vind het fijn voor jou dat jij wel de mogelijkheden hebt om andere keuzes te kunnen maken, ik wou dat ik ze had. Gr. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde mogelijkheden. Maar ik geloof dat de meeste mensen makkelijk een paar (kleine) gewoontes kunnen veranderen en zo zonder veel moeite toch bijdragen aan een beter milieu. Hoe ver je daarin wil gaan is aan jezelf.

      Verwijderen
    2. Dat groente en fruit in plastic hygiënischer is dat geloof ik graag maar wat voor een moeite is het om het aangekochte groente en fruit even kort te wassen. De meeste mensen wassen de groente voor ze die gaan bereiden. Ik doe dat vaak niet eens maar ben toch nooit ziek.

      Papier is idd ook zeer zeker niet de oplossing dat ben ik zeker met je eens, maar om nou daar voor in de plaats plastic te gebruiken is naar mijn mening ook niet goed.
      Helaas ontkom je er niet helemaal aan en heb je toch beetje verpakkingsmateriaal in huis, maar door goed te scheiden en juist in te kopen kan je de afvalberg wel zo klein mogelijk houden.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  6. Kleine netjes kun je bewaren.Ik neem ze dan mee naar de super,en doe er dan de losse appelen/sinasappelen,sperciebonen in.Zo kan men aan de kassa zien om wat voor soort het gaat.En hoef ik geen plastic/papierenzakje te gebruiken.
    Ook gebruik ik ze wel om knoflook of anderen bollen in op te bergen die van de tuin komen.Kunnen de muizen er ook niet bij als ik ze aan een balk in de schuur ophang.
    Bij ons langs het fietspad ruim ik het zwerfafval op.Onlangs heeft de gemeente op mijn verzoek een vangnet gemaakt.Is toch wel aantrekkelijk voor de jeugd,en ouderen om daar afval in te werpen.
    Verder probeer ik alles zo goed mogelijk te scheiden en in leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Creatief! Ik gebruikte het netje van de knoflook altijd om restjes harde zeep op te maken. Stukjes erin en gebruiken als normaal.

      Verwijderen
  7. De netten waar de aardappels inzitten die je hier bij ons ( roemenie) koopt bewaar ik om de walnoten in te doen , de uien , knoflook etc uit de moestuin.Plastic tasjes gaan bij ons in de pedaalemmer in de keuken en badkamer en worden zo weer gebruikt. maar inderdaad als je erop let is er gewoon teveel plastic in omloop en soms om de meest onzinnige dingen . Misschien heb je nog wat aan deze tip. Heb hem ook weer ergens gelezen , ik spaar de eier schillen op en maal deze fijn en gebruik dit als kalk voor de moestuin . Ze hebben hier bij het meer en grote vis gemaakt van lege flessen een project van de lokale school .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Afval scheiden doe ik zorgvuldig, afval van anderen dat ik onderweg tegenkom neem ik zoveel mogelijk mee. Restjes gebruik ik en de netjes van sinaasappelen etc gebruik ik met een paar knopen erin als schuursponsjes.

    Bij inkopen let ik niet op, daar ben ik dan weer te lui voor en vind het onhandig om van alles mee te moeten nemen om onverpakte dingen in te doen, boodschappentas hebik natuurlijk wel bij me en meestal heb ik een koelbox met vrieselement bij me, ook erg handig.
    Van de plastic zakjes heb ik een grote collectie verzameld voor 1 januari en die gebruik ik voor van alles en tot ze kapot gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant onderwerp en tips. Ik scheid wel uitgebreid afval, maar kan nog veel verbeteren qua verpakkingsmateriaal in huis halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De plastic zakjes die ik krijg van de groente gooi ik in mijn boodschappen tas, kom ik dan later weer op de markt of in de supermarkt dat hergebruik ik diezelfde tasjes weer opnieuw.. zo gebruik ik sommige best vaak, zijn ze op den duur kapot dan gooi ik ze weg bij de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jullie zijn goed bezig! Het zou eigenlijk inderdaad niet moeilijk moeten zijn om elke dag wat op te pakken en in de prullenbak te gooien. Hopelijk worden meer mensen zich er bewust van hoe schadelijk plastic is. Maar jullie zijn een mooi voorbeeld!
    Groetjes Thimo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kokosmelk kun je eventueel zelf maken van santen. Ok.. Santen is verpakt in plastic en karton, maar je hebt veel minder verpakkingsmateriaal nodig per liter kokosmelk, en het is lekker! Als je googled vind je verschillende recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bonen kun je ook goed invriezen, dus gewoon weken en koken als normaal, dan even laten schrikken en uitlekken en invriezen in een grote bak of zak. Je kunt dan iedere keer precies de hoeveelheid nemen die je nodig hebt (want makkelijk uit elkaar te halen of af te breken), zelfs als je vergeten bent bonen te weken. Ik doe het met bruine en kidneybonen en kikkererwten.

    P.s. als je de bonen 1-2u na invriezen even schudt, vriezen ze niet aan elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik koop juist in Duitsland glazen flesjes azijn...die sterker zijn dan de azijn in Nederland.Nederlandse azijn is 8% en Duitse 25%.
    Die flesjes verdun ik en gebruik ik als schoonmaakazijn.De glazen flesjes hergebruik ik, bv om olie en azijn en zeepaan anderen te geven...of een proefflesje eigengebruwen drank, of op vakantie als voorraadflesje. Voorlopig nog veel hergebruik maar op den duur zal het wel glasbak worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, ik ben er altijd van uit gegaan dat de inhoud hetzelfde was en vond de Duitse variant al zo duur. Nu zie ik dat ze Duitse inderdaad veeel sterker is, prima laat ik het daar bij!
      Super bedankt voor de tip!

      Verwijderen