vrijdag 16 september 2016

Bulk bestelling

Om mijn nieuwe zero waste voornemens kracht bij te zetten deed ik een bulkbestelling. Biologische volkorenrijst is hier lastig te krijgen en anders in kleine zakjes heel duur. Ik kocht twee zakken van 2.5kg voor € 6.99 per zak.

Gelijk een flinke voorraad

En ook havervlokken kocht ik daar, hoewel het eigenlijk 5-granenvlokken zijn. Hetzelfde eigenlijk als havermout maar doordat het uit 5 verschillende graansoorten bestaat is de voedingswaarde wat diverser. Hiervan haalde ik 3 zakken van 2.5kg, de prijs per zak was € 6.49. Het is duur in vergelijking met de goedkoopste havermout maar voor biologische 5-granenvlokken valt het reuze mee.  En ik heb hier al eens eerder besteld dus ik weet dat de kwaliteit super is.
Wat ik ook vaak gebruik zijn edelgistvlokken, en dat is meestal vrij duur. Bij deze winkel bestelde ik gelijk veel mee, 4 pakken van 200gr. voor 4.29 per pak . Daar heb ik voorlopig weer genoeg van.

Elders kocht ik ook al biologische soja granulaat in grotere verpakkingen. Goede kwaliteit voor een schappelijke prijs en in plaats van de 150grams zakjes in de winkel gelijk per 500gram verpakt. Als deze voorraad op is zal ik ze eens aanschrijven of ze niet ook grotere verpakkingen kunnen aanbieden. Wie niet vraagt zal niet krijgen ;)

Ik gebruik ook veel/regelmatig huishoudazijn en stoor mij aan de literflacons. Dus dat ga ik voortaan in 5-liter flacons kopen. Is wel wat duurder maar helaas.

Raar is dat eigenlijk, je zou denken dat bulk altijd goedkoper is. Maar ook de rijst kan ik (elders) goedkoper krijgen per kg in plastic verpakt. Misschien verschil in kwaliteit?

Al met al heb ik voor een dikke € 70,- aan voorraad ingekocht, de zuinigaard in mij vind dat toch best nog moeilijk. Zeker omdat we nu ook een wat lager inkomen hebben nu we niet meer beide voltijd werken. Maar ik vind het toch belangrijk om met mijn geld mijn stem te laten horen. En duurzame (re) producten, winkels en producenten te stimuleren. Omdat ik het kan, want toen wij hier op zwart zaad zaten was ik ook niet zo nobel ;)
 

5 opmerkingen:

  1. Waar heb je het besteld? Ik had trouwens de indruk dat Aldi in Duitsland een stuk goedkoper is met biologische producten. Een aantal jaren geleden kochten we met de vakanties flink in bij de Aldi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt die plastic literflessen gebruiken voor vertical gardening.

      Verwijderen
    2. De Aldi verkoopt in NL biologische muesli. Maar de havervlokken van de molen zijn groter. Ik heb d indruk dat die van de Aldi gebroken havervlokken zijn Wel stukken voordeliger.

      Verwijderen
    3. De Aldi in Nederland heeft tegenwoordig een steeds groter assortiment.

      Verwijderen
    4. Hier verkopen ze ook bio muesli bij de aldi en lidl maar dat is niet hetzelfde product. Er is natuurlijk vanalles aan toegevoegd en daardoor minder veelzijdig te gebruiken en minder lang lekker.

      Ik ben al lang niet meer in Nl in de lidl of aldi geweest maar had altijd het idee dat het buo assortiment bij de Duitse filialen groter en voordeliger was. Toch mis Ik nog veelzijdig bij aldi en lidl, voor een echt ruim assortiment bio niet je maar de groter supermarkten (kaufland, rewe, edeka) of de drogisterijen rossmann en de (natuurlijk geen vers daar).

      Ik kocht deze bulk verpakkingen obline bij:
      http://www.hubermuehle.de/shop/index.php

      Wat vertical gardening brtreft, eerst de horizontale plaats maar vuklen hier :)

      Verwijderen