maandag 5 september 2016

Kant en Klaar

Af en toe heb ik zo'n dag die niet volgens planning verloopt. Dat je dan om een uur of 5/6 in de middag op kijkt en denkt @$!# ik moet nog koken en ik heb honger trek.

Tja wat die je dan? Soms heeft de snackbar dan weer klandizie aan ons, maar dat proberen we tot 1x per maand te beperken ( eigenlijk proberen ik dat nooit te doen maar dat blijkt wat te hoog gegrepen).  Vaak eten we gewoon een broodje, gelukkig lusten we dat graag. En voor nood had ik hier nog een pakje/zakje pastasaus of iets dergelijk in huis zodat er binnen 10 minuten wat op tafel kan staan.  Kijk, wij hebben wel een vriezer maar naast het feit dat hij vol zit hebben  we geen magnetron. Dus ook vriezermaaltijden vereisen enige planning.

Maar de laatste tijd stoor ik mij weer aan het afval wat hier het huis in sluipt én ik wil gezonder eten, dus wat doe je dan? Juist,  wecken! En zo maakte ik 7 potjes met kant en klare pastasaus voor de haastige mens die toch iets lekkers en gezonds op tafel wil hebben. En laten we niet vergeten dat het ook nog eens lekker goedkoop is, helemaal in vergelijking met de snackbar!


De saus hebben we die avond nog even getest, hmmm pastasaus met veel knoflook, ui, bleekselderij, wortelen, paprika en op smaak gebracht met chilipoeder, italiaanse kruiden en een beetje zout. Oh en tomaten natuurlijk, vandaar de lekkere rode kleur. Omdat ik tegenwoordig helemaal plantaardig eet zitten er soja granulaat in als 'gehakt'. Deze pastasaus wordt in de winkel verkocht als 'veggie bolognese' (natuurlijk voor bijbehorende hippe prijs). Voorlopig ben ik op de volgens eet/kook crisis voorbereid. De volgens 7 zelfs!

23 opmerkingen:

  1. Zo maak ik ook altijd een voorraad pastasaus maar zonder soja-brokjes. Ik eet geen vlees, geen vis maar ook geen soja!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik let ook goed op wat voor soja ik eet, zo veel mogelijk onbewerkt en altijd biologisch.

      Verwijderen
  2. In het allerergste noodgeval neem ik een bord havermout met fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook lekker, gezond en snel klaar. Goed plan.
      Wij nemen soms ook wat rauwkost met hummus en dan gewoon een broodje. Heb je toch wat groente binnen.

      Verwijderen
  3. Ontdooien in een pan met water is net zo snel als ontdooien in een magnetron maar dan zonder de energiekosten. En als je de pan in de zon zet met deksel erop, gaat het nog sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt waar? Lijkt me dat zo'n klomp ijs er wel wat langer over zou doen. Ik dacht dat de magnetron zoiets in minuten/seconden deed. Misschien schat ik dat verkeerd in.

      Verwijderen
  4. Wow, goed bezig geweest. Ziet er lekker huiselijk uit altijd, van die potten met ingemaakte huisvlijt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er mooi uit in die weckpotten. Ik maak ook saus in maar hergebruik oude potjes, dit ziet er wel gezelliger uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de magnetron duurt ontdooien echt wel lang. Als je het te snel wil doen krijg je uitgedroogde randen en kookt het soms binnenin al. Vaak ben je wel 10-20 minuten aan het ontdooien.

    Omelette vind ik ook altijd een prima oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah dat wist ik niet, ik heb volgens mij ergens in de jaren 90 voor het laatst een magnetron gebruikt. Waarschijnlijk om een sneetje brood te ontdooien 😊

      Ik maak ook wel eens scrambled tofu met groente en een brood erbij. Ook redelijk snel.

      Verwijderen
  7. Ik ben ook met inmaak en wecken bezig. Zo leuk (en ook nog eens hip!). Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Altijd handig (en lekker) zo'n sausvoorraadje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat je zo eerlijk bent over afhaalmaaltijden. Voor mij blijft het een pest (een keer per drie weken)... het smaakt afgrijselijk als je gwoon bent om zelf te koken en het is zo duur, onwaarschijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook totaal niet verwacht dat jullie regelmatig bij de snackbar eten halen.

      Verwijderen
    2. Ach wij zijn ook gewoon mensen. In de laatste 3 maanden zijn wij maar een keer bij de snackbar geweest, maar toen wij nog beide voltijd werkte was het wel 1x per maand. Het helpt niet dat Maarten stiekem wel van frietjes houd 😉.
      Maar af en toe moet kunnen denk ik.

      Verwijderen
  10. Wat ziet dat er gezellig uit! die weckpotjes vind ik echt heel mooi. Hoe lang zijn ze zo houdbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poeh goede vraag. Maanden zeker wel, misschien zelfs jaren. Ze zijn ik elk geval lang op voor ze bedorven zijn.

      Verwijderen
    2. Ik heb gisteren zelf-ingemaakte pompoensoep gegeten. De dag van inmaak was 23 september 2014! Dus ik denk dat jouw pastasaus idd wel jaren mee kan gaan!

      Verwijderen
  11. Ziet er echt heerlijk uit. Zelf maak ik als ik haast heb vaak pasta. Bami koken en ondertussen zalm met zure room en kruiden in de wok. De ene keer doe ik als t klaar is er rucola bij de andere keer wok ik spinazie mee. Heerlijk binnen een kwartier een warme maaltijd op tafel. Eet alleen momenteel koolhydraatarm dus wil eerst zo'n groente slierten Snijder zodat ik dan wortel kan gebruiken ipv bami

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super idee! Alleen hier eten we zo min mogelijk pasta omdat de kleine man reageert op tomaat en knoflook...
    Wij hadden een keer pizza, tomatensoep én pasta met tomatensaus op.
    Garantie voor een week slapeloze nachten en dagen in de drager... :'(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh dat is vervelend! Vraagt ook wel een omschakeling met koken denk ik, zonder tomaat en knoflook zouden 80% van mijn standaard gerechten afvallen.

      Verwijderen
    2. nu kan ik zelf ook niet tegen knoflook dus dat valt mee. maar tomaat zit idd in zoveel dingen! inmiddels kan hij er wel tegen als we pasta met tomaat eten, maar ik moet dan wel 3 dagen daarna iets anders eten.

      Verwijderen