zaterdag 17 september 2016

Zero Waste Zaterdag; de Badkamer

Wat mij opvalt is dat ik meer afval heb dan ik dacht, juist door het per week apart te houden krijg ik meer inzicht. Een beetje zoals bij energieverbruik en de meterstanden, of het bijhouden van een huishoudboekje.

Voor mij is de uitdaging om het niet te moeilijk te maken maar met (kleine) slimme veranderingen ons afval te beperken. Het lijkt misschien weinig uit te maken dat je dagelijks een wattenstaafje gebruikt, maar hoeveel is dat op een mensenleven? (Zo'n 30.000st) En is er een goed (of misschien wel beter) alternatief?

Vandaag even over onze afval productie in de badkamer.

Tanden poetsen - doen wij met zuiveringszout, eventueel aangevuld met een paar druppels pepermuntolie. Zuiveringszout koop ik per 500gr in een kartonnen verpakking. Op dit moment gebruik ik nog een elektrische tandenborstel (waarbij ik de kop schoon kook in plaats van vervang) en Maarten gebruikt een normale plastic tandenborstel. We gaan voor hem direct over op een composteerbare tandenborstel (hij is aan vervanging toe) en ik wacht waarschijnlijk tot mijn elektrische tandenborstel stuk is. Waar ik nog geen alternatief voor heb is flosdraad, ik gebruik het spaarzaam en hergebruik af en toe maar ik zoek nog iets beters.

Wassen/ douchen - wij douchen niet dagelijk, meestal 1 a 2 keer per week. Verder wassen wij ons bij de wastafel met water en een washandje, werkt prima. Tussendoor handen wassen gaat met een blokje zeep. Zo'n blokje zeep gaat lang mee en komt in een kartonnetje.

Deodorant - Maarten gebruikt geen deo en dat gaat prima. Ik gebruik een zoutkristal als deo, inmiddels al jaren dezelfde. Weet niet of dat ooit op gaat ;)

Haren wassen - Maarten gebruikt ons zelfgemaakte shampooblok. Ik ben van de no-poo en gebruikte tot nu toe zuiveringszout en azijn. Inmiddels al 3 maanden alleen water volgens de "just rinse" methode. Dat gaat steeds beter.

Haarverzorging - Maarten gebruikt kokosolie als gel/wax en heeft kort haar dus verder niks bijzonders. Ik gebruik heel af en toe wat kokosolie in de punten. Ik heb onlangs een nieuwe borstel en kam gekocht (mijn oude borstel was 15 jaar oud) en koos voor plasticvrije alternatieven.

Borstel en kam van natuurlijke materialen

Scheren - Maarten scheert zich niet nat en houd zijn baardgroei kort met de tondeuze. Ik gebruik voor mijn benen (als ik zin heb) een elektrische epilator, inmiddels al jaren (is een goede investering geweest). Voor mijn oksels een wegwerpmesje, die gaat lang mee.

Toiletbezoek - ik gebruikte al langere tijd wasbaar toiletpapier met een flesje water. Inmiddels hebben wij een bidet en dat is helemaal ideaal. Ook voor het uitspoelen van het potje of het wegspoelen van een plasje.

Super handig!

Vrouwenproducten - ik heb ze al een jaar niet nodig gehad maar voorheen gebruikte ik een menstruatiecup. Ideaal! Makkelijk en hygienisch in gebruik en nooit meer afval.



Oren - lang geleden maakte ik al wasbare wattenschijfjes van flanel maar ik gebruik momenteel eigenlijk geen make-up. Inmiddels gebruik ik ze als alternatief voor wattenstaafjes en maak ik mijn oren er mee schoon. Werkt super!

Huidige afval in de badkamer:
Veel haren van mij :)
Wat flosdraad
Af en toe wc papier en rolletje
Twee keer per jaar een scheerkopje
Een keer per jaar pak zuiveringszout
Een keer per jaar een zeepverpakking
Een keer per twee jaar pot kokosolie
Een keer per twee jaar flesje muntolie
Een keer per zeven jaar een zoutdeostick

Eigenlijk gaat het in de badkamer prima qua afval en dat zonder dat we er mee bezig waren. Wij hebben wel altijd gezocht naar gezonde en milieuvriendelijke  alternatieven en blijkbaar resulteerd dat in minder afval.

Verder ging het aardig goed op het zero waste front. Had wel nog meer afval dan ik zou willen maar bijna geen afval in huis gehaald, dus uiteindelijk gaat dat ook doorwerken natuurlijk.

Wat ik trouwens super leuk vind is dat ik hier in het dorp van de imker honing kan kopen in een statiegeld potje! Super!

€ 0,75 statiegeld :)

En mosterd koop ik de laatste tijd in zo'n drinkglas verpakking. Ik voorzie nog wat gesneuvelde glazen in de toekomst nu we een kind hebben ;)

20 opmerkingen:

  1. Goed bezig!
    De kam en borstel, heb je die online gekocht en zo ja, waar dan?
    Ik zoek namelijk nog een goede natuurlijke borstel en kam maar hier is niks te koop van dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal top, zo mag ik het maar graag zien :)

    Voor het flossen heb je wel een ander alternatief en dat is een flos apparaat waarbij water tussen je tanden gespoten wordt. Nadeel daarvan is dat het stroom en water kost. Dus naar mijn idee niet echt een verbetering.
    Heb je wel is aan tandenstokers gedacht? Dat is ook nog een optie.
    Hoe dan ook het blijft lastig om tussen je tanden te komen zonder flos draad of zonder tandenstokers.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n aparaat is inderdaad geen optie voor mij. Tandenstokers heb ik overwogen maar de ruimte tussen sommige tanden en kiezen is erg smal dus dat past niet.

      Ik heb nog e en goed gezocht en vond een natuurlijke floss in een glazen flesje waar je navullingen voor kan kopen. Zodra mijn huidige flossdraad op is zal ik deze proberen.

      http://www.monomeer.de/index.php?page=product_details&category=11&artnr=222&product=Vmel+Zahnseide

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de link, ik ga er ook is voor kijken.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  3. Bij de mondhygiëniste, waar je als je +50 bent automatisch terecht komt, is het beste wat je hebt een goede electrische tandenborstel. Ik had een goede, maar de batterij gaf de geest. Volgens info op internet kon ik die vernieuwen. Maar de importeur leverancier zat in Zeeland. Uiteindelijk kocht ik via de Witte Tandenwinkel een echte goede.
    Het tandvlees, wat zich automatisch op oudere leeftijd terugtrekt, werd door goed masseren weer op de juiste plek gezet.

    Kostte de vorige tandenborstel €200. deze kostte €60 euro. Het tijdig verwisselen van de kop is een must.

    Jij hebt van deze ongemakken nog geen last. Onlangs las ik dat het tandvlees niet beter wordt van de soorten tandpasta, maar van het juist en langzaam poetsen. Je doet het daarmee heel erg goed.

    Ik pleit voor tandenborstels dat de batterijen vernieuwd kunnen worden. Misschien een zaak voor de EU politiek. Per slot hebben zij ook de grote hoeveelheid gebruikte stroom op stofzuigers terug gedrongen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou het probleem wel deels oplossen. De staat van je tanden en tandvlees is van verschillende zaken afhankelijk, deels ook ervelijk. Toch speelt het hedendaagse voedingspatroon ook een rol. Wat ik ook zeer interesant vind zijn de miswak stokjes, helaas kan ik die enkwl in plastic vinden.

      Wat ook erg goed is voor tanden en tandvlees is zoethoutwortel, gewoon kauwen helpt al. Gebruik ik ook tussendoor en vind ik erg fijn.

      Verwijderen
  4. Je hebt ook houten tandenstokers extra dun.... daarna handig te verbranden. Zero afval!

    Groetjes Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verbranden vind ik weer niet zo'n goede oplossing.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  5. Zo goed bezig!
    Vraagje: schuurt het niet teveel zuiveringszout als tandpasta?
    Hoe groeite de kleine??
    Ben een tijdje weinig online geweest.
    Groetjes vd Biobabe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zuiveringszout werkt juist heel goed als tandpasta en schuurt zeker niet te veel. Vroeger had ik altijd last van gevoelige tanden en dat is nu veel minder.
      Green evelirn schreef er ook over:
      http://www.greenevelien.com/blog/de-mond-vol-van-tandpasta

      De kleine groeit als kool en is lekker mollig en vrolijk. Gaat super hier :)

      Verwijderen
  6. Zuiveringszout op je tanden schuurt de glazuurlaag eraf. Uiteindelijk zullen je tanden alleen maar geler lijken en beschadigd raken, wat onomkeerbaar is. Daar zou ik erg mee oppassen en goed advies voor vragen van een tandarts.

    Ik ben het ook eens met Opnieuw beginnen dat een elektrische tandenborstel in dezelfde tijd echt meer werk verricht. Ikzelf poets sonisch, dat vind ik dan weer fijner aanvoelen.

    Ik gebruik ook flosdraad, stokers kan ik niks mee. Ik begreep dat flostape weer beter is dan draad. Vaak zit hier ook wat wax op.

    Ik zou op mondhygiëne niet teveel concessies doen. Duurzaam is een mooi principe, maar als je straks allerlei tandheelkundige ingrepen moet doen, ben je je doel voorbij denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik al jaren zuiveringszout als tandpasta en de tandpasta vind mijn tanden helemaal in orde.

      Het zijn zuren die je tandglazuur aantasten. Suikers uit voedsel worden omgezet in zuren en daardoor zijn suikers dus zo slecht voor je tanden.

      Frisdranken danken hun frisse smaak aan het toegevoegde zuur. Ook vruchtensappen en wijnen zijn zuur. Hoe zuurder de drank, hoe erosiever voor het gebit. Een drank met een pH van beneden de 4 kan eroderend werken op het tandglazuur.
      Ook zure voedingsmiddelen kunnen het gebit aantasten. Met name zuur fruit, citrusvruchten en bessen. Ook aangezuurde levensmiddelen (azijnzuur, citroenzuur of dieetzuur) kunnen een probleem vormen.
      Bron: Tandartsplein

      Natriumbicarbonaat is een alkalische stof, het tegenovergestelde van zuur oftewel het is dus een base. Het helpt dus de zuuraanvallen op je tandglazuur te verminderen. Daarom is natriumbicarbonaat vaak de basis voor tandpasta’s.
      Speeksel zorgt voor een bufferende werking tegen de zuren en beschermt je tanden dus tegen cariës en tanderosie. Na het tandenpoetsen is die beschermende laag weg gepoetst en kunnen zuren dus beter inwerken op je tandglazuur wat daardoor aangetast wordt. Te vaak je tanden poetsen is dus niet goed! En vooral niet tandenpoetsen net voor of na het eten van een zuur voedingsmiddel

      Verwijderen
  7. Ik gebruik nu al bijna 2 maanden ook geen shampoo meer en ik snap niet waarom ik dat nooit eerder gedaan heb! Het zit ook nog eens beter. Jullie doen goed je best!
    Groetjes Thimo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. Ja leuk he? Volgens mij moet hij ze ook duur kopen dus is het zo voordeliger voordeliger hem.

      Verwijderen
  9. Je schrijft dat je een zoutkristal als deo gebruikt. Waar heb je die gekocht? Klinkt namelijk goed dat ie jaren mee gaat ;) Groetjes Marina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn late reactie, ik kocht hem ooit bij de natuurvoedingswinkel. Toendertijd vond ik het erg duur, ongeveer 8 euro. Achteraf valt het wel mee :)

      Ik heb online even gekeken naar vergelijkbare producten:
      http://www.babongoshop.nl/a-44262029/verzorging/biork-crystal-deodorant-in-kurk-verpakking/

      http://verbeterjegezondheid.nl/product/aluin-deodorant-zoutsteen

      Ik kocht hem ooit in een plastic verpakking waar ik mij tegenwoordig erg aan stoor, is ook al een keer kapotgevallen. Ik zou nu eerder zoiets kopen:
      http://bebio.nl/deo-rock-de-natuurlijke-deodorant

      http://www.olijverie.nl/a-27554279/deodorant/aluinsteen/#description

      Ik moet je wel waarschuwen dat het niet 100% zweetgeur tegengaat. Op sommige zomerdagen is het voor mij niet helemaal genoeg. Maar het grootste deel van de tijd werkt het prima.
      Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

      Verwijderen