vrijdag 23 september 2016

BPA in WC-Papier

Zoals de meeste van jullie inmiddels wel weten is BPA (Bisphenol A) een niet zo fijn stofje wat in heel veel verschillende producten zit. De stofje is een hormoonverstoorder die in verband word gebracht met kanker, onvruchtbaarheid en vervroegde pubertijd. Ook zorgt BPA voor verstoring in de ontwikkeling van de hersenen bij ongeboren baby's en kinderen. Raar eigenlijk dat een stof waarvan meermaals aangetoont is dat hij schadelijk is voor de volksgezondheid nog steeds op de markt is, maar dat terzijde.


Nu zit de BPA ook in thermisch papier, zoals kassabonen en dat is helemaal een probleem. Als je een kassabon 5 seconden aanraakt is dat al genoeg om het op je handen te krijgen en zo word het via de huid opgenomen. Kassabonnen zijn waarschijnlijk een van de grootste bijdragers als het gaat om het toenemen van BPA via huidopname en daarom zou je kinderen en zwangeren zeker nooit een bonnetje moeten laten aanraken. Slechts een klein deel van de BPA die je opneemt gaat via huidopname, toch moet dat niet onderschat worden. Via huidopname komt de BPA namelijk direct in de bloedstroom terecht en dat is daarom schadelijker dan inname van BPA via voedsel (wat het leeuwendeel is).

BPA is inmiddels wel al verboden in babyflesjes maar in heel veel andere producten zit het nog, de regelgeving is nu eenmaal traag en producenten hebben maar een belang $€$€. Het belangrijkste alternatief voor BPA, BPS is eigenlijk net zo schadelijk als BPA. Raad eens wat er vaak in BPA-vrij kunststof zit??

Wat nu het probleem is is dat de kassabonnetjes bij het oud papier komen, en daardoor 'besmetten' ze de rest van het oud papier met BPA. Zo kan het dus dat er BPA in toiletpapier zit, of misschien wel in het gerecycled kleurpapier van de kinderen. Niet wenselijk dus. Dus bij deze, mocht jij nog (graag) kassabonnetjes aannemen, gooi ze thuis bij het restafval want daar hoort het thuis!

13 opmerkingen:

  1. O echt!? Wordt een mens toch doodmoe van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En hoe controleer je dan de bon? Want soms gaat het wel eens fout bij de kassa.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja dat is dus waarom ik ook mee zat/zit. Je kan een handschoentje aandoen om de bon aan te pakken, staat raar maar lijkt me dat dat wel werkt.

      Verwijderen
  3. Zou toch bijna onder chemisch afval moeten gelden toch?
    Bah ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wist wel dat ze niet bij het oud papier mogen en gooi ze dus altijd in de prullenbak. Sinds de blog van Valhalla laatst weet ik van BPA in kassabonnen. Maar dat het dus zo in gerecycled papier terecht komt daar had ik echt nog niet bij stil gestaan.
    Ik weiger meestal de bon tegenwoordig maar soms ontkom je er toch niet aan (ik gebruik altijd een zelfscanner in de supermarkt en dan hoef ik niet de bon te controleren maar heb je 'm weer nodig om het poortje door te kunnen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sterker nog, via het gerecycled wc-papier komt het in de watervoorzieningen. Volgens mij zijn wij mensen de enige diersoort die ons eigen nest bevuilen ;)

      Verwijderen
  5. Zelf ben ik kassierster bij de Appie (in Belgiƫ) - hoe zit dat dan ? - heb ik straks recht op een tegemoetkoming voor beroepsziekten ???

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is zeker een probleem, aangetoond is dat juist kassieres veel blootgesteld worden aan BPA. Het probleem is Het thermische papier. Er zijn wel alternatieven voor BPA ( namelijk BPS, D-8 en Pergafast 201) maar ook deze zijn slecht voor de gezondheid en voor Het milieu. Handschoenen zijn wellicht de enige oplossing momenteel :(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is er mis met gewone papieren kassabonnen? Waarom zit die troep erin?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens wikipedia:

       " Vaak wordt hittegevoelig papier gebruikt, vanwege de mogelijkheid om met een relatief hoge printsnelheid en lage kosten (geen inkt nodig) een acceptabeleresolutie te printen, waardoor met name de snelheid van de kassa's verhoogd kan worden"  

      Verwijderen
  8. Misschien is het een oplossing om de kassiere te vragen om de kassabon even omhoog te houden zodat je ter controle een foto kunt maken. Op die manier hoef je ook niet speciaal een handschoen mee te nemen want dat lijkt best wel vervelend in de zomer.
    Groet Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ook kunnen maar alleen als het rustig is en je niet veel haalt. Toen ik zwanger was had ik een paar kousen handschoenen in mijn tas om de bon aan te pakken. Dat soort handschoenen zijn erg dun.

      Verwijderen
  9. Hier kan je meestal meekijken op het scherm gelukkig. Maar daar heb je weinig aan als je op de wc zit. Ik hoop dat het in onze eco schuurpapier-variant niet zit :O
    Maar zucht. Alweer.

    BeantwoordenVerwijderen