zaterdag 24 september 2016

Zero Waste Zaterdag; Tien Tips

Weer een week erop zitten en het inkopen gaat verrassend goed, ik heb zo goed als geen verpakkingsmateriaal in huis gehaald. En het bewust inkopen heeft nog een voordeel gehad, ik heb namelijk minder geld uitgegeven. 

Wat trouwens ook afval en geld scheelt is een "nee-nee" sticker (of nee-ja natuurlijk). Hoewel ze dat hier niet zo kennen, wij hebben een mooi gegraveerd plaatje op de brievenbus met "Bitte keine Werbung und kostenlose Zeitungen einwerfen". Werkt super en scheelt stapels aan oud papier. In plaats van dat winkels mij informeren met de aanbiedingen en wat ik allemaal nodig zou hebben doe ik het andersom, als ik iets nodig heb zoek ik (online) naar een aanbieding.

Het brood en koekjes bakken bevalt goed, de koekjes vallen bijzonder goed in de smaak hier. Ik heb al wat geexperimenteerd met het invriezen van brood zonder plastic en blijkbaar kan dat prima, gewoon ongesneden in een lap (bio-)katoen (of een broodzak) gewikkeld (ik gebruikte een hydrofielluier :)). Zoals eerder vermeld gebruik ik de weckketel ook wat vaker en is dat is voor mij een goede oplossing om blikjes te vermijden.

Aangezien de gemiddelde persoon jaarlijks bijna 500kg afval produceerd is hier nog ruimte voor verbetering. Daarom tien ideeën die (redelijk) makkelijk uit te voeren zijn om je afval berg te beperken:


1. Koop onverpakte groente en fruit of neem je eigen netje/ zakje/ verpakking mee. Waszakjes functioneren prima en bij verschillende winkels kan je kant en klare katoenen zakjes kopen. Bij de kaas of notenboer kan je vaak eieren los halen in je eigen doosje en ook kaas kan je meekrijgen gelijk in de kaasdoos. Bij de slager kreeg ik ook altijd vlees mee in mijn zelf meegenomen verpakking. En in dezelfde categorie, neem je eigen tas mee van huis.


2. Zorg dat je een (of een paar) katoenen zakdoekjes bij je draagt/ in huis hebt. Ze zijn altijd handig, om je handen af te drogen, om iets in te verpakken,  je tranen af te drogen, zweet af te vegen, je bril te poetsen en om je neus in te snuiten. Veelzijdig, stevig en zachter dan papier.


3. Duurzame waterfles, liefst van roestvrijstaal of glas. Pet flesjes zijn gewoon slecht en niet alleen voor het milieu maar ook voor je gezondheid. En als je dan toch zo'n mooie fles hebt, drink dan ook thuis eens wat vaker water en laat sappakken en frisdrankflessen vaker in de winkel staan. Kraanwater blijft de beste keus voor het milieu, je gezondheid én je portemonnee.

4. Huishoud- en aluminiumfolie is lang niet altijd nodig, je zal verbaasd zijn hoeveel je hierop kunt besparen. Stukjes groente bewaar ik gewoon zonder iets er om, aangesneden komkommer, paprika, bleekselderij droogt iets in en ik snijd er gewoon een stukje af voor gebruik. Dingen als kool zet ik met het snijvlak op een schoteltje. Kliekjes bewaar ik in een schaaltje en sluit ik af met een bord, op elk schaaltje of kom heb ik wel een passend bord. Of gewoon  in een pannetje, misschien wel het pannetje waar je het de volgende dag in opwarmt om afwas te sparen. Brood kan je prima bewaren in katoen (ook in de vriezer dus). En ervaring leerde mij dat lege glazen groentepotjes handig zijn om van alles in te bewaren ( ook in de vriezer gewoon niet te vol en pas later dichtdraaien).

5. Gebruik zeep en shampoo in blok vorm, vloeibare varianten zijn duurder in gebruik en hebben meer verpakkingsmateriaal.

6. Koop grotere verpakkingen van dingen die je toch vaak gebruikt,  alle beetjes helpen.

7. Koop de volgende keer een composteerbare tandenborstel in plaats van een van plastic, het kost bijna geen moeite maar je spaart het milieu. Jaarlijks gaan er miljoenen tandenborstels naar de stort en plastic verteerd helaas niet.

8. Dump de schoonmaakmiddelen, het enige wat je nodig hebt om alles schoon te maken zijn zuiveringszout, soda en azijn. Neem er nog een blokje zeep bij om je eigen vloeibare zeep te maken en je bent binnen.

9. Het alom bekende vrekken principe; "gebruik de helft". Bespaart natuurlijk ook de helft afval. Dus halveer je gebruik van afwasmiddel, tandpasta, wasmiddel en broodbeleg en je bent hardstikke groen bezig.

10. Houd eens voor een week je afval bij of kijk eens naar je vuilniszak. Wat valt je op? Wat zie je veel?  Kan je dat vermijden of verminderen? Kan je het omwisselen voor een milieuvriendelijker alternatief?

Wij gaan hier gewoon lekker verder, ik vind het tot nu toe goed vol te houden. Ik heb een paar gewoontes veranderd (waar ik boodschappen doe, wat ik koop) en zo bespaar ik veel afval op een hele makkelijke manier. Ik kan iedereen aanraden om zijn of haar gewoontes eens onder de loep te nemen :)

10 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd bewondering voor mensen zoals jullie die zo ver gaan.
    Ik doe wel mijn best om te hergebruiken en alles scheiden maar de inkoop doe ik zonder overal op te letten. Ik heb daar geen fut voor en het is me soms ook te duur.
    Vooral met water en elekctra zijn we zuinig. De badkamer is erg oud en gaat volgend jaar verbouwd worden en nu staat er onder de wasbak een emmer waarmee we de WC doorspoelen. In de keuken vang ik ook water op en we hebben zonnepanelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede tips, dank je.
    Welk recept voor koekjes gebruik jij"
    Hier zijn ze ook dol op koekjes, maar nadeel vind ik altijd de suikertoevoeging, gauw veel. Groet Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak momenteel havermoutkoejes volgens een niet al te gezond recept. 60 gram boter, 2 el gebroken lijnzaad, 6el water, 100 gr suiker, 100gr havermout, 50 gr volkorenmeel.

      Eerst lijnzaad en water mengen en even laten staan. Alles erbij, mengen tot samenhangend, hoopjes op bakplaat (16 st) bakken in midden van oven 160gr 18 min

      Verwijderen
  3. Op de berg (of het bergje..;) ) met afval valt hier denk ik niet veel meer te behalen. Wel kan ik sinds een jaar (na mijn verhuizing uit mijn studentenappartement naar een ander 'gewoon' appartement) veel beter gescheiden afval aanleveren. Het perfectioneren duurde even maar intussen gaan er dichtgeknoopte zakjes rest-afval in een grote (klinkt als verspilling maar anders stinkt het snel), zo'n kleine vullen doen we 3 á 4 weken over. Hopelijk gaat er zo eindelijk maar 2 of 3 keer per jaar een grote zak rest-afval weg. Bijkomend voordeel is dat die zakken duur zijn en de zakken voor plastic gratis. Helaas lukt het voor geen meter de hoeveelheid plastic nog te verkleinen, elke week gaat er ongeveer een halve zak weg (en dat ook weer om stinken te voorkomen). Maar naast het papier en glas scheiden ben ik over het geheel niet ontevreden.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan vergeet ik nog ons dubbele systeem voor gft-afval. Deels gaat dat naar mijn ouders, die composteren zelf maar sommige dingen willen ze daar niet in hebben en die gaan in de citybin van de gemeente. De laatste kunnen we eens in de twee weken halfleeg aanbieden.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
    2. Ik denk ook dat je tegenwoordig veel gescheiden aan kunt bieden, dus er is weinig restafval. Veel zero-waste bloggers laten alleen hun restafval zien maar dat vind ik nogal vertekenend. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel plastic, glas en papier ze als afval hebben :)

      Verwijderen
  4. Hele fijne tips dit! Hier kan ik nog veel van leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij proberen ons afval ook zoveel mogelijk te beperken en gemiddeld zetten we vier vuilbakken met restafval per jaar buiten voor de vuilnisophaling.Ik sorteer alle afval. Groenten- en tuinafval gaat op de composthoop. Glas breng ik naar de glasbol enkele straten verder. Pmd afval 'spaar' ik want dat kunnen wij afleveren in het containerpark. Ik was wel elke brikverpakking uit zoniet gaat dat stinken. Wij gebruiken zeer zelden conserven en ook die ijzeren blikjes 'spaar' ik want hier komt er elke week een oudijzermarchand langs die het oude ijzer gratis meeneemt : hij is blij met het beetje ijzer dat we hebben en wij zijn blij dat we ervan af zijn.

    Ik bak zelf wekelijks brood (8 broden in één oven, 4 broden op 2 verschillende baklagen) en vries het brood in in dagporties. Ik gebruik daarvoor wel plastiekzakken want ik denk dat als brood verpakt zit in stof het meer kans heeft om uit te drogen in de diepvriezer. Die plastiekzakjes gebruik ik meerdere keren en als ik ze vervang door 'verse' dan gebruik ik het oude zakje om afval in mijn keukenvuilbakje te doen.De plastiekzakjes koop ik niet want het zijn zakjes die ik meeneem uit de supermarkt om de blokjes gist die ik koop in mee te nemen.

    Wij hebben een grote groententuin en de oogst steek ik in gerecykleerde botervlootjes in de diepvriezer. Onvoorstelbaar hoelang die wegwerpdoosjes nog kunnen gebruikt worden. Eens de doosjes of deksels kapot, spaar ik die tot we eens naar het containerpark gaan want die mogen bij het brandbaar afval gegooid worden.

    Tot nu toe hebben wij recht op het containerpark recht op 12 gratis stortbeurten en moet er als particulier enkel betaald worden indien meer dan 0.1 m3 gyproc wordt afgeleverd. Er is wel sprake van dat de gratis stortbeurten in de toekomst zullen verdwijnen.

    Ik doe alle boodschappen binnen een straal van 15 km rond onze woonplaats per fiets en neem altijd mijn rugzak mee om koopwaar in te vervoeren. Ik heb ook fietstassen waarin ik veel koopwaar kwijt kan. Bovendien neem ik ook altijd 2 kleine opvouwbare nylon boodschappentasjes mee voor het geval ik meer koop of voorzien.

    Gerief dat ik niet meer gebruik, geef ik mee aan onze dochter die dat dan afgeeft in de kringloopwinkel of weggeeft via een weggeefsite.

    Ik herstel kledij en linnen tot het niet meer te herstellen is. Daarna haal ik van elk kledingstuk alle nog bruikbare dingen af : knopen, nog goed functionerende ritsen, labeltjes (goed om gaatje in ander kledingstuk mee te camoufleren), stukjes velcro, koordjes, koordstoppers.... Knopen sorteer ik per kleur en de andere zaken zitten ook in aparte dozen. Die dozen zijn gerecykleerde dozen die ik van onze beenhouwer kreeg. Badstofhanddoeken met versleten plekken worden getransformeerd tot gastendoekjes, slabbetjes voor de kleinkinderen, washandjes,schotelvodden. Wat niet meer bruikbaar is, wordt 'klusvod'.

    Ik hergebruik al wat ik maar kan en zo dragen wij bij tot het verminderen van de afvalberg.

    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow jullie zijn echt goed bezig!
      Ik gebruikte eerst ook oude broodzakken en botervlootjes maar nu ik meer lees over wat er in plastic zit maak ik mij zorgen daarom en durf ik het niet meer aan. Juist in die zakken zitten weekmakers enzo, vandaar dat ik het brood in katoen invries.

      Verwijderen
  6. Wat nog 100x beter is voor het milieu is geen vlees, kip, eieren of kaas meer eten en dan pas ben je echt goed bezig. Kijk maar eens naar Cowspiracy, What the Health of Earthlings. In deze tijden is dierlijke voeding helemaal niet meer nodig.

    BeantwoordenVerwijderen